Kolonial.cz testuje ovládání hlasem, připravuje se na příchod hlasových asistentů
Online hypermarket Kolonial.cz z rodiny Mall Group představil novinku, která zákazníkům zrychlí a zpříjemní pravidelné nakupování. Do vyhledávání na webových stránkách byl nově implementován pokročilý hlasový asistent. Na PC nebo tabletu je tak možné nadiktovat kompletní nákupní seznam nebo hlasem jednoduše listovat mezi 14 000 položkami. Novinka naznačí, jak by mohlo v budoucnu vypadat nakupování v propojení s domácími hlasovými asistenty.
Hlasové vyhledávání může zcela nahradit psaní na klávesnici při vyhledávání jednotlivých položek. Pomocí hlasu je tedy možné listovat nabídkou, kliknutím ihned přidat konkrétní položku do košíku a následně okamžitě nadiktovat položku novou. Nadiktovat je však možné také kompletní nákupní seznam. Ten posléze zákazníkovi ke každé položce strukturovaně nabídne alternativy výrobků. Na dokončení nákupu bude i nadále potřeba myš nebo dotyková obrazovka.
Hlasové vyhledávání se spustí kliknutím na ikonu mikrofonu v search boxu
„Hledali jsme pro začátek ten správný poměr funkcí, které nákup dokáží opravdu zrychlit. Nejefektivnější se ukázala kombinace průběžného hlasového listování a manuálního přidávání položek do košíku. Úspora v tomto případě činí až polovinu času oproti běžnému textovému hledání. Naopak příkazy pro kompletní odbavení nákupu hlasem jsme zatím zavrhli, neměly by z našeho pohledu reálné využití. Do budoucna je však nevylučujeme,” uvádí Ondřej Tomeš, marketingový ředitel Kolonial.cz.
Hlasové vyhledávání je postaveno na sémantickém algoritmu, který k hlasovému vstupu přiřazuje konkrétní položky z databáze. Díky tomu dokáže dobře eliminovat přeřeky nebo nepřesnosti. Vyhledávat je možné pomocí dlouhých řetězců, není tedy problém nadiktovat i přesný název výrobku. Hlas je přenášen šifrovaně a zneužití je eliminováno, hlasovou stopu Kolonial nikam neukládá.
Díky funkci by v budoucnu nemusel být problém napojit e-shop na některou ze služeb domácích hlasových asistentů. Globální trh s nimi totiž raketově roste a těší se zájmu především mileniálů. Ti podle serveru eMarketer.com* v současnosti tvoří takřka 60 % všech uživatelů hlasových asistentů. Český trh nyní čeká jen na lokalizaci některého z větších systémů. Ta přitom může přijít překvapivě brzy.
„Může se zdát, že tato budoucnost je ještě vzdálená, ale v Kolonialu budeme rádi připraveni. Asistované nakupování považujeme za jeden z vedoucích trendů, zvláště u položek, které kupujeme pravidelně. A to právě potraviny rozhodně jsou," uvádí Ondřej Tomeš.
Ze strany Kolonialu se jedná již o několikeré vylepšení, které zjednoduší a zrychlí nákupy potravin online. Na začátku roku například představil aplikaci, se kterou je možné nakupovat pouhým snímáním čárových kódů na obalech výrobků. E-shop také v minulosti oznámil, že pracuje na pokročilém systému nakupování pomocí botů. Nakoupit by pak nebyl problém například přes Facebook.