Největší chyby v propagaci na Facebooku

20. 8. 2010 | Bednář Vojtěch
Komunikujete se svými klienty, zákazníky, nebo prostě jen fanoušky na nejpopulárnější sociální síti? Možná se i vy dopouštíte některé z největších chyb, které využitelnost Facebooku pro mediální komunikaci značně snižují – a možná tím nevědomky ubližujete sami sobě.

Ilustrační obrázek, zdroj: archiv

Komunikujete se svými klienty, zákazníky, nebo prostě jen fanoušky na nejpopulárnější sociální síti? Možná se i vy dopouštíte některé z největších chyb, které využitelnost Facebooku pro mediální komunikaci značně snižují – a možná tím nevědomky ubližujete sami sobě.

Největší chybou – nejenom v propagaci na Facebooku ale vůbec, které se lze dopustit, je přesvědčení, že to co dělám zcela dokonale ovládám, a že se nepotřebuji dále učit. V některých oborech lidské činnosti je dosažení této chyby poměrně obtížné. Laik, nebo nedouk musí být třeba vybaven enormní dávkou sebedůvěry, aby se prohlásil za experta na neurochirurgii. Totéž platí pro takřka jakékoli řemeslné povolání vyžadující zvláštní znalosti, i pro mnoho těch kteří pracují hlavou.
Naproti tomu ve světě počítačů je propadnutí omylu z vlastní geniality velmi prosté. Takřka vše je dnes intuitivní, i relativně velmi složité úkoly lze realizovat několika kliknutími myši. A zvláště pokud jde o trend, samozvaných expertů se objevuje vysoké množství. Prezentace na Facebooku jsou toho ukázkovým příkladem.
Nechceme zde radit, jak vytvořit milionovou prezentaci a jak ji spravovat. Text, který právě čtete, má být shrnutím některých, zdaleka nejzávažnějších chyb, kterých se ale dopouští mnoho firem i jednotlivců, kteří se prezentují a komerčně propagují na největší sociální síti světa. Možná, že některé z nich děláte i vy.

Problém 1: Propagace na profilu

Klasický uživatelský profil – tedy to, co získáte registrací na Facebooku – je pro laika prvoplánovým, ale současně nejméně vhodným místem, kde bychom se měli komerčně propagovat. Profil slouží ke komunikaci s přáteli, ke sdílení osobních názorů a k podobným věcem. V žádném případě není jeho účelem, abyste získali tisíce „přátel“ mezi potenciálními klienty, a ty pak bombardovali zprávami a PR statusy. Naopak propagací na profilu ubližujete sami sobě, neboť k velkému množství vašich informací se (velmi pravděpodobně) dostane i celá řada lidí, o kterých byste to ani nečekali. Profil je, jak někdo trefně řekl, vstupní branou do Facebooku, a zůstat hned za dveřmi přeci není správné. K propagaci a prezentaci produktu nebo značky slouží stránky, nebo aplikace.

Problém 2: Stránka, která kopíruje web

Máte stránku na Facebooku. Investicí do reklamy a umisťováním odkazů na svůj web se vám pro tuto stránku podařilo získat fanoušky. Co s dál budete dělat? Je jasné, že stránku musíte plnit obsahem, a tak váš specialista na PR, nebo manažer komunikace na tuto stránku poctivě umisťuje odkazy na každou novou tiskovou zprávu, kterou sepsal. Po několika měsících máte mnoho tiskových odkazů – ale překvapivě žádné fanoušky.
Mnoho firem si dodnes neuvědomuje, že stránka na Facebooku není totéž, co stránka na webu. Nestačí ji plnit tiskovkami a PR odkazy. S fanoušky je potřeba aktivně, a trpělivě pracovat. Stojí to čas, peníze, a výsledky nejsou vždy dost dopodrobna měřitelné, ale vyplatí se to. Pokud byste chtěli stránku mít jen proto, abyste ji měli, a její obsah by měl kopírovat rubriku aktualit vašeho webu, bude lepší, když ji nebudete mít vůbec.

Problém 3: Necháme to mouchám

Tento problém je podobný předchozímu. Liší se však zásadní věcí. Někteří majitelé propagačních stránek na Facebooku kromě občasného umisťování textů nebo odkazů s těmito stránkami nedělají vůbec nic. Nevšímají si diskuze, reakcí fanoušků, jejich komentářů. Nevyhledávají aktivní fanoušky, nekomunikují s nimi. Na stránce se tak sice něco děje, ale firma s tím nemá nic společného a vlastně ani neví, co to je. Tento stav je extrémně nebezpečný. Je dost možné, že vaše vlastní stránka vám nyní ubližuje, poškozuje vás, zhoršuje povědomí o vašem jménu, firmě, produktech. To vše se pak může velmi snadno odrazit v obchodních výsledcích.

Problém 4: Velký bratr

Máte stránku na Facebooku. Pečlivě ji aktualizujete. Publikujete zajímavosti. Komunikujete s fanoušky. Podporujete komunitu. Současně ale chcete, aby vše bylo čisté, jasné, uhlazené, prostě jako ze škatulky. V okamžiku, kdy se objeví první známka odporu, jeden malý nesouhlasný názor, nebo uštěpačná poznámka, ihned ji smažete. Ba co více, drzouna, který ji způsobil odstraníte z fanoušků stránky – a nejraději byste ho někde nahlásili. Na vaší stránce nesmí být prostě ani smítko.
Děláte-li to, co bylo popsáno výše, zakládáte si rychle na vytvoření „anti“ stránky či skupiny. Tato bude velmi rychle plná té nejhorší špíny., kterou si dovedete představit. Nebudete s tím moci vůbec nic udělat. A co je nejhorší, brzy zjistíte, že mnoho z vašich poctivých fanoušků je najednou i fanoušky oné antiskupiny. A že jejich aktivita se podezřele snadno přesouvá právě do ni. Proto nebuďte velkým bratrem. S rozumnými kritiky diskutujte, nejlépe pomocí jiných fanoušků. Nehrajte si na diktátora, není to správně a nevede to k úspěchu.

Problém 5: Outsourcing

Mnoho firem si vytvoření a údržbu své prezentace na Facebooku prostě kupuje jako službu. I když ji většinou svěřují profesionálům, není to vždy ideální. Pokud se na stránce diskutuje k produktu, nebo ke konkrétní službě, je nezbytné, aby s fanoušky diskutoval insider. To žádný pracovník PR agentury obvykle není, a tak vaše prezentace zůstává v rukou člověka, který sice většinou dělá co může, ale věci nerozumí. Výsledek. Ne tento, z pohledu fanoušků úplně anonymní, člověk, ale vy jste značně poškozováni. Svou prezentaci byste měli přinejmenším dohledovat sami.

Zde popsané chyby jsou pouze krátkým výběrem z mimořádně pestré škály problémů. Přesto, zamyslete se nad nimi. Nedopouštíte se některého? Nebo dokonce více z nich? Pokud ano, snažte se to nepravit dříve, než bude pozdě.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?