Mobilní marketing
Trendy mobilního marketingu
Pod pojmem mobilní marketing rozumíme všechna řešení, která využívají nástrojů mobilní komunikace. Z technického pohledu jde o využití možností mobilních telefonů: SMS, MMS, loga operátora, vyzváněcí tóny, reklamní SMS zprávy, WAP. Speciální podskupinu pak tvoří tzv. proximity marketing, využívající možnost využívání bluetooth modulu.
Nástroj pro bonusy a odměny
S mobilním marketingem se jako se speciální formou direkt marketingu setkáváme už dlouho, první kampaně pro zákazníky mimo média nebo mobilní operátory byly realizované v Čechách již v roce 2002. Přesto stále nebylo dostatečně definováno, co je mobilní marketing, co může zadavateli přinést a kam bude celé odvětví směřovat.
Co je mobilní marketing
Jen krátké připomenutí na úvod – mobilní marketing je jakákoli forma marketingu, reklamy nebo sales promotion aktivity, cílená na spotřebitele a uskutečněná prostřednictvím mobilní komunikace. Tuto velmi výstižnou definici jsme si nevymysleli sami, je to překlad definice Mobile Marketing Association, což je celosvětová asociace sdružující společností, které služby mobilního marketingu poskytují. V současnosti je mobilní marketing používán v Čechách spíše jako reaktivní nástroj v rámci komunikace. K aktivní komunikaci, k aktivnímu šíření reklamního sdělení je používán podstatně méně. Tomu odpovídá i jeho aktuální chápání na trhu, ve většině případů u nás zadavatelé považují SMS soutěže za jedinou možnost, kterou mobilní marketing nabízí.
Využití mobilního marketingu je široké, můžeme ho použít od informování zákazníka, po budování podpory značky až k motivaci k jednání, jako součást virálního marketingu.
Mezi typické nástroje patří:
- Soutěže s využitím SMS
- Věrnostní systémy využívající log a vyzváněcích tónů
- Podpora značky (využití SMS, log a vyzváněcích tónů)
- Motivační součásti kampaní
- Komunikační prostředek směrem k zákazníkovi
Výhled
Očekává se neustálý rozvoj tohoto odvětví, který bude ovšem závislý na technologickém rozvoji jednotlivých výrobců. Navýšení investic ze strany zadavatelů je ovšem sporné, a to vzhledem k trvání globální ekonomické krize. Tato forma marketingu nemá potřebnou důvěru zadavatelů.
Vlajkovou lodí mobilního marketingu samozřejmě pro tento rok zůstane pořádání různých SMS soutěží, ale i v jejich případě sledujeme některé významné trendy, které se na trhu projevují. Asi nejvýznamnějším je, že neustále roste sofistikovanost takových soutěží, což je dáno především tím, že se agentury a zadavetelé učí využívat postupně všech výhod, které mobilní komunikace nabízí (s notnou inspirací v zahraničí). Snahou většiny zadavatelů je nabídnout svým spotřebitelům originální a zajímavou soutěž, dále je v neustále větším měřítku znatelná snaha o získání co největšího množství dat o těch, kteří se soutěží účastní. Na rozdíl od minulosti, kdy se stávalo, že jeden a tentýž zadavatel realizoval tři naprosto izolované soutěže v jednom kalendářním roce a nedokázal využít data, která v nich získal například pro propagaci té následující, je to příjemná změna. Mobilní marketing je díky své interaktivitě velmi vhodným nástrojem pro navázaní komunikace se spotřebiteli a tedy k zisku marketingových dat o nich. Příkladem může být kampaň, kde jsou spotřebitelé v rámci soutěže dotazováni na některá základní data jako např., pohlaví, věk, nebo adresu.
Mobilní marketing a moderní technologie
Kromě zlepšení práce s daty a snahy o vytváření originálních soutěží jsou trendy na trhu mobilního marketingu poměrně úzce spjaty s rozvojem nových technologií a hlavně s jejich penetrací na trh. Běžné jsou požadavky zadavatelů na využití MMS, například formou zasílání fotografií pořízených mobilním telefonem v rámci soutěže, upozaděna nezůstává ani JAVA technologie, v budoucnu můžeme počítat s nástupem QR kódů nebo Bee Tagů.
Mobilní marketing je dynamicky rozvíjejícím se odvětvím. Pro realizaci kampaní je potřeba nejen velmi kvalitní technické zázemí, ale též i rozsáhlé zkušenosti. Proto se vyplatí využít služeb specializovaných agentur, které jsou zadavateli partnerem a rádcem při přípravě i realizaci. A na závěr zbývá už jen popřát hodně úspěšných kampaní.