Tenká linie mezi inspirací a plagiátorstvím
Matt's dance, zdroj: www.youtube.com |
Všichni víme, že ani v kreativním světě se občas nevyhneme zjevné inspiraci. A je také veřejným tajemstvím, že právě inspirace je leckde tím hlavním hnacím motorem kreativity. Kde však leží ta hranice mezi tím, kdy se tvůrce reklamy pouze inspiruje a kdy vyloženě opisuje? Je poměrně smutnou skutečností, že tuto hranici často nedovedou nastolit kreativci a tvůrci a musí se o ní postarat soud.
Kdo je to Matt
Matta pravděpodobně před rokem 2003 znala jen hrstka přátel. Pár let na to se stal celosvětovým fenoménem.
Matt byl naprosto normální dvaatřicet let starý mladík, kterého nudilo žít spořádaným životem. Proto se jednoho dne rozhodl, že přestane pracovat a veškeré své naspořené peníze využije pro cestu po Asii. A až dojdou, vrátí se zpět do Austrálie, kde v té době žil. Matt si založil internetovou stránku, kam postupně přidával informace a fotografie pro své přátele.
Když byl Matt v Hanoji, kamarád, který v tu dobu cestoval s ním prohlásil, že není nic nudnějšího, než se fotit u památek a navrhl Mattovi, ať raději zatančí... A tak se stalo, že se na Mattově stránce postupně objevovala videa, kde tančil s památkami na pozadí.
A jak už to tak bývá, Matt začal putovat od kamarádů ke kamarádům, až se pomalu vymanil z anonymity a stal se z něj pravý internetový mem. A to s takovým potenciálem, že se dokonce našla společnost, která měla zájem o marketingové využití.
Tou společností byl žvýkačkový gigant Stride, který se rozhodl zafinancovat další Mattovu cestu, tentokrát šestiměsíční. Matt samozřejmě souhlasil a tak vzniklo další video, tentokrát s památkami celého světa. A protože byl Matt šikovný, podařilo se mu získat peníze i na jeho třetí cestu. A ta tentokrát vedla k lidem, kteří jej v průběhu minulých cest zasypávali emaily s pozvánkami na návštěvu.
Protože Mattova ikona Českou republiku zasáhla méně než zbytek Evropy, bude nejlepší, když si videa pro jistotu připomeneme.
Kdo se inspiroval?
Mattův nápad až provokoval poměrem jednoduchosti a úspěchu, takže se samozřejmě stal terčem mnohých parodií. Narážky na něj se objevily v několika seriálech, odbyl si své i v hlavních zpravodajských relacích a vytvořil velkou skupinu bezinvenčních cestovatelů, kteří si v Mattově stylu pořizovali záznamy z dovolené.
Na druhou stranu jej lze považovat za velmi emotivní, hrající na sociální strunu. Vždyť komu se nelíbí myšlenka spokojeného spojeného světa, který neznaje hranice a staré křivdy tančí před objektivem kamery? Kdo v tu chvíli necítí citovou bouři, která nás zaplavuje spokojeností a štěstím, plynoucími na vlně uklidňující hudby? Zkrátka Srtide vytvořil takřka ideální reklamní klip, který se mu nechtělo zkazit dokonce ani obrandováním, na které by měl dozajista právo... Ne tak jiní.
Ještě to tu nebylo a vymysleli jsme to celé sami...
Neznáte Matta, ale motiv jeho videa je vám povědomý?
Můžeme vás ujistit, že se jedná o naprosto logické dejá vu. Tedy v případě, že sledujete televizi. S největší pravděpodobností jste totiž viděli nejnovější reklamu na produkt společnosti Mattoni, ledový čaj Aquila Tea.m, vytvořenou italskou komunikační agenturou MPM
A pokud neviděli, podívejte se prosím nyní.
Jakmile byla reklama vypuštěna, ozvaly se první nesouhlasné hlasy. Snad jako první na problém plagiátorství zareagoval portál Aktuálně.cz , který vypustil následující zprávu. Další reakce se později objevila na serveru Designportal . Nutno dodat, že v diskuzi, která se pod oběma články strhla, těžko hledat názor, který by se společnosti MPM zastával. Dokonce je zde možné najít další odkaz na dvě až podezřele podobné reklamy . Ta, která kopíruje prvky jiné, je opět vytvořena pro společnost Mattoni.
Již se to párkrát stalo
Podobná inspirace, pokud to tak vůbec můžeme nazývat, se v našich končinách již objevila. A dá se říci, že byla ještě více do nebe volající než Mattoni Matt. Jednalo se o reklamy společnosti Aukro a eBay, které si byly až nestydatě podobné. Posuďte ostatně sami.
Ani v tomto případě však nedošlo k žádnému většímu právnímu konfliktu (dokonce se tvrdí, že se naopak jedná o zářný příklad toho, kdy dva týmy pracovaly ve stejnou dobu na stejném tématu, a to zcela nezávisle na sobě), stejně jako k němu nedojde pravděpodobně u Matta.
Otázkou však zůstává, jakým způsobem se postavit k podobným prohřeškům. Je reklama správná i eticky, pokud nedochází k právnímu sporu? Je možné akceptovat myšlenku, že Mattoni se pouze snažila rozvinout hloubku Mattova klipu a přiblížit jí našincům anebo jsou podobné myšlenky pouze nesmyslnými konstrukcemi a v MPM si pouze chtěli ušetřit práci a vytvořit něco, co bude mít zaručeně úspěch?
Těžko říct... Doufejme však, že se v reklamě nezrodí nový trend, který se bude přiživovat na úspěšných amatérských videích. To bychom se pak mohli dočkat lidí, kteří by za zpěvu Čokoládového deště, s lahví ledového čaje a s rozběhem skákali na zdi světových památek.