10 nejlepších reklam roku 2015
S blížícím se koncem roku přichází také čas na rekapitulaci toho, co v něm přihodilo a stalo. A svůj přehled si rozhodně zaslouží i nejlepší reklamy. I letos bylo z čeho vybírat. Vzpomínat, rozjímat i bavit se můžete u výběru TOP 10 reklam roku 2015 dle redakce Marketing Journalu.
Sport England - This Girl Can
Britská vládní agentura Sport England, jejímž úkolem je propagovat sport, se na začátku ledna 2015 rozhodla nakopnout ženy, které si do nového roku předsevzaly, že zlepší svou kondici. Dle výzkumu této organizace sportuje v Anglii pravidelně o 2 miliony více mužů než žen ve věkové skupině 14 až 40 let. Přitom 75 % žen přiznává, že chce být více aktivní. Často ale své snažení vzdají kvůli tomu, že se cítí souzeny svým okolím pro svůj vzhled. Energický spot od reklamní agentury FBC Bistro v sobě nese poselství, že sportovat má smysl, i když nemáte zrovna míry profesionální atletky nebo modelky. Proto jsou také hlavními hrdinkami reálné ženy, které se snaží se svou fyzickou kondicí něco dělat.
Reklama se ve Velké Británii objevila nejen v televizním vysílání v hlavních vysílacích časech, ale také v kinech a na billboardech, které si vypůjčily z reklamy hravé a dvojsmyslné slogany jako „Sweating like a pig, feeling like a fox” a „I kick balls, deal with it”. Na microsite www.thisgirlcan.co.uk/ můžete navíc najít profily hrdinek spotu, které podtrhují, že jde o reálné ženy, pro něž hraje sport v životě významnou roli.
Similac: The Mother ‘Hood
S narozením malého dítěte pochopitelně přicházejí starosti. Ovšem ne pouze s pláčem, probdělými nocemi a věčným měněním plenek. Jakýkoliv z desítek způsobů péče o dítě je pro někoho špatně. Když se všechny ty kojící a zásadně nekojící, kočárkové a šátkové fundamentalistky potkají se zastánkyněmi domácích porodů a vyznavaček moderních nemocnic na stejném dětském hřišti, je z toho konflikt, u kterého málem dostanou přes ústa i náhodou přihlížející otcové na rodičovské a matky manažerky.
Na zbytečnost všech těchto půtek se snaží ve svém dvě a půl minuty dlouhém spotu upozornit americká obdoba Sunaru, značka dětského mléka Similac. Je jedno, jestli zvládáte kojit u konferenčního hovoru, nebo jste měli úplně přírodní porod do vody za asistence delfína - důležitá je především mateřská láska. Rozhádaní zástupci všech táborů si to ve videu uvědomí při záchraně kočárku, který začne sjíždět z kopce.
GEICO: Unskippable
Pro tvůrce video reklam je smutným faktem to, že naprostá většina z nich je přeskočena na internetu po 5 vteřinách. Americká pojišťovna GEICO je známá svými vtipnými reklamami. Tentokrát se ovšem zaměřila na to, aby nezapadly ani jako pre-rolly na YouTube.
To podstatné vám tak řeknou v prvních vteřinách. U kritické hranice pěti vteřin zazní: „Tuto reklamu od GEICO už nemůžete přeskočit, protože právě skončila." Reálně až v tom okamžiku přidají podstatné sdělení, ale lidé zkrátka nepřeskakují reklamy, když jim někdo řekne, že nemůžou. Když to udělají po patnácti vteřinách, je to už jedno. Po zbytek minutového spotu se totiž scéna zastaví a aktivní je v ní jen jeden prvek. Třeba pes užírající lidem z talířů při rodinné snídani, zatímco oni jsou zamrzlí v čase.
Taco Bell: Routine Republic
Fast foodový řetězec Taco Bell spustil v březnu tohoto roku kampaň Routine Republic, která může být lehce tou nejambicióznější v jeho historii. V nové reklamě od agentury Deutsch vykreslil šedivý totalitní režim, jenž náznaky jasně odkazuje na McDonald's. Schválně hádejte, co symbolizuje vysvobození.
M6: My New Face
„Možná je to začátek nové kapitoly mého života,“ přesně takto reagoval po oholení Amit, 44 letý Izraelec, který pěstoval svůj plnovous celých 14 let. Tříminutový online film „My new face“ vytvořila izraelská agentura BBR Saatchi&Saatchi pro manuální holicí strojky Life M6 patřící lokálnímu lékárenskému řetězci Super-Pharm. Hlavní konkurencí pro M6jsou globální značky jako Gillette, které využívají reklamu založenou na „efektivnosti podle množství břitů“ a u nichž je především výše reklamních rozpočtů úplně v jiné dimenzi. I proto se rozhodli v M6 přistoupit ke kampani úplně novou cestou.
Myšlenku reklamnímu filmu dal základ jeden ze zaměstnanců firmy, který si vzpomněl na příhodu, když jako dítě nemohl po oholení poznat svého vlastního otce. K jeho vlastnímu překvapení se klient tomuto neobvyklému nápadu přiklonil.
Pampers: Pooface
Na reklamu o nové tváři navážeme tváří, která se nedá nazvat jinak než kadící. Reklamy na plenky jsou obvykle plné krásných, smějících se a roztomile žvatlajících kojenců. Jejich výrobci se tváří jakoby realita byla bůhvíjak růžová, i když je v souvislosti s plenkami - přiznejme si to - spíše nahnědlá. Agentura Saatchi & Saatchi NY se ve svém spotu natočeném pro vlhčené ubrousky Pampers naštěstí nenimrá v podstatě věci, ale stejně dokázala přijít s originálním přístupem. Hlavním motivem spotu Pooface je zachycení tváře dítěte těsně před tím, než se stane z čisté plenky ta na vyměnění.
Detaily obličejů plné napětí střídá nebetyčná úleva. To vše za doprovodu v reklamě už tolikrát použité klasiky, Tak pravil Zarathustra od Richarda Strausse.
Popradská káva si dělá legraci z hipsterů, manažerů a nafrněných fiflen
I na Slovensku existuje odpor mezi milovníky kávy, tzv. kávičkári, a těmi, co pijí nejraději turka nebo nemají problém objednat si s vážnou tváří picollo. Nová kampaň Popradské kávy od agentury Zaraguza si dělá legraci z první skupiny, tedy těch, co si zakládají na tom, že kávě rozumí. Jejich časté předsudky, mezi které patří i to, že slovenská káva nemůže být dobrá, přibližují hraným testem. Ve třech videích vystupují světaznalé dámy vyšší úrovně, manažeři a hipsteři. Zde nabízíme hipstery, na zbývající reklamy se podívejte v našem původním článku.
States United to Prevent Gun Violence: Guns With History
PSA reklamy šířící bohulibé myšlenky to mají obvykle ve srovnání s těmi ryze komerčními o poznání jednodušší. Neplatí to ale, pokud je vaše poslání stejné jako v případě organizace States United to Prevent Gun Violence, která se rozhodla bojovat s v USA převládajícím názorem, že vlastnictví zbraně dělá domácnost bezpečnějším místem.
Za tímto účelem byl otevřen na Manhattanu obchod se zbraněmi, který ve výloze lákal na pomoc s výběrem těm, kteří o koupi své první zbraně teprve uvažují. Na každý model pistole či pušky byl připevněn štítek se souhrnem toho největšího masakru, který byl s nimi svázán. A snaživý prodejce je nezapomněl nadšeně popsat. „Tento revolver. Nejsnadněji se používá, je nejvíce populární. Je to ráže .22 s šestipalcovou hlavní. Je to také zbraň, kterou našlo pětileté dítě v ložnici rodičů, sešlo do přízemí a zabilo s ní svého malého bratra starého 9 měsíců," vysvětlil prodejce jednomu manželskému páru. Tento sociální experiemnt zachycený skrytými kamerami získal na YouTube více než 4,5 milionů zhlédnutí. Plusové body kampani spojené také se stránkou GunsWithHistory.com dáváme také za slogan: „Každá zbraň má svoji historii. Neopakujme ji."
Android: Friends Furever
Agentura Droga5 je známá propracovaností a především vychytralostí svých kampaní, které se nebojí jít proti proudu. Z tohoto pohledu je video reklama propagující operační systém Android zklamáním. Jde de facto o poslepované záběry zvířat, které si s sebou navzájem navzdory své druhové odlišnosti láskyplně hrají. Je to ovšem tak roztomilé, že agentuře absenci snahy o nějaké kreativní řešení odpustíte, stejně jako to udělalo více než 6,5 milionů lidí, co ji sdíleli. Toto video se zvířátky se díky tomu stalo nejvirálnější reklamou historie. Navíc skvěle naplňuje slogan značky: „Be together. Not the same."
Johnnie Walker: Dear Brother
Náš výběr končí záběry z rozervané skotské krajiny. Vydali se do ní točit dva němečtí studenti filmové školy, Daniel Titz a Dorian Lebherz. Jejich spot na whisky Johnnie Walker je jen školním projektem vzniklým bez kontaktu se slavnou značkou. Přesto patří mezi ty vůbec nejkrásnější reklamy spojené s pálenkou ze sladového ječmene.
Vypráví příběh dvou bratrů, kteří se vydávají na pochod neutěšenou krajinou. Počasí je nevyzpytatelné, ale stejně je vidět, že si to užívají — patří k sobě i do těchto míst. Přespávají v rozpadlém domě a den na to vystoupí na útes s výhledem na divoké moře, kde příběh graduje.