Co se loni uvařilo v interní komunikaci

30. 1. 2013 | Jarka Kovaříková
Institut interní komunikace (IIK) při svém prvním letošní setkání rekapituloval, co se v oblasti interní komunikace v průběhu loňského roku skutečně povedlo. Nebylo toho málo.

Institut interní komunikace (IIK) při svém prvním letošní setkání rekapituloval, co se v oblasti interní komunikace v průběhu loňského roku skutečně povedlo. Nebylo toho málo.

České firmy uspěly na mezinárodní soutěži FEIEA Grand Prix 2012

Dobrou zprávou je úspěšná účast českých firem a projektů v mezinárodní soutěži FEIEA Grand Prix 2012, jejíž výsledky byly oficiálně vyhlášeny 7. listopadu 2012 ve švýcarském Curychu a o které informoval Tomáš Poucha, spoluzakladatel IIK. Ze soutěže Grand Prix, kterou pořádal IIK, bylo vysláno sedm prací, které se mezi 103 soutěžními projekty v zahraniční konkurenci rozhodně neztratily. "Tři ze sedmi českých projektů na stupních vítězů považujeme za ohromný úspěch," řekl k tomu Tomáš Poucha, který byl také členem soutěžní poroty. Na místě seznámil účastníky s celou řadou zajímavých oceněných prací, které jsou nyní k dispozici na webu IIK v sekci Knihovna.

V kategorii Multiple event zvítězil projekt společnosti DHL IT Services, ING Pojišťovna pak bodovala v kategoriích Strategy single issue a Strategy ongoing. Z dalších soutěžních prací Tomáše Pouchu zvlášť zaujal vítězný belgický projekt vodárenské společnosti Vivaqua. Jeho cílem bylo podpořit u zaměstnanců intenzivní vnímání firemních hodnot a byl realizován tak, že etablovaný autor detektivek vytvořil detektivní příběh, ve kterém vystupovali autentičtí zaměstnanci firmy. Kniha byla nakonec tak úspěšná, že se prosadila i ve volném prodeji, a výsledek překonal všechna očekávání.

Školou smyku k rozvoji CSR

Za společnost Tchibo na setkání vystoupily PR manažerka Eva Kotýnková a CSR manažerka Lenka Mašková. Před těmi stál loni nelehký úkol - přirozeným a neformálním způsobem zvýšit povědomí zaměstnanců o společenské odpovědnosti a aktivně je zapojit do firemních CSR aktivit. "Chtěli jsme použít zajímavý způsob předání informací," konstatovala Lenka Mašková. "Například kombinovat předání tištěných materiálů s něčím, co si lidé mohou opravdu vyzkoušet, prožít nebo ochutnat."

Témata kampaně se podařilo komunikovat tak, že se zaměstnanci osobně zapojili do různých činností, které svojí podstatou tvoří součást CSR a přitom souvisí s komunikovaným tématem. Udržitelné a společensky udržitelné podnikání firmy Tchibo tak bylo spojeno s podporou Domova Sue Ryder, nabídka odpovědných produktů přímo korespondovala s kolekcí Tchibo, snaha o snižování emisí a zmírnění změn klimatu byla komunikována prostřednictvím kurzů bezpečné a ekonomické jízdy. Snižovat spotřebu energií a zdrojů se zaměstnanci učili za pomoci manuálu pro efektivní tisk, došlo i na spolupráci s neziskovým sektorem prostřednictvím produktů z chráněné dílny a na další aktivity.

 

"Vždycky jsme se snažili, aby si zaměstnanci propojili naše téma s tím, co se odehrává ve skutečném životě, a povedlo se nám to," konstatovala Lenka Mašková. "Třeba kurzy bezpečné a ekonomické jízdy neboli školu smyku si účastníci užili opravdu naplno!" Dalšími zajímavými aktivitami byl třeba workshop "V botách druhého", kdy zaměstnanci poznávali práci svých kolegů, či společná snídaně se soutěží o nejlepší bábovku. Dlouhodobý dopad mají Dny zdraví v Tchibo, kdy zaměstnanci ochutnávali čerstvé lokální produkty a vitamínové nápoje a naučili se rovněž i do budoucna využívat služeb nevidomých masérů. Pracovníci firmy Tchibo si také poprvé vyzkoušeli, jaké je být dobrovolníky.

CSR aktivity budou pokračovat i v roce 2013, kdy je plánováno další prohloubení interní komunikace a její rozvoj i směrem ke komunikaci externí, která by rozšířila povědomí o CSR aktivitách Tchibo i vůči veřejnosti.

 

Nová DNA v T-Mobile

Michal Sido z firmy T-Mobile informoval o projektu budování firemních hodnot, které by adekvátně odrážely lokální podmínky České republiky. "Rok 2013 je rokem změn, které je třeba dobře odkomunikovat. Náš průzkum ale ukázal, že klesla spokojenost zaměstnanců a zhoršila se atmosféra," uvedl Michal Sido. "Proto jsme se rozhodli formulovat lokální firemní hodnoty, které by co nejvíce odpovídaly tomu, co si myslí a co potřebují naši lidé." Manažeři společně sestavili tři základní postuláty: žijeme zákazníkem, máme odvahu ke změně a radujeme se ze společné práce.

 

Tyto postuláty se pak promítly do konkrétních aktivit - a jak řekl Michal Sido, stanou se součástí firemní DNA. Důraz na zákaznickou orientaci se projevuje v zaměstnaneckém blogu Expedice "zákazník", ve kterém zaměstnanci píší a navrhují, jak se o zákazníka lépe postarat.

Velký zájem vzbudila iniciativa STOP BYROKRACII. "Je to jednoduchá elektronická aplikace na intranetu, ve které zaměstnanci upozorňují na firemní byrokracii a uvádějí možnosti, jak situaci zlepšit," vysvětluje Michal Sido. "A byli jsme sami překvapeni, kolik podstatných podnětů jsme během velice krátké doby dostali!"

Novinkou, která rozhodně nenechala zaměstnance chladnými, byla i akce Jak zvládá váš šéf roli manažera? V jejím rámci mohli lidé hodnotit svoje nadřízené a získané výsledky se stanou základem dalšího osobního rozvoje zaměstnanců. Firma se také snaží nastartovat změny ve vnímání handicapovaných a znevýhodněných osob, například tělesně postižených nebo maminek na mateřské dovolené. Těm se aktivně nabízí vhodné pozice. "Byli jsme trochu překvapeni, že mají o zaměstnání poměrně malý zájem," přiznal Michal Sido. "Je vidět, že v této oblasti bude ještě nutná další edukace a větší oslovování potenciálních zaměstnanců," dodal.

Včelín v České spořitelně

Jak vysvětlila Jana Pokorná z České spořitelny, včelín nemusí být jen továrnou na med. Právě u nich totiž uvedli do provozu interní sociální síť, která nese tento název, doprovázený headlinem "síť, která Vám bodne". Proč se do takového projektu pustili? "Umožňuje jednoduchou interakci napříč celou firmou, zejména při sdílení osvědčených postupů, získávání zpětné vazby a rychlé pomoci při řešení problémů," říká Jana Pokorná. "Ale hlavně přináší výborné možnosti otevřené neformální komunikace mezi zaměstnanci!" Příkladem, že to skutečně funguje, je třeba stránka Nápadník, na kterou zaměstnanci píší svoje zlepšovací návrhy a na které se jich za krátkou dobu sešlo čtyřicet čtyři.

 

Systém je propojený s intranetem, umožňuje vkládání textu, linků a obrázků, podobně jako například Facebook. Zaměstnanci se v něm sdružují do skupin, a to jak pracovních, tak i volnočasových - aktuálně jich jich už vzniklo kolem sto třiceti. "Je to pro nás velká změna firemní kultury, protože se dosavadní jednosměrná komunikace změnila na vzájemný dialog, do kterého se zapojují všichni zaměstnanci bez ohledu na místo výkonu práce," podotýká Jana Pokorná. A z příspěvků je vidět, že se uživatelé nebojí veřejně komunikovat a dávat najevo svoje názory, což je určitě dobré znamení pro firemní atmosféru.

 

Včelín funguje zcela bez cenzury, má pouze modul na hlídání nevhodných slov. Je připravena brožurka "DESATERO VČELÍNA", která bude uživatele instruovat, jak se v systému chovat a pohybovat. "Čeká nás ještě spousta práce, systém se bude na základě připomínek od uživatelů dále rozvíjet a zlepšovat," uvádí Jana Pokorná. "Ale můžeme říct, že za pouhý měsíc provozu vyvolal ohromný zájem zaměstnanců, a to i za situace, že mu byla poskytnuta minimální komunikační podpora."

 

Knírem proti rakovině

Za hostitelskou firmu Seznam.cz vystoupil na setkání manažer interní komunikace Tomáš Novotný, který představil projekt Movember, zaměřený na boj proti rakovině prostaty. "V rámci tohoto charitativního projektu jsme propojili CSR, interní komunikaci i PR aktivity," vysvětloval Tomáš Novotný. "A dosáhli jsme toho, že se zapojilo na dvacet procent všech našich zaměstnanců a osmdesát procent poboček. Mezi zaměstnanci se podařilo vybrat na dobročinné účely 145 000 Kč," upřesňuje.

 

Projekt zahrnoval různorodé aktivity - zaměstnanci se fotili s kníry vlastními i cizími, kupovali lístky na galavečer a trička s logem akce, mohli také přímo posílat peníze. "Prodej triček vykazoval skvělé výsledky," řekl Tomáš Novotný. "Distribuovali je naši obchodní zástupci a díky velkému množství objednávek se tak vytvořil nový kanál interní komunikace. Trička byla rozesílána průběžně, zaznamenali jsme mnoho hromadných objednávek, zapojilo se i hodně mimopražských kolegů." Cena trička ani lístku na galavečer nebyla stanovena, každý zaplatil podle svého uvážení. A ukázalo se, že to byl dobrý způsob, protože lidé nakonec posílali mnohem větší částky, než byla skutečná cena zboží.

Akce byla prezentována i ve firemním časopisu - kromě průběžného informování o jednotlivých aktivitách také například byli představeni manažeři, kteří nosí knír. K projektu Movember byly koncem roku využity i zbylé body z firemní kafetérie. "Nečekali jsme takový ohlas, ale nakonec jsme získali od kolegů 25 000 Kč, kterých se vzdali ve prospěch charity, ačkoliv je mohli použít pro sebe," konstatoval na závěr setkání Tomáš Novotný.
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?