Firemní časopisy

15. 12. 2008 | Novotný Petr
Nezbytnost nebo zbytečnost? A když už se rozhodneme pro vydávání firemního časopisu, jak by měl vypadat?

Mixér
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Firma může komunikovat různými způsoby. Jednou z nejpřímějších forem takového kontaktu jsou firemní časopisy. Patří mezi účinné nástroje firemní komunikace. Pod tímto pojmem si můžeme představit různá periodika. Interní média určená pouze pro zaměstnance, o media určená odborné veřejnosti a partnerům (B2B) a nebo zákazníkům (B2C).
Některé společnosti tyto dva modely kombinují.Firemní časopisy představují velice širokou a pestrou škálu tiskovin. Od celobarevných magazínů s několika desítkami stran a nákladem desítek tisíc výtisků až po ty "nejmenší", černobílé o rozsahu čtyř stran a nákladu několika set výtisků. Liší se i svým zaměřením: některé slouží především k vnitřní komunikaci, tedy k informování zaměstnanců i k posilování jejich pocitu sounáležitosti s firmou, jiné jsou zaměřeny především ven na zákazníky či obchodní partnery.

Když se rozhodneme, pro firemní časopis je třeba si odpovědět na několik otázek:

  • Pro koho bude náš časopis určen a jaký bude mít cíl v rámci P.R. aktivit ?
  • Jak často bude vycházet?
  • Jaký bude rozsah, náklad a kvalita?
  • Jaký bude rozpočet na tento časopis?
  • Kdo jej bude tvořit?
  • Jaké informace tento časopis přinese?

K čemu slouží firemní časopis?

Základní zásady, vycházejí ze smyslu takového média

  • udržet kontakt s dosavadními zákazníky
  • informovat klienty o novinkách
  • ukázat dosavadním klientům, že si jejich zájmu vážíte (a potenciální klienty navnadit na časopis jako na "něco navíc", co dostanou k zakoupenému produktu)
  • "...některé slouží především k vnitřní komunikaci, tedy k informování zaměstnanců i k posilování jejich pocitu sounáležitosti s firmou, jiné jsou zaměřeny především ven na zákazníky či obchodní partnery...

Doporučená témata

  • Nové produkty a služby - Časopis dává optimální prostor upozornit na novinky v nabídce. Firemní magazín by však neměl nahrazovat reklamní leták nebo ceník, to neznamená, že jeho součástí bude kompletní aktuální přehled nabídky se všemi podrobnostmi a cenami. Vhodné je takový přehled umístit na konec časopisu.
     
  • Akce a pozvánky - Zajímavou informací pro čtenáře jsou pozvánky na různé akce, které vaše firma pro klienty pořádá - školení, semináře, speciální nabídky, konference, den otevřených dveří, předvádění nového produktu a podobně. 
  • Noví lidé - Prostor je i pro představení nového manažera, ale i řadového zaměstnance. V pravidelném seriálu lze také podrobně představit dosavadní zaměstnance. Klientům to pomůže k pocitu osobnějšího vztahu uvidí, že i na vaší straně jsou "obyčejní lidé" a ne "chladná firma". Toto také napomáhá navození pocitu loajality vašich zaměstnanců, většina z nich bude ráda, že o sobě našla zmínku v časopise a přispěje to k jejich pracovní motivaci.
  • Novinky a zajímavosti z oboru - Různé nové poznatky, technologie, statistické přehledy, zajímavosti nebo třeba informace o trendech. Pozor na reklamu své konkurence. Neznamená to však, že byste ji měli zcela ignorovat. Zvláště pokud z nezávislých průzkumů či statistik jasně vyplývá, že jste lepší než konkurence, měli byste to zákazníkům dát vědět.Čtenáři získají dojem, že se vyznáte v oboru, sledujete aktuální dění a jste prostě "in".
  • Praktické rady - Pomozte čtenářům s ovládáním, údržbou nebo aktualizací vašich výrobků. Řekněte jim, co všechno se k němu dá dokoupit, aby jeho využití mohlo být ještě efektivnější. Možností podobných praktických rad je plno, liší se samozřejmě podle typu zboží nebo služby. Čtenáři většinou ocení, že vám nejde jen o reklamu na nové produkty, ale že vám záleží na pocitech zákazníka, tj. že si ho vážíte a "bezplatně" mu radíte.
  • Sponzoring, charita - Tvařte se skromně a nedávejte "takovou samozřejmost" někam na začátek časopisu. Není však nutné ji vynechávat úplně koneckonců vaše konkurence se tím nejspíš také chlubí. Čtenáři získají pocit, že máte nějaké sociální cítění a že i oni jako vaši zákazníci vlastně přispívají na dobrou věc. Ale pozor: Předmět sponzoringu nebo charity by neměl být v rozporu se zájmy vašich klientů. Pokud tedy mezi vašimi klienty převažují výrobci kožichů, nesponzorujte akce ochránců přírody zaměřené proti jejich nošení. A ještě jedna rada: Klienti by neměli získat pocit, že nebýt vašich (přílišných) dobročinných aktivit, mohli by vlastně za samotné zboží nebo službu platit daleko méně

Zábava ve firemním časopisu

Mnoho vydavatelů firemních časopisů neodolá naplnit stránky "nějakou zábavu", která s předmětem činnosti společnosti zcela nesouvisí, jako by nevěřili, že právě informace o jejich firmě jsou pro čtenáře zajímavé.
Zábava by ve firemních novinách neměla chybět především při hledání vhodné podoby článků. Nepište o vaší firmě nadmíru vtipné články, ale přece jen se snažte o seriózní, zajímavou, čtenářsky atraktivní formu.Pokud přesto chcete mít v časopise taková lákadla jako vtipy, soutěže, horoskopy, křížovky nebo rozhovory s celebritami, měly by tyto útvary mít nějakou souvislost s firmou nebo oborem jejího podnikání.

Jak poznat, zda byl projekt časopisu úspěšný

Možná si nejste doposud jisti, zda je projekt, který jste nastartovali, efektivní. Vyjmenujme si tedy pět znaků, které nám dávají jasně najevo, že časopis se uchytil:

  • Máte dostatek autorů
  • Sdělení šířená v časopise se dostanou tam, kam potřebujete
  • Odezva na články je taková, jakou si představujete, řešená témata přesahují rámec časopisu
  • Mají o něj zájem spolupracující společnosti
  • Jste na něj "hrdí"

A teď znaky, které by měly vést k zamyšlení, zda váš dosavadní přístup nepřehodnotit:

  • Tvorba časopisu se stala nutným zlem
  • O obsahu časopisu (anebo jeho existenci) se ví spíše mlhavě
  • Náklad časopisu podezřele často plní místo ve skladu či kumbálu
  • Časopis se začíná povalovat v tříděném odpadu hned první den distribuce
  • Pokud časopis rozesíláte formou directu, nemíváte na něj téměř žádnou odezvu

 

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?