Audiovizální prezentace
Pro aktuální číslo Marketing Journalu jsme jako hlavní téma vybrali oblast audiovizuální prezentace, novinky a možnosti. Připravili jsme pro vás zajímavý seriál. První díl je věnován projekční a prezentační technice ve službách marketingu. Marketing je uměním prezentace. Prezentují se produkty, služby, informace. Ale známe vždy všechny možnosti, které můžeme použít nebo stereotypně používáme to, co jsme se jednou naučili? Pojďme si rozšířit představu projektoru, počítače a plátna někam dál. Dnes se podíváme na základ – prezentační a jednací místnosti. Čím mohou být vybaveny, a co by měli marketingový pracovníci používat nebo minimálně znát, vždyť elegantní prezentace je základ úspěchu. V následujících dílech zkusíme lehké prezentace na cesty, podíváme se na veletrhy a výstavy, společenské a sportovní akce, konference a kongresy, firemní akce a třeba i prezentace v místě prodeje aneb POS/POI materiály.
Základem je projektor
Velký obraz potřebujete pokaždé, když chcete při jednání zapůsobit. Ideální je použití projektoru a plátna. Pokud projektor nechcete mít v konferenční místnosti postavený na stolku a zakopávat o kabely, máte na výběr mezi instalací přední nebo zadní projekce. Při přední projekci je projektor pověšen na stropě (v elegantnějším případě může být schován v podhledu, ze kterého vyjíždí na stropním výtahu nebo se odklápí zrcadlo, které směruje paprsek na plátno). Výhodou přední projekce je menší nárok na prostory, čas instalace i náklady. Při použití zadní projekce se projektor schová za speciální plátno tzv. matnici a je mimo vlastní jednací místnost. Výhodou je nižší hluk, větší elegance řešení a mnohem menší vliv parazitního osvětlení v místnosti na kvalitu projekce. Obojí řešení má svá pro i proti a nelze vybrat to jednoznačně lepší.
Ovládání techniky jedním prstem
K projektoru máte většinou připojené větší množství signálu – VHS, DVD, počítač, TV signál. Každý přístroj má vlastní dálkový ovladač. Dále potřebujete korigovat hlasitost reproduktorů, spouštět a vypínat klimatizaci, osvětlení místnosti, zastínění slunečního světla atd. Abyste se nemuseli tímto zabývat, je velice výhodné přenechat řízení veškeré techniky na řídícím systému např. CUE. Na stole v místnosti nebo ve stěně máte umístěn dotykový displej s tlačítky, která mohou být naprogramována. Jen stisknete tlačítko projekce a světla pohasnou, dojde k natočení žaluzií, klimatizace se zapne na hodnotu 21 stupňů a hlavně zapne se projektor se vstupem z DVD a sjede projekční plátno. Místnost je připravená. Těchto sekvencí můžete mít libovolné množství a zkušenější uživatel si může jen drobně doladit např. hodnotu hlasitosti reproduktorů.
Kouzla interaktivity na první dotek
Chcete přitáhnout pozornost všech, kteří sledují vaši prezentaci? Chcete dát týmovému setkání příchuť kreativity? Chcete vpisovat či zvýrazňovat klíčové informace v prezentaci? Nedaří se vám při brainstormingu zapojit účastníky? Pak dělejte kouzla přímo před jejich očima. Projekční technika už kouzlit umí.
V klasickém PowerPointu budete muset nejenom do své prezentace vkládat nový snímek nebo se přepínat do nového souboru, ale navíc pro většinu těchto úkonů potřebujete klávesnici a myš. Znamená to, že místo abyste komunikovali se svými posluchači a reagovali na jejich nápady, musíte se soustředit na práci s PC.
Využití interaktivní tabule SMART Board je bez nadsázky skokem ve zvyšování kvality prezentací a vzdělávání. S lehkostí a elegancí vdechnete prezentaci nový rozměr, kterému říkáme interaktivita. Platí, že tabuli ovládáte prstem, ale psát na ní můžete i pomocí pera a hlavně přestanete běhat k počítači, protože prezentační plocha poslouží i k jeho interaktivnímu ovládání. Při projekci na SMART Boardu stačí dotek rukou na projekční ploše a aplikace okamžitě reaguje jako po klasickém kliknutí myší! V praxi si tedy připravíte klasickou prezentaci, kterou promítnete na plochu SMART Boardu. Přímo do promítané prezentace můžete na základě dotazů z publika vpisovat rozšiřující poznámky. Ručně psaný text umí převést do textového editoru (obdoba programu OCR), ale je možné si také vyvolat virtuální klávesnici a psát rovnou jejím prostřednictvím.
Výsledné zobrazení se navíc uloží do počítače, odkud je možné jej pohodlně vytisknout a rozdat účastníkům, elektronicky rozeslat nebo vyvěsit na web. Všichni účastnící porady či jednání se tak mohou plně soustředit na výklad bez soutěží v těsnopisu při opisování poznámek.
Tabule toho umí díky software v češtině mnohem více, ale to by bylo na samostatný článek
Stále čelem k publiku
Chcete-li stát k publiku čelem i při vaší prezentaci a přesto mít možnost její okamžité úpravy, přehození snímků či zapsání dotazů, vyzkoušejte SMART Sympodium.
To je náhledový dotykový displej, na kterém ovládáte nejen připojený počítač a dopisujete různé poznámky a zvýraznění obdobně jako u interaktivní tabule, ale zvládnete i řízení techniky a celé místnosti. Vedoucí porady má před sebou panel, který zobrazuje monitor jeho počítače, zatímco projektor promítá to samé na plátno za ním. Nemůže tedy dojít k situaci, kdy se musí otáčet zády k posluchačům, chce-li v prezentaci něco ukázat. Pomocí univerzálního elektronického pera prostě zvýrazní potřebnou část v prezentaci na náhledovém displeji, případně dokonce dopíše poznámku, načrtne graf atp., a všichni to okamžitě uvidí zobrazené v prezentaci na velkém plátně. Pohodlné, operativní a interaktivní – posluchače určitě zaujmete.
Příklady táhnou
Na příkladu konkrétní zasedací místnosti významné agentury si ukážeme, jak je možné si využitím prezentační techniky zpříjemnit a urychlit jednání a zároveň vhodně reprezentovat firmu před obchodními partnery. Zasedací místnost s dominující velkoplošnou zadní projekcí v čele je doplněna o bezdrátovou dotykovou obrazovku řídicího systému CUE, spojujícím ovládání veškeré instalované techniky od projekce až po osvětlení. Pro temperamentnější řečníky je do desky stolu zapuštěn interaktivní dotykový panel SMART Sympodium, přes který se nejen ovládá počítač a prezentace, ale zároveň umožňuje spontánně doplnit vystoupení o elektronické poznámky a náčrtky. V kreativním prostředí agentury je tato dynamika a flexibilita při prezentaci analýz, strategických komunikačních doporučení i zhodnocení úspěšnosti již proběhlých kampaní oceňována jak ze strany samotných prezentujících, tak především klientů.