Jak dobře používat LinkedIn?
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
LinkedIn je tak trochu jiná sociální síť. Její uživatelé si jí nevybrali pro zábavu, ale proto, že chtějí prezentovat svojí osobnost a pracovní zkušenosti relevantním kontaktům. LinkedIn nahrazuje nebo rozšiřuje životopis, kromě vzdělání a pracovních pozic hrají důležitou roli i doporučení současných či bývalých pracovních kolegů či obchodních partnerů.
Společnost HubSpot, zabývající se zejména online marketingem a webovou analytikou připravila zajímavou studii na téma „Jak používat LinkedIn pro business“. LinkedIn je sociální síť orientovaná na profesní kontakty, jejím hlavním cílem je “professional networking”, tedy sdružování profesionálů. LinkedIn má více než 50 milionů členů, kteří vystavují svůj profesní profil, hledají lidi z oboru a pracovní uplatnění. Jedná se perfektní službu pro ty, kteří si chtějí udržet síť kontaktů i v případě změny zaměstnání. Princip je podobný jako u Facebooku, jde o klasickou sociální síť s „navazováním přátelství“ a posíláním vzkazů. Hlavní roli hraje profil, který vypadá jako životopis a právě pracovní zkušenosti, vzdělání a díle hrají v síti důležitou roli. Lidé z HubSpotu se pokusili najít jednoduchý a účinný návod, jak s touto profesionální sítí dobře pracovat a třeba i najít nového obchodního partnera.
"LinkedIn je tak trochu jiná sociální síť. Její uživatelé si jí nevybrali pro zábavu, ale proto, že chtějí prezentovat svojí osobnost a pracovní zkušenosti relevantním kontaktům... |
Základem je vytvoření profilu, jde to rychle a nic to nestojí. Po potvrzení profilu je třeba kliknout na aktivační link v e-mailu, pak už je možné s profilem pracovat a hledat potřebné známé i neznámé kontakty. Důležité je hned na začátku vyplnit profil, a to na 100%, každou položku. Všechny informace v profilu jsou relevantní, všechny se týkají vzdělání a pracovních zkušeností, tedy toho, co může potenciálního zaměstnavatele nebo obchodního partnera zajímat. Pokud někdo hledá vhodnou osobu, nemusí hledat podle jména, ale třeba podle firmy, kde pracuje. Pokud zůstanou některé položky profilu nevyplněny, ztrácí tím přítomnost na LinkedInu svojí účinnost. V profilu by neměla chybět ani fotografie, která je důležitá při finálním vyhledávání například spolužáků či dávných kolegů. Často jde o poslední potvrzení pro hledajícího, že našel správného člověka. A kromě toho profil bez fotografie může působit nedůvěryhodně, pokud fotka nechybí, má náhodný návštěvník pocit, že narazil na konkrétního člověka, ne jenom na jméno.
V síti LinkedIn jsou velmi důležitá takzvaná doporučení (Recommendations). Můžete o ně požádat své kolegy či obchodní partnery, jde o velmi důležité rozšíření profilu, na které se například personalisté často dívají. Vy sami si do životopisu můžete napsat téměř cokoliv, ale doporučení od bývalého šéfa dá vaší image tu správnou váhu. Pokud vaše kvality či zkušenosti krátce slovně zhodnotí někdy jiný než vy sám, dodá to profilu punc opravdovosti a interaktivity (která ostatně plyne z toho, že LinkedIn je sociální síť). V profilu by neměl chybět link na zaměstnavatele (což je na LinkedIn jako na profesionální síti link absolutně nejdůležitější), kromě toho je možné k linkování použít další dvě pozice, na které so obvykle píše například link na blog nebo profil v další sociální síti. Poměrně novou službou je propojení s mikroblogovací sítí Twitter, a to obousměrné. Je možné překlápět zápisky z Twitteru na LinkedIn i opačně.
Profil by měl být optimalizován pro SEO. Prvním krokem je přizpůsobení URL profilu, tedy vložení jména majitele profilu. Formát je pak následující – http://www.linkedin.com/in/jmeno. Ke změně poslouží odkaz „Edit“ v profilu u položky „Public Profile“. Jméno v URL je důležité kvůli tomu, že vyhledávače hledají vyhledávané výrazy právě v URL. A kromě toho je jasné, že link se jménem, který uživatel zadá, se lépe pamatuje než defaultní změť písmen a číslic. Vyplatí se také dobře vážit použitá slova v sekci „Summary“. Klíčová slova by měla dobře vystihovat majitele profilu, jeho práci a zaměření. Tuto sekci prý navíc prohledává Google a pokud jsou klíčová slova dobře zvolena, má majitel profilu šanci být jednoduše nalezen těmi správnými lidmi.
Jak přistupovat k samotnému bodování sítě, lépe řečeno k hledání a kontaktování lidí? Obvykle jsou přidáváni bývalí a současní kolegové nebo obchodní patrneři. Někdy se mezi přítele zařazují i lidé s podobnými zájmy, to ale není v LinkedIn tak časté, jde přece jen hlavně o práci a profesní život. Mimochodem, pokud někteří uživatelé sociálních sítí například na Facebooku berou mezi přátele téměř kohokoliv, LinkedIn slouží více k udržování reálných pracovních vazeb. Prvními přidanými kontakty by určitě měli být ti, které dobře znáte. Tedy přátelé, kolegové a příbuzní. Potom je dobré vyhledat kolegy ze současného i předchozího zaměstnání. Vyhledává se v sekci „Companies“. Další cestou jak vejít ve známost a získat přátele je používání sekce „Answers“, ve které můžete odpovídat na dotazy ze svého oboru. Pak můžete být považován na odborníka v dané problematice i těmi, které ve skutečnosti neznáte. Důležité je také časté aktualizování statusu. I když v jiných sítích je tato činnost prováděna více než často, mnozí naopak LinkedIn považují za víceméně statický pracovní profil, což je možná škoda.
Skupiny existují i na LinkedIn, jsou oborové a profesní. Pokud nenajdete vhodnou skupinu, do které byste se chtěli přihlásit a sdílet s jejími členy informace, můžete si skupinu sami založit. Založení skupiny si zaslouží více pozornosti. Důležité je samozřejmě jméno, mělo by obsahovat důležitá klíčová slova, podle kterých uživatelé hledají. Nemá smysl zakládat skupinu firemní (pro zaměstnance jedné společnosti), ale oborovou. Do oborových skupin se relevantní a zajímaví lidé rádi přihlásí, což o skupinách firemních neplatí. Kdo by se hlásil do skupiny konkurenčního zaměstnavatele, že? Ti, kdo to myslí s LinekdIn a skupinami vážně, měli by přemýšlet o vytvoření speciální webové stránky pro skupinu. Na stránkách je pak další rozšiřující obsah, který by byl na LinkedInu zbytečně obtěžující.
Jak skupiny promovat? Důležití jsou členové, skupiny bez členů samozřejmě nemají šanci na úspěch. Pozvání kolegů a partnerů by mělo rozhýbat diskuzi. Skupina by měla být také propagována na firemních stránkách, osobních stránkách a na blogu a v jiných sociálních sítích. Zajímavým tipem je vytvoření podobné skupiny na Facebooku a posléze informování jejích členů o možnosti být členem i na LinkedInu.
"Jelikož sítě využívá i čím dál tím více Čechů, začali se o LinkedIn zajímat i personalisté a headhunteři. Není divu, jde o perfektní zdroj kontaktů s relevantními informacemi... |
Skupiny na LinkedInu toho umožňují více než se může zdát. Je možné přidávat diskuzní témata, novinky, ale i volné pracovní pozice. Pokud je skupina správně používána, jedná se o jakousi podsíť, která žije vlastním životem a která se dá formovat podle libosti. Zakladatel skupiny může vybírat, která diskuzní témata jsou nejzajímavější a „přišpendlit“ je nahoru na viditelné místo. Členové skupin mohou dostávat zprávy z „vedení“ skupiny, jde o takzvané „Announcements“. Jde o textové zprávy o dění ve skupině, které kupodivu v e-mailu jen zřídka spadnou do spamu, jsou považuvány za důvěryhodné. Do skupiny je možné importovat blog pomocí RSS, nové spoty z blogu se pak automaticky zobrazují v novinkách.
LinkedIn nemá analytické pozadí, není tedy možné sledovat, na jaké linky lidé klikají. Jde si pomoci takzvanými zkracovačemi URL, například bit.ly. Linky zkrácené pomocí podobných služeb je možné měřit, což má pro mnohé analyticky a výkonově zaměřené uživatele cenu zlata a dává jim to možnost úspěšnost komunikace se členy skupiny zlepšovat. Na LinkedIn funguje i vlastní reklamní systém, který je velmi podobný Google AdWords nebo reklamnímu systému Facebooku. Hlavní výhodou je možnost cílení a tím pádem oslovení relevatních uživatelů. Skupina na LinkedIn by měla být podporována i mimo sociální síť samotnou, i při ostatních zejména internetových aktivitách. Nedoporučuje se bezhlavé odesílání zpráv, které je v této síti často považováno za spamování. Uživatelé jsou na nevyžádané zprávy hákliví a k omezení provozu účtu může dojít velmi jednoduše a rychle. Zprávy by měly být relevatní a posílány lidem, které zajímají.
Důležitou součástí LinkedIn jsou externí aplikace. Opět jde o princip podobný Facebooku, jde o služby, které obsah rozšiřují a mají na působení v síti pozitivní vliv. Nejde tedy o hry a zábavu, ale o sdílení prezentací, kalendáře akcí a další potřebná rozšíření. Asi nejpoužívanější aplikací je SlideShare.net, umožňující vkládat a sdílet prezentace. Existují aplikace pro propojení s blogem (Blog Link) nebo aplikace Amazonu, díky které může uživatel doporučovat svým kontaktům zajímavé knihy. LinkedIn má také mobilní verzi (m.linkedin.com), která je ovšem hodně omezená a zdaleka neumožňuje využívat všech webových funkcí. Nicméně k vyhledání kontaktů je mobilní verze postačující. Jelikož sítě využívá i čím dál tím více Čechů, začali se o LinkedIn zajímat i personalisté a headhunteři. Není divu, jde o perfektní zdroj kontaktů s relevantními informacemi. Brzy přide čas, kdy bude mít perfektně vedený profil na LinkedInu větší váhu než zpracování papírového životopisu.
Kompletní report je možné stáhnout v PDF formátu zde.