Retail Summit 2017: Jak in-store analytika pomáhá optimalizovat provoz prodejen
Metody Internet of Things postupně pronikají do mnoha oblastí, a to včetně retailu. Jejich praktické využití by ale nebylo možné bez vhodných analytických nástrojů. Jedním z nich je systém Pygmalios, jehož fungování na konferenci Retail Summit 2017 vysvětlil partner společnosti Pygmalios Tibor Tabery
„In-store analytika jsou data nad transakčními daty. Právě transakční data jsou to, podle čeho se retaileři dennodenně rozhodují. My se ale díváme na to, co můžeme v prodejně vidět kromě těchto transakčních dat,“ vysvětlil Tabery.
Tibor Tabery na Retail Summitu 2017. Autor: Blue Events
Díky nástroji Pygmalios, který k měření využívá signál Wi-Fi vysílaný mobilními telefony, mohou retaileři měřit pohyb zákazníků, konkrétně:
-
-
- Traffic – kolik lidí z ulice se stane návštěvníky
- Průměrný čas nákupu
- Trend nových a vracejících se zákazníků
- Jaká část zákazníků jedné prodejny nakupuje i v jiné prodejně – třeba když jednu položku nedostanou v jejich oblíbené prodejně
- Traffic – kolik lidí z ulice se stane návštěvníky
-
A mohou analyzovat také chování zákazníků, tedy:
-
-
- Jak dlouho trvá průměrný nákup, trasa (jakou vzdálenost ujde) a rychlost nákupu
- Ve které zóně je nejvíc lidí a ve které jsou nejdéle
- Kolik lidí navštíví vybrané kategorie
- Směr pohybu zákazníka
- Chování a rozhodování na křižovatkách
- Jak dlouho trvá průměrný nákup, trasa (jakou vzdálenost ujde) a rychlost nákupu
-
Všechna tato data mají praktické využití. Například z údajů o „potenciálu chodníku“ lze vyčíst příležitost prodloužit otevírací hodiny.
Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho
„Jak vidíme na tomto grafu, právě tento obchod má špatně nastavené otevírací hodiny. Zatímco prodejna se v 17 hodin zavírá, potenciál chodníku je vysoký ještě dvě hodiny poté,“ popsal Tabery.
Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho
Zajímavá jsou i data o konverzi návštěvníka na zákazníka, tedy o reálné konverze v offline obchodě. Jinými slovy řečeno, retaileři mohou díky tomuto nástroji zjistit, kolik lidí z těch, kteří do obchodu přišli, nakonec opravdu nakoupili, a z toho vyčíst, kolik obchodních příležitostí nedokázali naplno využít.
„Retailer si může dát do korelace návštěvnost a zalidněnost ve stejných časových úsecích. Všimněte si, že návštěvnost a zalidněnost se v tomto případě ve stejném časovém úseku pohybují úplně v jiném cyklu,“ vysvětlil graf Tabery. „To je jasná zpráva o tom, že obslužný úsek – a je jedno, jestli to byla přepážka v bance nebo pokladna v obchodě – nestíhala v tom okamžiku nápor zákazníků,“ dodal.
Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho
Užitečná data nástroj poskytuje i v oblasti dat o chování zákazníků, kdy dokáže mimo jiné změřit návštěvnost konkrétní zóny nebo kategorie zboží v konkrétním období a prodejně. Získané výsledky jsou pak využívané právě při výše zmíněném remodelingu prodejen – tedy při plánování rozestavění zón.
Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho
Pygmalios analyzuje také směr pohybu návštěvníka v prodejně a jeho chování na křižovatkách. Právě pohyb zákazníků na konkrétních místech retailery velice zajímá. Dokáže sledovat, ze které strany zákazník na dané místo přichází a kam z něj odchází, a podle toho určit atraktivnosti zóny. Tato data pak hrají důležitou roli například při umisťování palet s akčními nabídkami.
Zdroj: Prezentace Tibora Taberyho
„IoT dokáže retailerům poskytnout mnoho důležitých a užitečných dat, která jim mohou pomoci zvednout své tržby. V žádném případě ale nemohou čekat, že pouhá implementace takového nástroje je dostane z červených čísel,“ uzavřel Tabery.
Kam dál?
Pokud jste si ještě nepřečetli první část reportáže z Retail Summitu 2017, napravte to. Internet of Things začíná hrát významnou roli i v obchodech, do kterých chodíte, například v Lidlu a Makru.