Internet
Psát na internetu o internetu může připomínat nošení sov do Athén anebo dříví do lesa. Pokusme se přece jen podívat na nejprogresivnější médium současnosti s určitým nadhledem a nezaujatě. Záhodno by bylo začít u samých kořenů…
Historie
Prapůvod internetu je v USA, kde za studené války vznikla myšlenka na rychlé strategické propojení všech vládních institucí, které by sloužilo výhradně vojenským účelům. Poprvé měl zafungovat model decentralizované sítě, tedy jiné než paprskovité uspořádání. To bylo zvoleno z jednoduchého důvodu – informace rychleji putuje, když jde přímou cestou, navíc síť funguje i v případě porušení, není závislá na jediném spojovacím bodu.
Poprvé zafungovala síť APRANET (v roce 1969), nejprve se čtyřmi body, posléze počet rostl a v roce 1972 již atakoval hranici čtyřiceti uzlových bodů.
Mimo americký kontinent se síť dostala až v průběhu osmdesátých let, kdy vznikají zatím nepropojené projekty obdobného ražení, a to v Británii, pevninské Evropě či Japonsku. Klasická webová stránka pak poprvé zafungovala v raných devadesátých letech, úplné komerční využití internetu se rozbíhá zhruba kolem roku 1993.
Pro region ČR byla situace trochu jiná a to zejména absencí kvalitní techniky a know-how. Situace se začala měnit až nakonci devadesátých let, kdy je v oblibě dial-up připojení, rychlé připojení formou ISDN (slepá vývojová větev), ADSL či prostřednictvím kabelových připojení u nás kulminuje až v novém tisíciletí.
Aspekty působení
S tím souvisí i některá fakta, jež musíme brát v potaz. Jakkoli je internet dosažitelný pro široké vrstvy obyvatelstva, přece jen jsou cílové skupiny, ke kterým se nedostane a pokud, tak ne ve formě, která odpovídá našim záměrům.
Česká republika stále zaostává za světem v otázce kvality a rychlosti připojení, což limituje možnosti komerčních prezentací. Kvalitní připojení se tak nachází především ve větších městech, kde funguje dostatek poskytovatelů. Zároveň je zde, díky vyšší životní úrovni, internetové připojení určitým standardem.
Důležité je také vnímat věkový průřez uživatelů. S tím souvisí i jejich potřeby. Například širokou skupinu seniorů nemáme skrze web téměř šanci komunikovat, zlatým dolem je naopak mládež 12 – 21 let.
Klady a zápory
Asi největším kladem internetu je jeho perfektní cílení, odvislé od návyků uživatele. Komuniké se může zobrazovat kontextově, přesně ve chvíli, kdy uživatel provede námi definovaný úkon. On-line trávení času je navíc na vzestupu, takže opanování internetového pole by mělo být samozřejmostí.
Internet je také potřeba vnímat jako médium, které postupně proniká i do jiných platforem, než jsou klasické osobní počítače – do přenosných zařízení, hracích konzolí… Na vzestupu je i dopad sociálních sítí typu MySpace, Facebook apod., je třeba vnímat také pole on-line her a světů (Second Life). Jestliže pojmeme celý internet holisticky, je možné vytvořit vysoce efektivní kampaň za poměrně malé peníze.
Nevýhodou je již výše zmiňovaná bariéra v podobě nedostatečně erudovaných uživatelů. Určitým problémem také může být potřeba tvorby specializovaných kampaní pro tu kterou cílovou skupinu. Univerzální řešení většinou nezapůsobí tak dobře a ve virtuálním světě to platí dvojnásob.
Protože internet podléhá minimální regulaci, je třeba zapůsobit i v otázce důvěryhodnosti. Vaše sdělení musí mít v záplavě jim podobných něco navíc.
Formáty mediální komunikace
Webové stránky
Internet bývá nejčastěji vnímám skrze klasické internetové prezentaci. Webový prostor však může být využit mnohými jinými způsoby a dá se říci, že sdělení skrze „běžnou stránku“ je pomalu na ústupu. Do popředí se tak dostávají tzv. „matrix“ weby – vyhledávače nebo komunitní servery.
Mezi nejznámější vyhledávače na české scéně můžeme řadit:
- Seznam.cz
- Google.com
- Centrum.cz
Download
Internet je také třeba vnímat jako zprostředkovatele(distributora) pro přenos souborů či aplikací, se kterými pak budeme nakládat v offlinové podobě. Konektivita sice stoupá, ale velmi často musíme své sdělení formulovat právě pro offline distribuci se všemi náležitostmi, které k tomu patří.
Komunikace
Asi nejznámější internetovou komunikační formou je klasický email, dá se říct, že to byl právě ten, kdo internet dostatečně zpopularizoval. V současné době se ovšem setkáváme i s jinými formami. Internetovou komunikaci tak můžeme vymezit na tři základní skupiny
- Emailová komunikace - (klasické POP3 a SMTP protokoly)
- Komunikace pomocí komunikátorů - (v ČR nejpoužívanější protokol ICQ, který je však ve světě až na posledních příčkách)
- Internetové volání - (asi nejznámější, ne však jediný, Skype)
Monitoring
Vyhodnocovat informace z tak rozsáhlé, proměnlivé, anonymní a de facto neorganizované sítě je skutečně obtížné. Monitoring se tak omezuje na poskytování pouze základních dat o přístupnosti a popisu IP adres a z toho odvoditelných chování uživatelů.
V ČR působí skupina NetMonitor, podávající souhrnná data o českých serverech, jejím sesterským projektem je AdMonitor, zaměřující se na sledování investičních toků v oblasti internetové reklamy.