Foursquare, příští marketingový hit?
Ilustrační obrázek, zdroj: www.foursquare.com |
Foursquare je hitem posledních měsíců, a to i u nás. Jedná se o geolokalizační aplikaci, využívající GPS a internet. Když uživatel Foursquare navštíví nějaké zajímavé místo, třeba restauraci, může pomocí aplikace v mobilním telefonu provést takzvaný “check in”. Přihlásí se k tomu, že toto místo navštívil a vidí, zda se zde ukázal i někdo z jeho přátel používajících používajících tuto aplikaci. Foursquare je v tomto ohledu klasická sociální síť, ve které jsou budovány vztahy, a to i pomocí propojení s Twitterem nebo Facebookem. Díky Facebooku a Twitteru je možné šířit informace o tom, který podnik uživatel zrovna navštívil. Někomu se to může zdát trochu divné, dobrovolně informovat přátele o své poloze, ale vzrůstající počet uživatelů napovídá, že dost lidí s tímto morální problém nemá.
Foursquare je možné používat z webu nebo přes aplikace v mobilních telefonech. Ty jsou k dispozici pro většinu platforem, pro iPhone, Android i BlackBerry. Aplikace najde zajímavá místa v okolí, to díky datům o poloze získaných z GPS přijímače. Za návštěvy podniků získává uživatel odměny, kterým se říká “badges”. Jinak řečeno jde o odznáčky, tak jak je znají příznivci skautského hnutí. Existují odznáčky pro nováčky a pro držitele významných met. Základní vlastností je vytváření nových zajímavých míst, která ještě nebyla zavedena do systému. Kromě nesporné zábavy, kterou Foursquare přináší, je výhodný i z pohledu objevování nových míst a jejich doporučování. Hodnocení uživatelů může pomoci v rozhodování, zda do neznámé restaurace zajít, či ne.
"Někomu se to může zdát trochu divné, dobrovolně informovat přátele o své poloze, ale vzrůstající počet uživatelů napovídá, že dost lidí s tímto morální problém nemá... |
Nástup popularity služby Foursquare je jedním slovem fascinující. Je jí pouze jediný rok, za tu dobu získala podle oficiálních údajů půl milionu uživatelů, rozdáno bylo více než milion “odznáčků” (tedy různých ocenění), zadáno je více než 1,4 milionu míst, z nichž 1200 nabízí uživatelům Foursquare nějakou výhodu. Celkem bylo provedeno 15,5 milionu “checkinů”, v rekordní den jich bylo 275 tisíc. V březnu loňského roku projekt Foursquare začínal ve stovce velkých měst, od ledna letošního roku byl model změněn a je možné provádět “checkiny” na celém světě. Geosociální networking pomalu ale jistě nabývá na síle, vývojáři se předhánějí v přípravě klientských i dalších aplikací.
Marketing na Foursquare
Využití k marketingovým účelům se přímo nabízí, a to nejenom pro restaurace. Co pro to udělat? Důležité je hlavně přidat podnik do databáze, tedy pokud to již neudělal někdo z příznivců. Stačí vyplnit jednoduchý formulář. Uživatel jako takový by měl mít za cíl získat co nejvíce přátel, jde to poměrně jednoduše díky zmiňovanému propojení s Twitterem a Facebookem, využít se dají i kontakty z Gmailu. U nás zatím nelze čekat, že na Foursquare budou k nalezení všichni ti, kteří používají Facebook nebo Twitter, stále jde o novou a málo využívanou službu. Ti, kteří chtějí využívat Foursquare pro marketingové účely by měli být aktivní, psát statusy a komentáře.
Provozovatelé podniků mají možnost informovat své příznivce o speciálních akcích a slevách, které je možné využívat. Návštěvníci podniku se díky Foursquare mohou snadno dozvědět o tom, že nějaká akce zrovna běží a za jakých podmínek. Důležité je propojení účtu na Foursquare s Facebookem a Twitterem. Když uživatel navštíví nějakou restauraci a provede “check in”, dozví se o tom u jeho přátelé v dalších sítích. Otázkou je, zda to tyto přátele nebude obtěžovat a zda kvůli zprávám z Foursquare nezruší přátelství. Jasné je, že právě díky ostatním sociálním sítím má Foursquare velký potenciál růstu, jelikož se o tomto projektu dozví prakticky každý, kdo sociální sítě používá. Ne příliš odvážným tvrzním může být myšlenka, že bez ostatních sociálních sítí by Foursquare jako nový projekt na nasyceném trhu neměl šanci. A nepomohla by mu asi ta hlavní výhoda, kterou nabízí, tedy lokalizace uživatele.
Foursquare je téměř striktně mobilní aplikace, její uživatelé se tedy na tuto síť dívají trochu jinak než na standardní sociání sítě, tak jak je známe. Mobilní telefon je osobní věc, stejně tak jako data o poloze. Když už se někdo rozhodne nechat se sledovat na večerních toulkách po restauracích svými přáteli, je potenciální marketingovou obětí v pravém slova smyslu. Bude sledovat dění ve své síti a je připraven na akce, které mu v “jeho” podnicích nabídnou. Foursquare posunuje trend mobilních sociálních sítí zase o trochu dál, než ho dostal Twitter. Zatímco Twitter je síť opravdu globální a spojuje uživatele z celého světa, Foursquare díky datům o poloze vytváří spíše mikrokomunity lidí, kteří chodí do stejných podniků. To je to, co mají společného.
"Foursquare je z padesáti procent hledač přátel, ze třiceti procent sociální průvodce po městě a ze dvaceti procent hra... |
Právě data o poloze jsou pro marketéry k nezaplacení. Pokud se uživatel přihlásí do své oblíbené kavárny, není nic jednoduššího, než mu poslat nabídku na slevu pro nákup knihy v obchodě za rohem. Dokážete si představit lepší zacílení? Cílení podle polohy uživatele je jenom špičkou ledovce, získaná data mohou sloužit k cílení podle zvyků uživatele. Oblíbený je příklad člověka, který se každý den hlásí ve své oblíbené hospůdce. Ten je pak zralý na to, aby byl osloven s nabídkou na sezení anonymních alkoholiků. I když v tomto případě by asi jeho anonymita byla porušena hned v počátcích.
Přesné cílení a loajalita hrou
Dobře se dá podporovat i loajalita zákazníků. Když se někdo v kavárně staví podvacáté, může jako pozornost podniku získat kávu zdarma. Pokud jste šťastlivcem, který se za posledních 60 dní do určitého podniku přihlásil nejvícekrát, získáváte titul “mayor”. Je to vlastně k ničemu, ale potěší to. Nejjednodušším způsobem, jak se může podnik svému starostovi odvděčit, je nápoj zdarma k jídlu. Foursquare je z padesáti procent hledač přátel, ze třiceti procent sociální průvodce po městě a ze dvaceti procent hra. Tento popis pochází přímo od autorů projektu a docela dobře Foursquare vystihuje. Jde také o hru, a jak známo hraví lidé rádi reagují na nejrůznější zvýhodněné nabídky a akce.
Lokální reklama je v případě Foursquare pojmem, který dává smysl. Reklamu obdržíte poté, co se v podniku přihlásíte, v té chvíli jste ideální a hlavně velmi relevantní konzument sdělení. Na co cílit na kontext či ve vyhledávání na lidi po celém světě, když je možné oslovit uživatele, kteří jsou v dané chvíli přesně na místě?
Jak tedy Foursquare využít? Jednoduché to má ze své pozice gigantu společnost Starbucks. Má obrovské množství zákazníků a poboček, v jejím případě má smysl přemýšlet o využití potenciálu uživatelů Foursquare. Malá kavárna v Praze si těžko může slibovat zázraky v podobě stovek nových návštěvníků, kteří se zapojí a budou využívat akčních nabídek. Reagovat budou spíše jednotlivci. Jiná věc je fakt, že sláva podniku se díky Foursquare může šířit bez jakéhokoliv přispění provozovatelů či majitelů firmy. Najdou se nadšenci, kteří budou podnik propagovat a hodnotit, budou ho i díky propojení s Facebookem a Twitterem komunikovat směrem ke svým přátelům.
Ti, kteří to s Foursquare myslí vážně, mohou využívat speciálního widgetu s informacemi o podniku a akcích. Umístění na stránky je nenáročné a zvládne ho i běžný kavárník. Samozřejmě je možné využít partnerského propojení s Foursquare a na speciální stránce založit oficiální profil ze základními údaji o podniku a hlavně s aktuálními slevovými akcemi. Z dostupných informací vyplývá, že zatím není mnoho českých podniků, které by se využitím Foursquare nějak podrobněji zabývali. Jediným známějším příkladem je středomořská restaurace Como na Václavském náměstí v Praze. Uživatelé Foursquare se v tomto podniku mohou dočkat cenových zvýhodnění. Stránka na Foursquare pak vypadá takto , v políčku “Special offer” je zveřejněná aktuální akční nabídka.
"Brzy může přijít doba, kdy se provozovatelé podniku budou hodně rozhodovat, zda mají vybudovat standardní klub s plastovými kartičkami pro členy, nebo se spolehnou na Foursquare... |
Jak již bylo řečeno, Foursquare nemusí být užitečné jenom pro restaurace. Uživatelé se často přihlašují na nejrůznější místa, což je šance i pro jiné než občerstvovací podniky. V úvahu připadají například posilovny nebo jakékoliv obchody. Těžko bychom si dokázali představit levnější a efektivnější způsob, jak si budovat základnu příznivců, komunikovat s ní a odměňovat ji za věrnost. K tomuto účelu je Foursquare jako dělaný. Brzy může přijít doba, kdy se provozovatelé podniku budou hodně rozhodovat, zda mají vybudovat standardní klub s plastovými kartičkami pro členy, nebo se spolehnou na Foursquare. Zatím většímu zájmu majitelů podniků u nás brání málo početná skupina českých uživatelů. Pokud ale někdo cílí na zahraniční klientelu, mohli by pro něho být nově příchozí přes Foursqure příjemným obohacením návštěvnické palety.
Každopádně čas pro Foursquare přijde, a to nejenom v zahraničí, ale i u nás. Pravděpodobně jako vždy s mírným zpožděním. Možná by stálo za to připravit se, minimálně zaregistrovat, že existuje něco, díky čemu bude možné získávat nové zákazníky. A opomíjet by se neměla ani další důležité funkce podobných projektů – fungují totiž jako hlídací psi. Pokud si tedy restauratér dovolí předložit strávníkům nepoživatelné jídlo, díky Foursquare a minirecenzi se zmíněnému podniku všichni v síti zdaleka vyhnou.