Jak správně zvolit název firmy?
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Pokud se chystáte založit novou firmu, nebo máte v záloze nějaký start-up, čeká vás jedno z nejdůležitějších rozhodnutí – jak se bude nový podnik jmenovat. Je třeba brát v úvahu, že právě název společnosti jo to, co ho identifikuje a provází během celého životního cyklu. A mnohdy je to i to, co má potom z celého podnikání tu největší hodnotu. Proto se vyplatí o názvu firmy pečlivě přemýšlet.
Pozornost je samozřejmě potřeba věnovat také změně jména stávajícího, mělo by jít o krok dopředu. I známé a velmi cenné značky se v začátcích jmenovaly jinak. Víte, že Google byl dřív Back Rub, Nissan byl původně Datsun a Pepsi Cola se v počátcích honosila názvem Brads Drink? Změna jména by každopádně měla přinést svěží vítr do plachet firmy, nový název je mnohdy prvním krokem k růstu.
Zajímavou případovou studii o uvažování nad změnou jména (poznatky se dají uplatnit i při vymýšlení názvu úplně nové společnosti) přinesl server OnStartups.com. Společnost Pixily se změnila ve společnost OfficeDrop . Firma se zabývá prácí s dokumentací a zdá se, že nový název je trefnější a výstižnější. Jak vypadal proces změny názvu, respektive uvažování majitelů firmy?
"Název má mnohdy z celého podnikání tu největší hodnotu. Proto se vyplatí o jménu firmy pečlivě přemýšlet... |
Nejdřív je potřeba stanovit důvody ke změně a cíle změny. Pixily se jako název neosvědčilo, zákazníci nebyli schopní jednoznačně identifikovat, o jakou službu jde. Kromě toho měla veřejnost velký problém se zapamatováním názvu a s jeho přesným zněním, tedy s hláskováním. Vy byste si toto jméno zapamatovali a byli byste schopni k němu přiřadit scanování a správu dokumentů? Přesněji řečeno došlo by vám, že tato firma pomůže menším společnostem k organizaci kanceláře a ke zbavení se zbytečných papírových dokumentů? Mnoho lidí si prý myslelo, že se Pixily zabývá online videem...
Nový název firmy musí splňovat čtyři hlavní požadavky:
- snadno zapamatovatelné
- jednoduše vyslovitelné
- jednoduše hláskovatelné
- musí dobře ilustrovat, čím se firma zabývá
Důležitá je i délka názvu, majitelé firmy označili za ideální počet znaků deset. Slovo nebo slova by neměla být zaměnitelná s jinou firmou a samozřejmě by měla být dostupná i patřičná doména, což je někdy také problém. Bylo by krajně nepříjemné zjistit, že vybraný název společnosti nemá vhodnou volnou doménu.
Po stanovená základních požadavků na nový název následoval brainstorming. Tedy cesta, jek vygenerovat několik zajímavých variant. Brainstorming se v tomto případě spojil i s crowdsourcingem, jelikož ve firmě pracovalo dost kreativních mozků. Nejdříve se debatovalo o hodnotách firmy a jejím charakteru, z čehož rezultovala slova, která se k firmě hodila. Pak následovaly pokusy s dávání jednotlivých zvolených slov dohromady. Dalším stupínkem na cestě k novému jménu se tedy stalo několik nejlepších variant. I když se brainstorming může zdát jako velmi jednoduchá metoda, ukázalo se, že několik detailů je opravdu důležitých. Všichni, kdo se brainstormingu účastní, by měli mít v debatě stejné slovo, od šéfa až po nováčka v týmu. Slovo šéfa by rozhodně nemělo vymazat myšlenku juniora.
Zaměstnanci by se na brainstorming připravit nejdříve sami, až pak přijde na řadu sdílení myšlenek. Nováčci v týmu by měli své nápady říkat jako první, aby nebyli ovlivněni názory členů managementu, respektive aby pod jejich vlivem svoje myšlenky neupravili předtím, než je vysloví. Účastníci debaty by měli být uvolnění a měli by se cítit dobře v prostředí, které k debatám přímo vybízí. Před začátkem diskuze by měl promluvit někdo z vedení firmy o jejích cílech a vizích a také o tom, co je hlavním posláním.
Každý z účastníků by měl mít tužku a papír pro zapisování asociací, které přijdou na mysl při zadání vedoucího sezení. Například po zadání úkolu “napište předměty, které se vám vybaví ve spojení s naší společností” nastane 5 – 10 minut času pro zapsání myšlenek. Vybrané předměty se pak dají dohromady na jedno místo, pak následuje další kolo brainstormingu, tentokrát s cílem vybrat slova, která nejlépe popisují služby, které společnost poskytuje. Na tabuli přibývají pomalu ale jistě desítky slov, všichni si je mohou prohlédnout.
Poté, co se objevila stovka nejrůznějších slov, je potřeba počet snížit. Prvním sítem je dostupnost domén, není problémem zjistit, které domény jsou již obsazené a tím pádem nevhodné k použití. V případě společnosti Pixily a jejího nového jména se stalo očekávané, několik favoritů na nový název společnosti padlo jenom kvůli tomu, že nebyla volná doména. Ale i tak zbylo dost zajímavých variant.
"Zaměstnanci vybrali několik nejzajímavějších názvů, poté přišel čas na pomoc zákazníků. Prostě se volalo zákazníkům s dotazem, který název by se jim líbil... |
Konkrétně jich zbylo třicet. V dalším kroku byly dotázáni zaměstnanci firmy, které nové jméno se jim nejvíce libí. Pomocí jednoduchého formuláře měli možnost zvolit svého favorita opravdu všichni. Zaměstnanci vybrali několik nejzajímavějších názvů, poté přišel čas na pomoc zákazníků. Prostě se volalo zákazníkům s dotazem, který nový název (z oněch předvybraných) by se jim líbil. Zpětná vazba od zákazníků je velmi důležitá a nemělo by se na ní zapomínat. Koneckonců jsou to právě zákazníci, ti kdo firmu živí. Právě zákazníci často uváděli, že starý název firmy jim nic neříká a špatně si ho pamatují. S rozhovory se zákazníky se majitelé firmy definitivně ujistili v myšlence, že nápad na změnu názvu firmy byl dobrým nápadem.
Když se počet kandidátů na nový název firmy zúžil na deset, přišel čas na finální výběr. Ten prováděli také zákazníci, a to pomocí průzkumu. Jak se zákazníků dobře zeptat? Byly použity následující dotazy:
- Oznámkujte prosím následující potenciální názvy firmy 1-5 (1 – nejhorší, 5 – nejlepší).
- Aniž byste se podívali na předchozí otázku a sepsané názvy, vypište, které z nich si pamatujete?
- Napište komentář, co si myslíte o uvedených názvech. Vítány jsou pozitivní i negativní reakce.
- Pokud máte nápad na skvělý název firmy, na který jsme nepřišli my, uvítáme ho.
Z ankety vyšel jako jednička náze OfficeDrop. Získal také nejvíce reakcí, a to nejenom pozitivních, ale i nějaké negativní. Měl nejvíce pozitivních reakcí a nejméně negativních reakcí. Jméno tedy vybrali nejenom šéfové a zaměstnanci, ale také zákazníci, kteří měli finální slovo. Dokážete si představit lepší proces výběru nového názvu firmy? Možná byste rádi viděli nějaký průzkum vedený u veřejnosti, ale není lepší ušetřit a zeptat se samotných zákazníků, kteří jsou pro firmu nejdůležitější?