Pět nejlepších reklam Tonyho Scotta
Tento týden spáchal sebevraždu skokem z mostu Tony Scott. Hollywoodský režisér akčních trháků na počátku devadesátých let stvořil klasiku žánru, Poslední Skaut, s Brucem Willisem, která spojovala nadupanou akci s kultovními hláškami. Uslazená agitka na Vzdušné síly Spojených států amerických, Top Gun, byla hitem osmdesátých letech a odstartovala kariéru Toma Cruise. Naopak proti mocné vládě zbrojil ve filmu Nepřítel státu i ve špionské Spy Game s Robertem Redfordem a Bradem Pittem. Jako velký a vizuálně opulentní film se dá označit i snímek Muž v Ohni, kde roli osobního strážce a zabijáka ztělesňuje Denzel Washington.
Na Marketing Journalu o Tonym Scottovi píšeme, protože byl také úspěšný reklamní režisér pracující pro ty největší světové agentury. To měl společné se svým bratrem Ridleym, u kterého skvostná reklamní kariéra předcházela tu filmovou. Autorem nejslavnější reklamy všech dob - tedy orwellovského spotu pro Apple z roku 1984 - je právě Ridley Scott. Tony byl vždycky v jeho stínu, přesto za sebou zanechal stopu jako jeden z inovátorů akčního žánru, který do něj přinesl nablýskanou a pekelně pádící akci plnou rychlých střihů a bez ustání se valících vizuálních vjemů. Touto nekompromisností se v posledních deseti letech dokonce odsunul z mainstreamu. Filmový kritik Kamil Fila ve Scottově nekrologu dokonce říká, že začal útočit na fyziologické hranice lidského zraku.
Rychlé střihy a obsazení velkými hvězdami Hollywoodu je charakteristické i pro jeho reklamy. Byl ostatně obviňován z toho, že přinesl „prázdnou“ reklamní estetiku do světa filmu. Přitom ji jistě pomáhal stvořit v obou formátech zároveň. Zde je výběr pěti jeho reklam, jež stojí za povšimnutí. Závěrečným příspěvkem je krátkometrážní „BMW film", Beat the Devil, který se zapsal do učebnic marketingu.
US Army: "Ice Soldiers"
- Agentura: Leo Burnett North America
- Rok výroby: 2002
Lákání do služeb strýčka Sama může být i stylové. Tento sestřih nádherných záběrů plných sněhu a ledu by mohl být klidně reklamou na horolezecké vybavení, třeba na sportovní hodinky ukazující nadmořskou výšku. Jakmile uvidíte na závěr borce s puškami, je ovšem jasné, že toto nejsou typická "horolezčata". Krásná čistá práce – Go Army!
Barclays: "Big"
- Agentura: Leagas Delaney
- Rok výroby: 2000
Bankovní dům Barclays potřeboval zdůraznit, že je jeho stabilita daná jeho velikostí. Obzvláště potřebné to bylo v roce 2000, kdy zavíral své mnohé malé pobočky. Možná i proto Anthony Hopkins trhl rekord v počtu zopakování slova „big“ na jednu reklamu.
Dodge's Ram Challenge
- Agentura: BBDO
- Rok výroby: 2008
Silná auta, závody a rychlé prostřihy. Charakteristický rukopis je vidět i na prvním traileru ke skvělému marketingovému reality show počinu, při kterém se v sérii úkolů v obřích pick-upech Dodge Ram utkali zástupci kovbojů, armády nebo třeba hasičů.
Diet Mountain Dew: "Livin' the Life"
- Agentura: BBDO
- Rok výroby: 2012
V poslední reklamě Tonyho Scotta pro dietní verzi Mountain Dew se objevuje téma „snesení modrého z nebe“ za poslední flašku nekalorické verze limonády. Milovník nápojů Coca Coly „překvapivě“ lákání odolá a bez výčitek si lokne. Povšimněte si, že i v této reklamě létá vrtulník.
BMW: "Beat the Devil"
- Agentura: Falllow Minneapolis
- Rok výroby: 2003
Krátkometrážní film natočený pro BMW byl jedním z milníků reklamní historie. Desetiminutovou stopáž měl do té doby tak teleshopingový formát repetitivního vymývání vozků. BMW v tomto díle nabídlo hvězdy světového filmu a příběh. Legenda soulu, James Brown v něm v doprovodu Clivea Owena přijde za ďáblem (Gary Oldman) s tím, že duši upsanou za bohatství a slávu mu sice dodá dle dohody, ale něco musí udělat s tím otravným stárnutím. Podmínkou vyjednání nových podmínek je závod na hlavní třídě v Las Vegas a přilehlých pouštních cestách, v kterém dle všech předpokladů vyhraje roadster BMW Z4. Na to, co se stane s Jamesem Brownem, se už musíte podívat sami.
PS: Na závěr si střihne malé cameo i Marilyn Manson, který si ďáblu stěžuje na hluk, kvůli kterému nemá klid na čtení bible.