Cyklistika – silný trh na okraji veřejného zájmu

15. 12. 2008 | Vysypal Ondřej
O problematické m shánění sponzorů.

Žádné sportovní odvětví nemá v Česku takovou pozici, aby sponzoři ve frontách čekali, až budou moci masivně finančně podpořit tým, jednotlivce, klub anebo konkrétní sportovní utkání. Shánění peněz na sponzoring je oříškem pro všechny klubové manažery. Avšak přece jen jsou sporty, ve kterých jde tato práce lépe (třebas masově sledované kolektivní hry), a sporty, ve kterých jde hůř. Například cyklistika.

Současnost

Cyklistika se v současnosti nedělí jen podle jednotlivých disciplín (silniční, horská, dráhová, cyklokros, sálová, BMX, kolová), ale také podle úrovně a závodní vyspělosti těch, co ji provozují. Proto máme úroveň profesionálů, poloprofesionálů, amatérů, hobby cyklistů, rekreačních cyklistů a příležitostných cyklistů. Pomineme-li obě okrajové kategorie, tedy profesionály a ty, co se projedou na kole dvakrát do roka, zbývá nám obrovská masa těch, kteří se cyklistice věnují na zmíněných stupních různé výkonnosti. Pro ty nejlepší je cyklistika dokonce i částečnou pravidelnou nebo příležitostnou obživou.

Realita je jasná

Všichni bez výjimky utrácejí každý rok a každý týden nemalé peníze ze své anebo sponzorské kapsy (těch je menšina) za nákup kol, cyklistického vybavení, náhradních dílů, potravinových doplňků nebo nápojů. Už jenom tato poptávka je mocnou hybnou silou, která v republice uživí celý trh – zhruba pět specializovaných cyklistických periodik a více než osm set specializovaných cyklistických maloobchodů. A to nemluvíme o horních patrech cyklistického byznysu, kde stojí výrobci a dovozci kol, vybavení a doplňků, jež zásobují jak prodejny, tak přímo kluby. Počtem zainteresovaných a počtem aktivních provozovatelů cyklistiky (závodníků, hobby či rekreačních cyklistů) jde o daleko masovější odvětví – ač s tím někdo nemusí souhlasit –, než je například fotbal. Možná proto, že pozornost sdělovacích prostředků a pasivních sportovních fanoušků tomu neodpovídá. Fotbalová utkání sledují tisíce lidí, v televizních zprávách se pořád dokola přemílají výsledky z první, druhé i třetí ligy, ale kolik z nich si pak zahraje rekreačně fotbal s jedenáctkou dalších kamarádů? Hodně málo.

Není to škoda?

Naopak cyklistika má ve štítu vytesáno: zdravý životní styl, pohyb, souznění s přírodou. Je to zdravý sport spojený s poznáváním krajiny. I přesto má ale u široké veřejnosti a silných necyklistických sponzorů ustláno spíše na trní. Z toho nepřímo plyne až zoufalý nedostatek pasivních fanoušků, alespoň v české kotlině. Kdo cyklistice fandí, ten ji sám provozuje, a tak podle tratí amatérských závodů najdeme jen velmi málo “necyklistických” diváků, kteří by se přišli podívat na závody kvůli pouhému zájmu o sportovní akci anebo výsledek. Opakem jsou například cyklistické závody v zahraničí, hlavně v západní Evropě. Tour de France je po olympiádě a fotbalovém mistrovství světa nejsledovanější sportovní událostí na světě a má miliony pasivních fanoušků, kteří na kole nikdy neseděli, ale závod je zajímá. A neváhají věnovat celou dovolenou tomu, že přiletí třeba z Ameriky do Evropy a tři týdny putují se závodem v karavanech a podporují své favority. Menší, ale stejně početné publikum a tím i lepší atmosféru a diváckou kulisu mají v cizině i méně důležité závody, maratony anebo různé amatérské přebory. I tam je dostatek necyklistických fanoušků, kteří jsou velkým lákadlem pro sponzory. Ať už jsou to sponzoři týmů a klubů anebo místní sponzoři konkrétního závodu.

Zajímavý marketingový nástroj

Každopádně pořádání cyklistického závodu ve vyspělé zemi západní Evropy, kde je cyklistika hned po fotbale druhým národním sportem, je v rukou organizátora mocnou marketingovou čarovnou hůlkou, pomocí které dokáže podél trati vykouzlit perfektní značení, zázemí a občerstvovací stanice, dostatek dobře zaplacených pořadatelů, hodnotné ceny pro ty nejlepší a malé ceny a skvělý servis pro všechny. Skoro každý takto zajištěný závod, kterému přihlíží masa diváků necyklistů, sledují také média; nechybí televizní kamery a reportéři důležitých novin a časopisů. Náramně spokojení jsou tudíž drobní sponzoři, kteří se zviditelní přímo na akci před účastníky a diváky a navíc ještě za jedny peníze proniknou i za hranice regionu do tisku a televize.

Záběr je široký

Hlavní anebo drobní sponzoři tedy už nemusejí nutně pocházet z cyklistické branže. K vidění na cyklistických závodech jsou zástupci zcela necyklistických oborů a představitelé různých druhů průmyslu a služeb. Nutno zdůraznit, že jsou to hrdí sponzoři cyklistiky, pro které je čest být partnery tak tvrdého a náročného sportu. Týmoví šéfové a pořadatelé závodů se v cizině nemusejí tak často sklánět před fotbalovou či hokejovou lobby, která chce pozřít a zcela vytěžit všechny potenciální sponzory, neboť pro mnoho firem je prezentace na cyklistické události daleko prestižnější než na mantinelu fotbalového stadionu. 

Štítky dokumentu: Marketingové nástroje

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?