Moderní logotypy roku 2010 podle LogoLounge
Popisovat trendy v oblasti grafického designu, které se odehrají v průběhu jednoho roku, bývá poměrně ošemetné. Málokdy totiž při sestavování žebříčku hodnotíme dostatečně reprezentativní vzorek, což vede k markantní odchylce od skutečného stavu.
Neplatí to však pro každoroční přehled trendů v designu logotypů, který předkládá server LogoLounge. Ten bývá považován za největší a nejprestižnější globální portál, sbírající data z oblasti tvorby korporátní grafiky. Svá díla sem umisťují především profesionální studia a designéři, díky čemuž vznikla obsáhlá databanka, umožňující, kromě hledání inspirace, vyhodnocovat jednotlivé příspěvky s ohledem na konkrétní grafické prvky. Ostatně, trend-identifikátory, které LogoLounge od roku 2003 předkládá, se těší značnému renomé…
A stejně tomu je i letos. Pojďme se tedy podívat (byť s drobným zpožděním), jaké trendy přinesl letošní rok…
Kubismus
Čeští designéři by měli zastříhat ušima - do módy se vrací kubismus! Loga, pracující s výraznými trojúhelníkovými a čtyřúhelníkovými mozaikami ohlásily nástup již loni, kdy byl představen nový korporátní styl města Melbourne. Na kontroverzích, které nový logotyp vzbudil, se pak svezla celá řada dalších menších děl - a trend byl na světě.
1. Iconologic, US Virgin Islands 2. Z&G, Brandogolik 3. Gardner Design, Graphic Impressions 4. Andrei Bilan, Kubis, zdroj: www.logolounge.com |
Duchové
Loga s pohybovým rozostřením v loňském přehledu zastupoval například Jazz. Nyní Bill Gardener představuje sérii logotypů, které pracují s Gaussovským rozostřením svých okrajů.
1. Julian Peck, Futbol California 2. Iconologic, America’s Natural Gas Alliance 3. Supersoon Good Design, Swiss Heat Transfer Technology 4. Strange Ideas, Shadow Farm, zdroj: www.logolounge.com |
Práce s posunem
Návrat o dva až tři roky zpět reprezentuje tzv. shifting, pracující s uměle navozeným nedokonalým soutiskem, případně posunem a překrýváním barevných vrstev. Jedněmi vychvalovaný, druhými zatracovaný. Celkově však přinesl příjemné osvěžení do typografických logotypů.
1. Asta form, Sheriff Studio 2. Go Welsh, Penn State Architecture 3. Effusion Creative Solutions, musicplace.com 4. Liska + Associates Communication Design, Becker and Becker, zdroj: www.logolounge.com |
Části
Dalším trendem je práce s kupením a překrýváním většího množství objektů. Jak komentuje Bill Gardener, vychází z premisy, že „jedna věc je ošklivá, ale hodně ošklivých věcí je krásných.
1. Kuznetsov Evgeniy, Russian Team 2. Ten:pm Media, Advanced Armament Corp. 3. Chris Rooney Illustration/Design, Ramsell 4. Hand dizajn studio, Diving Club Big White, zdroj: www.logolounge.com |
Pixely
Pixely zde byly na tisíc a jeden způsob a pravděpodobně se jich ještě chvíli nezbavíme. Letos jsme se s „pixelovatými“ logotypy setkávali ve všech možných formách - od těch minimalistických po složitější, pracující s deformací nebo perspektivou.
1. Eight a.m. Brand Design , C2 MEDICAL SPA 2. Eightday Studio, Antioch Community Church Norman Corp. 3. Gyula Nemeth, HD City 4. Andrei D. Popa, City Tower, zdroj: www.logolounge.com |
Prach
Poněkud „oldschoolově“ působ í logotypy, využívající nejrůznějšího zrnění nebo tečkování. Co naplat, že se mnohým nelíbí - letos je Bill Gardener označil za jeden z častých trendů.
1. RedBrand, Atmosphere Design House 2. Strange Ideas, Galaxy Garden 3. Tannehill Design, GSL Fine Lithographers 4. Identra, Cognida, zdroj: www.logolounge.com |
Peepshow
Plocha vymezuje průhled, ve kterém je vidět textura. Tak by se jednoduše dal popsat jeden z dalších prvků, který LogoLounge pojmenovala jako „peepshow“. Mezi jeho reprezentanty byla zařazena například Vancouverská kampaň Coca-Coly.
1. Iconologic, The Coca-Cola Company 2. Dalius Stuoka, Trava 3. Wizemark, MonkVibe 4. X3 Studios, Media IQ, zdroj: www.logolounge.com |
Skvrny a fleky
Že moderní logotypy stále častěji pracují s komplikovanějšími plochami a že se z nich vytrácí linie, na to jsme si již zvykli. Grafika pracující se skvrnami a fleky působí poměrně neotřele a navazuje na některé starší trendy - oproti nim však nevyužívá jednobarevnou nebo vzorkovanou plochu, ale komplikovanější texturu.
1. Paradox Box, Rinat Tuhvatullin 2. Suprematika, Rucksack, the backpack online shop 3. Demographic Inc., Blood Brothers 4. Burton (Snowboards) Corp., Burton Snowboards, zdroj: www.logolounge.com |
Krabice
Zajímavě působí také trend uzavírání do krabic. Překvapivě jde proti celkovému vyznění moderních logotypů a vrací se zpět hned o několik desetiletí. Jak komentuje Gardener - právě sevření uvnitř rámu dává logotypu konzervativní vyznění, které nevyžaduje, aby byla grafika dynamická. Na druhou stranu je tím značka značně ochuzena o nápad - ten prostě do krabičky nenacpete.
1. Schwartzrock Graphic Arts, Pugleasa 2. Sudduth Design Co., Wilmington-Gordon 3. Fargo Design Co., Inc., Jackson Trading Co. 4. Sigg Design, Swiss International Hotels, zdroj: www.logolounge.com |