Minimum pro freelancery na sociálních sítích
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Přestože dnešní ekonomicky neklidná doba slibovala oddělit v rámci marketingových a desénových freelancerů zrno od plev, žádné výraznější změny se v oblasti lidí na volné noze nekonaly. Tedy nepočítáme-li rozvoj švarcsystému, který udělal freelancera z každého třetího pracovníka.
Situace se tedy nemění a pokud nemáme ty správné kamarády, nechodíme na skvoš a pak na pivo s lidmi, kteří rozhodují o přidělování drobných i větších zakázek, hrozí, že si jako freelanceři neškrtneme. Anebo škrtneme, ale rozhodně ne do té míry, jak bychom si představovali.
Jistá naděje tu ovšem je. Žijeme přecijen v době sociálních sítí a ty, jak dobře víme, mají tu moc vybudovat rychle silný brand a jeho pozici nadále udržovat. Převedeno do roviny, o které se bavíme. Prostřednictvím sociálních sítí se můžeme lehce vyšvihnout ze šedé masy ostatních volnonohařů a zaujmout místo na výsluní s přímým dialogem s potenciálními zájemci o naše schopnosti.
V tomto článku se pokusím shrnout několik zcela elementárních tipů, kterých by se měl každý freelancer, toužící po vybudování vlastní silné pozice, držet.
Buďte všude
Být vidět není otázkou volby jedné sociální sítě, na které si budeme piplat svůj profil do nejmenšího detailu. Bohužel to znamená snažit se být úplně všude. Pochopitelně s ohledem na cílovou skupinu. Pokud tedy hodláte cílit pouze na klienty z České republiky, pravděpodobně budete mít situaci snazší. I tak to bude znamenat spravovat své profily na čtyřech – pěti sítích.
Ve světě je tento přístup běžný nejen pro freelancery, ale také většinu odborníků napříč branžemi. Ilustrovat jeho úspěch lze například na osobě australského freelance grafického designéra Jacoba Casse, který sám konstatoval, že nemusel utratit ani korunu za placená reklamní sdělení. Stačilo, že ho lidé pravidelně znají ze sítí, kde se s ním potkávali téměř na každém kroku.
Dobře vyplněné profily, obsahující klidně i stručné, leč klíčové totiž nevedou pouze ke zprostředkování komuniké uvnitř sítě, ale mají často také velký vliv na SEO. V ideálním případě se vám tedy podaří sehnat klienta skrze vyhledávání klíčových slov, které na přední pozici zobrazí výpis z vašeho profilu na sociální síti.
Odborníci navíc upozorňují, že sláva jednotlivých sítí je pomíjivá a cílová skupina se může velmi rychle přelít z jedné na druhou. Typickým příkladem, který tento jev ilustruje, je pokles důležitosti sítě MySpace a rychlý nástup Facebooku, který se odehrál v podstatě v horizontu pár měsíců.
Buďte tam rychle
Rychlý úspěch, jaký zažil například Twitter, se může kdykoli opakovat. Snažte se proto sledovat trendy okolo sociálních sítí, a to nejen těch mainstreamových, ale také těch, určených hlavně pro váš obor. Spousta společností vám potvrdí, že právě rychlý vstup na Twitter jim výrazně pomohl opanovat alespoň v začátcích toto pole a získat konkurenční výhodu, která vedla ve výsledku k nárůstu zisků nebo posílení značky. Zářným příkladem mohou být například američtí politici, kteří skrze Twitter a Facebook dokázali získat podporu svých fanoušků a posléze voličů. Tento pomíjivý efekt ovšem fungoval pouze do té doby, než se tato praxe stala naprosto běžnou.
Kdo propásne nástup fenoménu, ochudí se o jedinečný náskok, který mu může v budování značně pomoci. Zkrátka, kdo dřív přijde, ten dřív mele.
Přestože se v současné době zdá, že karty jsou na poli sociálních sítí na dlouhou dobu rozdány, nenechte se uchlácholit klidnou hladinou. Oťukejte si Foursquare, připravte se na diasporu a čtěte odborné servery. Rozhled v dění na síti je pro vás stejně důležitý jako pro top managery velkých firem.
Publikujte v rámci možností
Zatím jsme popsali, kde všude si máte profil zřídit. Teď se pojďme v kostce věnovat tomu, jakým způsobem máte nejen skrze něj komunikovat. Samozřejmě si uvědomujeme, že skrze pracovní, případně studijní povinnosti není možné vést s ostatními dialog v takřka reálném čase.
Ideální bude, když si na komunikaci s ohledem na její objem vymezíte dva nebo tři pravidelné momenty. Například ráno, kdy jí můžete spojit s celkovým monitoringem dění, v poledne, kdy skrz napraný žaludek stejně veškerou energii vkládáte do padajících víček a večer, kdy se z ní může stát forma popracovní relaxace.
Je pochopitelně otázka, jaký image si v rámci svého businessu budujete. Někomu vyhovuje vysoká rezervovanost, která vede k tomu, že business profil odlišuje od toho soukromého, někdo si na nic nehraje a klienty v rámci komunikace klidně smíchá s kamarády. Záleží pochopitelně na vás. Určitá otevřenost je na sociálních sítích nutností, stejně jako vedení spíše neformálního dialogu. Nebojte se poodhalit své soukromí – často vám tento krok spíše pomůže než uškodí. Fotky z rekonstrukce staré chalupy případné klienty přesvědčí o vaší pracovitosti, neškodné obrázky z párty zase potvrdí, že jste skutečný člověk z masa a kostí… Prostě záleží pouze na vás, kudy povede pomyslná linie, za kterou stáhnete oponu…
Na druhou stranu nezapomínejte, že potenciální klient vás chce vidět především jako odborníka. Ideální bude, když se ve svých postech budete věnovat nejen rajské omáčce, ale budete informovat o své pracovní náplni (úspěšná bývá reportážní forma), případně zprostředkovávat informace ze zdrojů, věnující se vašemu oboru. I to vám může pomoci etablovat se na pozici odborníka, za kterým budou chodit ostatní uživatelé pro konzultaci a ve výsledku mu budou ochotni dát svojí zakázku…
P.S. - Mimochodem, pomůžete mi najít nějaký pěkný český ekvivalent ke slovu "freelancer"? 8-)