Reklamní perličky
Branže reklamy v sobě obnáší spoustu zajímavostí, o kterých stojí za to se zmínit. Víte například, kam až sahá historie reklamy? K jakému stylu manipulace může někdy vést osobní prodej? Kde hledat vtipné a kreativní reklamy? Pokud je ve vás alespoň špetka zvědavosti při přečtení předchozích otázek, pak si nenechejte ujít následující reklamní zajímavosti.
Něco málo z historie
Jak dlouho už vlastně reklama existuje? Reklama je s námi již pěkných pár století. Její zárodky v evropské společnosti můžeme vystopovat už ve 13. - 15. století, kdy vznikala městská společnost a cechovní spolky. Zárodky reklamy sledujeme v osobních dopisech, které měly přílohy komerčního charakteru (jednalo se o takzvaná avisa). Nejstarší dochovaná kupecká korespondence pochází z roku 1420. O jedno století později se začíná s informacemi obchodovat. Vznikají první (ručně psané) noviny a na světě jsou de facto i první placení zpravodajové (korespondenti nebo také novelanti).
Bylo by ovšem chybou považovat Evropu za pupek světa. Ranná forma reklamy vznikala už ve starověkém Egyptě. Tamní obyvatelé používali papyrus, aby vytvořili plakáty na zdi s obchodními sděleními.
V kontrastu s těmito údaji o stáří reklamního oboru může být údaj o “mládí” internetové reklamy. První klasický banner byl na internetu v říjnu roku 1994. O něco dříve ve stejném roce, konkrétně v květnu, vznikl první spamový e-mail. Řada uživatelů by se jistě nezlobila, kdyby některé nápady (zřejmě především ten druhý jmenovaný) zůstal jen v hlavně vynalézavce. V roce 1998 je přejmenována společnost BackRub (založena v roce 1995) na firmu Google. Během deseti let prožije raketový start a přeměnu až do dnešní gigantické podoby hráče číslo jedna na poli internetové reklamy.
Taktiky pochybných podomních prodejců...
Manipulace, nátlak, snaha o vyvolání bezprostřední reakce. To jsou v heslech popsané aktivity, které používají osobní prodejci některého předraženého zboží. Příkladem budiž vysavače nejmenované značky, které se prodávají za oceánem za mnohonásobně nižší ceny. Ano, mnohastupňová distribuce něco stojí. Zvlášť, když si některé “mezistupně” dávají rabat ve výši mnoha desítek procent. Body tak získává internetový prodej, kdy uživatelé internetu mají příležitost nabídku podomních prodejců okamžitě konfrontovat se stejným či velice obdobným zbožím v několika okamžicích. Než podepíšete smlouvu na podezřele drahé (a údajně nebývale kvalitní) zboží, přemýšlejte a použijte třeba aukční server www.ebay.com pro porovnání cen. Bohužel někteří tito prodejci, kteří se nechovají k zákazníkům zrovna eticky, následně kazí jméno celému osobnímu prodeji a svým slušným kolegům.
Kam za reklamními špeky
Hledáte úložiště humorných reklam nebo prostě zdroj inspirace? Spoustu zábavy i možností nabízí v tomto směru internet. Na síti všech sítí se nachází několik serverů, na nichž můžeme povedené spoty hledat. Obligátní www.youtube.com není rozhodně jediným zdrojem povedených reklam. Nenechte si ujít ani www.veryfunnyads.com, www.funnycommercials.in, www.funnyplace.org, www.30secondbreak.com, http://thefunnycommercials.com, www.adsoftheworld.com...
Stále za deset deset
Čas na ručičkách analogových hodinek v některých spotech je nastaven za 10 minut 10 (tedy pokud zrovna čas nesehrává nějakou důležitou roli v ději reklamy, pak mohou být hodinky nastaveny i jinak). Důvod? Ručičky hodinek pak připomínají úsměv. Je to sice detail, ale i na nich záleží. Se stejným prvkem (tedy nastavením času na 9:50) se pak logicky setkáváme i v tištěné inzerci zaměřené na hodinky.
Reklama na internetu
Získává internet jako médium stále větší podíl na trhu s reklamou? Rozhodně ano. Výdaje na internetovou reklamu nepřetržitě globálně rostou, s výjimkou období 2000-2002. A tak zatímco právě v roce 2002 dosáhly výdaje na internetovou reklamu 6 miliard dolarů, v roce 2007 to bylo už více než 21 miliard dolarů. Pokud jste společnost s vyvinutým marketingovým uvažováním a internet u vás stále hraje druhé housle, je na čase pomýšlet na změnu taktiky. Klasická bannerová inzerce ukrajovala v roce 2007 asi 6 % z mediálního rozpočtu. Do dvou let toto číslo vzroste na 10 %. A to nehovoříme o dalších druzích internetové reklamy. Tempo růstu internetové reklamy je výhledově 25 % ročně, jak se shodli odborníci na poli internetové propagace na akci Czech Internet Forum 2007.
Pro nadšené
Nemůžete bez reklamy být? Pak je pro vás první evropský reklamní festival Eurobest 2008. Letošní ročník se konal ve Stockholmu od 1. do 3. prosince. Program zahrnoval zajímavé semináře a workshopy s lidmi, kteří tvoří reklamu na vysoce profesionální úrovni. Diskutovalo se mimo jiné na téma zasahování reklamní kampaní na multikulturním území Evropy. Pokud se podnik chystá na expanzi, případně již působí na několika trzích naráz, tato diskuse může být pro pracovníky jeho marketingového oddělení velmi podnětná. Pokud se vám nechce příliš cestovat, pak vám nezbude, než počkat si na příští ročník Noci reklamožroutů, která se letos uskutečnila začátkem října v Praze a v Brně.