Infografika: Sociální sítě v Česku
Jsou sociální sítě v České republice hřištěm, na kterém umí firmy hrát? Jak si zde vůbec sociální sítě vedou a má pro značky význam začít na nich s aktivní komunikací? I na to se snaží odpovědět projekt Doba webová od Effectix.com.
Facebook bezkonkurenčně vede
Podle údajů Facebooku v Česku aktivně používá „modrou síť" 3,8 milionů uživatelů. Je zřejmé, že v tomto čísle je velké množství falešných účtů. Přečtěte si ostatně článek Jaký je skutečný počet českých uživatelů Facebooku? s poznatky Marka Prokopa, který poukázal na to, že při správnosti lokálních údajů Facebooku by u některých mladších věkových kategorií bylo na Facebooku více uživatelů, než je ve skutečnosti v daném věku v ČR lidí. Effectix.com uvádí jako uvěřitelný údaj 1,8 milionu lidí. Dle oficiálních údajů je na Facebooku 72 % lidí ve věku do 36 let, 56 % je ve věku do 29 let.
Na Twitteru je 157 tisíc uživatelů. Jejich počet v porovnání s Facebookem výrazně stoupá. I zde je ovšem nutná jistá obezřetnost. Počet uživatelů vychází z údajů Klaboseni.cz, kde nejsou vytříděné slovenské účty. Zároveň tu nutně nemluvíme o aktivních uživatelích. Ještě mlhavější máme představu o tom, kolik lidí z Česka používá dvě „fotografické" sociální sítě Instagram (ve světě přes 100 milionů) a Pinterest (ve světě přes 40 milionů). Foursquare ve světě používá přes 30 milionů lidí, v Česku je to maximálně pár desítek tisíc (poslední odhad je 38 838 lidí).
České firmy na Facebooku a Twitteru
Níže uvedený žebříček ukazuje přehled největších firemních (a značkových) Stránek (na Facebooku) a profilů (na Twitteru).
Přítomnost firem na sociálních sítích je citelnější
V meziročním srovnání (2012 vs. 2011) o 90 % stoupla návštěvnost firemních webů (ve sledovaném vzorku) ze sociálních sítí. Největším skokanem ale bylo YouTube.com, které také patří mezi sociální sítě (bohužel u něj žádná čísla o počtu uživatelů k dispozici nejsou).
Ještě zajímavější může být srovnání návštěv přiváděných na firemní stránky z internetových katalogů vs. sociální sítě. Katalogy samozřejmě stále přivádějí větší množství návštěvníků, ale v roce 2012 došlo k výraznému propadu. Sociální sítě zatím neustále stoupají. A je možné, že v tomto roce, předstihnou katalogy (ty mají aktuálně 3% podíl v celkovém objemu přiváděných návštěvníků).
„Pro internetový marketing je ideální kombinace obou zdrojů," komentuje vývoj David Bauckmann, ředitel společnosti Effectix.com. „Doporučujeme dávat stále větší váhu na sociální sítě, které přináší více užitku, než pouhé návštěvy. Aktivní a správnou komunikací na sociálních sítích vzbuzuje firma důvěru, buduje si cenné reference, důvěryhodná doporučení, získává kontakty, klienti se rádi vracejí a častěji nakupují."
Vyhledávače vedou, sociální sítě na ně zatím hodně ztrácí
Pokud budeme srovnávat vyhledávače a sociální sítě jako zdroj návštěvnosti stránek, stále vedou s přehledem vyhledávače. Je však patrné, že je v této i mnoha jiných kategoriích dohání. Dokazuje to 91% meziroční růst u sociálních sítí oproti osmi procentům růstu u vyhledávačů. Seznam, Google a sociální sítě se také liší v dalších obvyklých ukazatelích – sociální sítě mají nejvyšší míru opuštění stránky (50.1 % vs 44.1 % u Google), poměrně stabilní délku průměrné návštěvy 3.08 minuty (Google i Seznam.cz mají sestupnou tendenci) a nižší průměrný počet zhlédnutých stránek (4.3 stránky oproti 5.3 u Google a 5.7 u Seznamu).
Na YouTube zůstává v průměru fanoušek nejdéle a prohlédne si nejvíce stránek
Co se týče absolutních čísel je Facebook dominantním zdrojem mezi sledovanými sociálními sítěmi. S ohledem na počet českých uživatelů, který se pohybuje přes nejasnosti ohledně oficiálního údaje Facebooku spíše v milionech, to lze brát těžko jako překvapení. Twitter je typický uživateli s potřebou rychlých a stručných informací, na webu také nejspíš proto tráví kratší dobu a prohlédnou si méně stránek.
Nejlepších výsledků ve všech měřených parametrech ale dosahuje YouTube – návštěvy na webu tráví nejdelší čas (4 minuty), prohlédnou si nejvíce stránek (5,7) a opouštějí vstupní stránky v nejmenší míře. Z YouTube přichází také nejvíce nových návštěv v poměru k vracejícím se návštěvám.
Světové údaje svědčí ve prospěch sociálních sítí
Z údajů celosvětových statistik (zdroj: The Growth of Social Media, Social Jumpstart, The B2B Lead Generation Manifesto) je zřejmé, že již nastal čas pro plánování profesionální správy sociálních sítí:
- Jako nástroj marketingové komunikace využívá Facebook celkem 70 % firem, Twitter 59 %, Blogger 50 %, YouTube 33 % firem
- Minimálně 1x měsíčně se přihlásilo na sociální síť 63 % uživatelů, do roku 2014 se předpovídá, že to bude již 71 %
Firmy aktivně spravující svůj blog, získávají s jeho pomocí o 67% více leadů. Společnosti využívající Twitter, mají průměrně za měsíc dvakrát více leadů a 41 % B2B firem uvádí, že získaly leady z Facebooku. Ač tyto čísla nemají nutně stejnou platnost pro jednotlivé trhy ani pro trh český, dosvědčují, jaký význam sociální média mají. Ten je navíc na vzestupné trajektorii a v nejbližších letech by se tak firmy rozhodně tomuto trendu neměly bránit.
Kompletní infografiku si prohlédněte níže:
Zdroje: www.doba-webova.com, Effectix.com