“Like” tlačítko od Facebooku – mistrovský tah?

3. 5. 2010 | Handl Jan
Facebook před více než týdnem představil novinku, kterou je určitě možné označit za revoluční. Tato celosvětově nejpopulárnější sociální síť je určená kromě jiného i ke sdílení obsahu. A aby to uživatelé ostatních webů měli co nejjednodušší, slouží jim nyní kouzelné tlačítko “Like”. Stačí kliknout a obsah, u kterého je tlačítko umístěné, se nasdílí o uživatelského profilu na Facebooku.

Like button - jeden ze social pluginů Facebooku

Facebook před více než týdnem představil novinku, kterou je určitě možné označit za revoluční. Tato celosvětově nejpopulárnější sociální síť je určená kromě jiného i ke sdílení obsahu. A aby to uživatelé ostatních webů měli co nejjednodušší, slouží jim nyní kouzelné tlačítko “Like”. Stačí kliknout a obsah, u kterého je tlačítko umístěné, se nasdílí o uživatelského profilu na Facebooku.

Co tlačítko přináší? Hlavně zjednodušenou možnost sdílení, už není potřeba kopírovat link a vkládat ho do profilu, Facebook tak ušetřil svým příznivcům několik zbytečných kroků a hlavně čas. Je s podivem, že tato funkcionalita přišla až nyní. Z tlačítka budou samozřejmě profitovat i provozovatelé webů, dá se totiž odhadovat, že prostřednictvím tlačítka se bude jejich obsah sdílet více a častěji než doposud. Tlačítko je přímo propojeno s profilem uživatele, takže je celý proces opravdu dílem jednoho kliknutí. Jakmile bylo tlačítko vypuštěno do světa, ihned ho akceptovaly ty největší světové weby a i dost českých. Zdá se, že implementace není vůbec složitá a tlačítka se šíří jako lavina, a to nejenom na prestižních zpravodajských webech, ale i na blogy a osobní stránky. Vidina zvýšení návštěvnosti láká všechny a čas ukáže, jestli jde opravdu o takovou bombu, jak se na první pohled může zdát.

Skvělý marketingový nástroj

Tlačítko bylo představeno na konferenci F8 v San Francisku a prezentoval ho sám velký Mark Zuckerberg, který během prvního dne očekával více než miliardu kliknutí, tedy sdílení obsahu. Z velkých poskytovatelů obsahu se ihned zapojily CNN, ESPN a IMDB, populární filmová databáze. Prvních třicet prestižních partnerů tlačítko začalo používat okamžitě. Samotné tlačítko působí a vypadá stejně, jako jeho předchůdce fungující pouze na Facebooku. Takže uživatelé Facebooku jsou na jeho nasazení připraveni, aniž by o tom věděli. Akorát se tlačítko rozšíří i na weby, které čtou a používají. Do nasazení tlačítka sdíleli uživatelé Facebooku neuvěřitelných 25 miliard popožek za měsíc a můžeme jenom odhaovat, jak se počty zváší díky tlačítku. Je možné, že se objeví několik miliard navíc, jako mávnutím kouzelného proutku. Internetoví uživatelé jsou líní, takže jim pomoc v podobě tlačítka může přijít vhod. A navíc, libovat si budou ai i marketéři, kteří Facebook komerčně využívají už nějaký ten pátek. Pole působnosti se jim nyní rozšířilo i mimo Facebook, takže se dá očekávat, že se tlačítko pomalu ale jistě bude rozšiřovat i na komerční weby, zejména na e-shopy. Dokážete si představit lepší doporučení produktu, než od kamaráda? Tedy přesněji řečeno od dobrého a důvěryhodného kamaráda. Ukazují to výzkumy, osobní doporučení od osoby známé a blízké má velkou váhu.

"Facebook uvedením tlačítka ušetřil svým příznivcům několik zbytečných kroků a hlavně čas...

A co vydělá Facebook? Kromě toho, že bude mít více obsahu, získá i více návštěvnosti z ostaních webů. Uživatel totiž po sdílení odkazu pomocí tlačítka vstoupí na Facebook pro schálení, respektive odsouhlasení vložení odkazu na Facebook. Spokojeni tedy budou všichni, jak poskytovatelé obsahu, tak provozovatelé Facebooku. Podobná tlačítka přitom nejsou rozhodně novinkou, léta je používají doporučovací systémy a je s podivem, že s něčím takovým přišel Facebook až nyní. Ale v tomto případě platí že nikdy není pozdě a lepší pozdě než nikdy. Dá se předpokládat, že se tlačítko osvědčí a rychle se stane stejně oblíbené jako nejrůznější tlačítka pro “retweet” na Twitter. Uživatelé sociálních sítí jsou totiž zvykoí sdílet, nečiní jim to problém a jejich přátelé v sítích to očekávají. Sociální sítě jsou k tomu totiž určené. Facebook se pokusil (a asi mu to vyjde) být ještě globálnější sítí, s větším dosahem. Tento krok může dost mrzet další velké hráče, na mysl se dere Google a co na to říká? Jestliže Google hraje prim ve vyhledávání (to už také vzhledem k tomu, jak obrovské množství obsahu je v sociálních sítích, také nemusí být brzy pravda) a kontextové a textové reklamě, tak Facebook si definitivně podchytil práci s obsahem, jeho sdílení a šíření.

Like button je pouze začátek

Je třeba dodat, že mezi funkcemi “share” a “like” je rozdíl. “Share” sdílý celý odkaz i s obrázkem, kdežto “like” se ve feedu uživatele projeví jenom jednořádkovou zprávou, že uživatel něco doporučuje. Na druhou stranu je dobře, že oba typy sdílení bude jednoduché rozpoznat. Tlačítko “like” je tedy o doporučování zajímavého obsahu, přátelé na Facebooku uvidí, že doporučujete k nahlédnutí nebo návštěvě. Což může psychologicky působit mnohem lépe, než pouhé sdílení obsahu. Provozovatel webu s nainstalovanou funcionalitou tlačítka “Like” může nastavit, co se má zobrazovat, třeba ikonky přátel, kteří také klikli na stejné tlačítko (a tím pádem doporučují stejný obsah). Sociálno tedy funguje naplno.

"Facebook by mohl expandovat dál a umožnit uživatelům, aby nemuseli vykročit za jeho hranice...

Facebook začal pracovat s obsahem ještě lépe a je jenom otázkou čsu, kdy se pustí do pro něho netypických oblastí internetového podnikání. Jelikož Facebook je obrovské množství navzájem propojených uživatelů, je pochopitelné, že se zameří na sdílení komerčních odkazů za úplatu. S tím by mohl souviset platební nástroj na převody peněz (jde samozřejmě o čirou spekulaci, ale dávala by smysl). Když už se jednou na Facebook přihlásíme, potáhne se to s námi internetem jako červená nit. Facebook by mohl expandovat dál a umožnit uživatelům, aby nemuseli vykročit za jeho hranice. Dočkáme se někdy toho, že budou ve Facebooku vycházet speciální vydání prestižních novin. Nebo si pomocí Facebooku budeme tyto noviny personalizovat na jejich oficiálních webech? A nebo obojí? Kdo ví, ale jasné je, že Facebook ve svém rozmachu bude stoprocentně pokračovat. Pozici na to má, uživatelskou základnu také...


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?