7 nejvíce inovativních reklam roku 2012
Tento rok se objevilo mnoho skvělých reklam. Vytvořit náš výběr oceňující kreativitu a inovace tak nebylo ani trochu jednoduché. Z hlediska kvality by šlo klidně pochválit aktuální sérii reklam české pobočky T-Mobile s duem Kotek – Pavlásek. Rozhodně není časté, aby se jedna dvojice nezačala divákům zajídat ani po roce. Nakonec jsme se ale téměř vyhnuli klasickým 30 sekundovým spotům, nápaditější věci se odehrály při delší stopáži. V této kategorii zůstala za branou například reklama na Chrysler Half Time in America s magnetickým komentářem Clinta Eastwooda, která hraje umě na americkou slabost pro patos a doslova dodává naději národu. Nicméně je to přesně ten motiv, který využil Chrysler již loni s Eminemem.
Nová reklamní eskapáda kapely OK GO pro Chevrolet kreativitou doslova hýří, ale je pro změnu možná až překombinovaná a produktový důraz není tak zřejmý. Nakonec tak představujeme tento výběr sedmi statečných a nadmíru inovativních.
Cartier - L'Odyssée de Cartier'
L'Odyssée de Cartier' je výletem do světa fantazie, v kterém se z muzejního exponátu oživlý panter vydává na pouť zamrzlou řekou Něvou sevřenou nábřežími Petrohradu i do Číny, při které potkává draka. Později stane tváří v tvář obřímu slonovi s indickým palácem na zádech. Nakonec se dostane ke své paní s náramkem s motivem pantera od Cartier a vstupuje s ní do krabičky na šperky. Video natáčel šedesátičlenný štáb a na postprodukci plné digitální triků se podílelo dalších 50 lidí. Tento více než tříminutový film se závratným rozpočtem je vlastně pohádkovým příběhem podtrhujícím exkluzivitu značky. Zároveň je oslavou 165 let její existence. „La Panthère“ byla přezdívka legendární designérky Jeanne Toussaint, dostala ji právě po náramku s panterem vytvořeném pro vévodkyni z Windsdoru.
Nike - Make It Count
„Nike mě požádal, abych natočil film o tom, co to znamená #makeitcount. Místo toho jsem utratil celý rozpočet při cestě kolem světa s mým přítelem Maxem. Pokračovali jsme, dokud nám nedošly peníze. Trvalo to deset dní,“ tak začíná video od tvůrce nezávislých filmů, Casey Neistata. Při jeho tvorbě se rozhodně snažil, „ať to za to stojí“, jak by se dal volně přeložit hlavní slogan kampaně na náramek Nike Fuelband+, který dokáže monitorovat sportovní výkon. Diváky čeká nálož běhání po atraktivních světových destinacích, nechybí sloni, ježdění na skejtu, skok z vysokého útesu do moře a spousta záběrů na jídlo v letadlech. Vše je proložené citáty typu „Každý den udělej jednu věc, která tě děsí.“ od Eleanor Roosvelt nebo „Kdybych dodržovala všechna pravidla, nikdy bych se nikam nedostala.“ od Marilyn Monroe. S vhodně zvoleným hudebním podkresem a klipovitým střihem je to dokonalá indie záležitost, u které ani nepostřehnete, že je placená velkou korporací a její produkce pravděpodobně nebyla tak spontánní, jak se zdá. Odnesete si jen to, že Casey Neistat je cool a Nike vlastně taky.
Folksam - Kočky s padákem
Pojišťovny obvykle staví svůj marketing na tom, že se snaží cílovou skupinu nejprve vystrašit všude číhajícím nebezpečím a poté ukážou radostnou bezstarostnost stávajících pojištěnců či velikost a finanční sílu své instituce. Švédská pojišťovna Folksam se zeptala svých klientů, o čem by měla natočit reklamu. S nejbláznivějším nápadem přišla paní Eva, která si pojistila svoji milovanou kočku. Jejím vysněným motivem byly kočky létající na padácích při písničce od R. Kellyho I Beleive I Can Fly. Věřte nebo ne, tento nápad byl zrealizovaný. Můžete tak vidět tu nejbláznivější reklamu na pojištění, která byla kdy natočena. Zároveň však nese sdělení, že Folksam je pojišťovací instituce, jež respektuje to, co je lidem drahé.
Old Milwakee
V úvodu jsme řekli, že zásadní novace se příliš netýkají klasických reklam se stopáží 30 sekund. Naše poslední ukázka to potvrzuje i vyvrací zároveň. Malý pivovar Old Milwakee totiž zaujal poněkud zvláštní přístup. Natočil reklamu s nesmírně populárním komikem Willem Ferellem, která se měla vysílat během Super Bowlu. Jednalo se tedy o zcela standardní přístup velké značky, která má peníze na to, aby vtlačila své sdělení divákům do hlavy během jednoho z nejsledovanějších pořadů v americké televizi. Všechno má ovšem jiný nádech, pokud prozradíme, že během vrcholné události roku v americkém fotbalu byla reklama odvysílána jen na těch nejobskurnějších kabelovkách, takže ji vidělo jen pár tisíc lidí. Někdo ji ovšem v tu chvíli natočil na mobilní telefon a nahrál na YouTube (co si budeme namlouvat, byl to bezpochyby někdo, kdo dělá pivovaru marketing). Reklama je navíc jakoby nepovedená, Ferell přichází v kýčovitém a nijak zvlášť ostrém záběru polem, a když si už v závěru otevře plechovku s pivem, nestihne při stopáži 0:32 říct ani celý název značky. Nálepka „reklama ze Super Bowlu“ dala tomuto záměrnému patvaru zajímavost pro média a rychle se z ní stal virální hit.
Old Milwakee v tradici schovávání reklam na YouTube a čekání, až je někdo najde, pokračuje. Tentokrát značně atraktivní video se silně uncool chlápky, co si otvírají plechovku těmi nejvíce cool způsoby, mělo po měsíci a půl zhruba 300 zhlédnutí. Pak je objevil světu Tim Nudd z Adweek a dnes již video vidělo přes 700 tisíc lidí.
TNT - a Dramatic Surprise on a Quite Square
Útvar na pomezí flashmobu a natáčení toho nejbláznivějšího akčního filmu, jaký si umíte představit, zvolila pro propagaci svého vstupu na trh belgická televizní stanice TNT. Na jedno obyčejné náměstí ve Vlámsku, kde se zpravidla nic neděje, umístila velké červené tlačítko s nápisem „Push to add drama“. Poté, co tak jedna z okolo stojících osob učinila, se začali dít věci. Jaké? Zmáčkněte „play“. Jen dodáme, že video oslovilo jen na YT téměř 40 milionů lidí, 23 milionů z nich za prvních pět dní od uveřejnění.
Nike - Find Your Greatness
Po dobu Olympijských her v Londýně měl mediální prostor patřit jen olympionikům a oficiálním sponzorům akce. Nike se ale rozhodl všech těch reklamních zákazů využít ve svůj prospěch. Výjimečnost můžete dle této značky najít kdekoliv, kde se jí někdo snaží dosáhnout. Nemusí to tak být nutně na sportovních kolbištích v Londýně, kde padají světové rekordy. Výjimečnost najdete i v Londýně v USA, Kanadě, Jihoafrické republice, Nigérii či Norsku. Nike s oslavou ne pouze vrcholového sportu oficiálním sponzorům Olympiády, lidově řečeno, vypekl rybník a zapůsobil na cílovou skupinu, která jim ve výsledku přináší ty největší příjmy, na lidi, kteří mají rádi sport, a nemusí být přitom na té nejvyšší úrovni.
The Guardian - Three Little Pigs
The Guardian vyprávěl upravenou pohádku o třech prasátkách. Příběh sledoval zobrazováním útržků z online diskuzí a statusů na sociálních sítích i z titulků svého deníku. Vyvíjel se od čuníků, co uvařili vlka, protože se jim snažil sfouknout dům, přes vyjadřování podpory veřejnosti na základě práv chránit si svůj majetek až po doznání hlavních aktérů k tomu, že za vším stála snaha krýt jejich pojistný podvod vyvolaná neschopností splácet hypotéku. Jediným, kdo situaci zobrazoval dle ověřených informací a bez podléhání emocím byl The Guardian. Tato reklama tak není jen ukázkou skvělé schopnosti vyprávět příběh a kreativity (ne nadarmo vyhrála na festivalu kreativity v Cannes Zlatého lva ve filmové kategorii), ale také zároveň varováním před konzumováním zpráv pouze přes sociální sítě.