PR v digitální éře 2016: Kdyby byl Petr Kukal ležatou osmičkou, spravoval by twitterový účet Ministerstva kultury navždy
Správce twitterového účtu Ministerstva kultury, Petr Kukal, se stal v průběhu letošního roku díky jedinečnosti svého stylu doslova mediální hvězdou přesahující na počty znaků značně svázanou sociální síť. Na konferenci PR v digitální éře se pokusil předat způsob uvažování o své práci ve dvaceti minutách. Ani tak se neztratil.
Petr Kukal na konferenci PR v digitální éře. Zdroj TUESDAY Business Network
Autor tohoto článku přitom přiznává, že nic velkého od prezentace řečníka nečekal. V rozhovorech, které poskytl Petr Kukal médiím (například ten na DVTV), totiž působil velmi opatrnicky se snahou nepřiznat cokoliv kontroverzního. Jistá úřednická rezervovanost a servilnost byla patrná i na začátku jeho vystoupení (kdy jste naposledy slyšeli na marketingové konferenci, že by někdo mluvil o svém zaměstnavateli s nábožnou úctou a o svých kolezích s akademickými tituly před jménem?). Ta ovšem opadla, když se dostal k tomu, jak se snaží tvořit tweety. Nejprve si ale pojďme zrekapitolovat základním fakta.
Ministerstvo kultury komunikuje na Facebooku, Twitteru a již několik měsíců na Instagramu. Cílem komunikace na sociálních sítích je propagovat činnost ministerstva a vytvářet jeho obraz jako moderní, otevřené a prospěšné instituce. Je počítáno také s tím, že jsou tyto kanály dalším prostředkem napomáhajícím media relations.
V současné době má Ministerstvo kultury přes 8 tisíc followerů, více má přitom pouze mnohem významnější Ministerstvo vnitra. Předtím, než Petr Kukal převzal twitterový login a heslo, bylo dle jeho slov "jen středně tweetujícím ministerstvem", na konci roku 2015 mělo jeho účet jen 1890 followerů.
Zdroj: prezentace Petra Kukala
Přitom dle jeho názoru platí: čím víc tweetů, tím víc followerů. Obojí se přitom pod jeho správou výrazně zvedlo. A čím víc followerů, tím větší dosah a tím víc lidí si přečte ty „obyčejné" zprávy z ministerstva, o které jde dle Petra Kukala především.
Zdroj: prezentace Petra Kukala
„Lidé si v záplavě těchto hloupostí všimnou, že děláme užitečné věci, opravujeme památky, sponzorujeme festivaly, sponzorujeme překlady do zahraničí atd. Nedávno jsme třeba něco opravili, jen si nemohu vzpomenout, co to bylo... Už vím, šlo o 20 milionů poskytnutých na opravu Památníku mistra Jana Husa v Husinci. Kdybyste si odnesli z této přednášky jenom to, nebyl jsem tu zbytečně," zazářil poprvé jeho ostrovtip. Mezi tweety pak rozbouřil vlny mezi prvními ten upozorňující na hloupost prezentace výročí úmrtí slavných osobností tím, že „dnes by se někdo dožil například 200 let". Ernest Hemingway bys se mohl dožít více 116 let možná tak, kdyby byl sekvojí.
Zdroj: prezentace Petra Kukala
„Reakce, které svědčily o tom, že tato komunikace ze strany ministerstva, a ze strany Ministerstva kultury zvlášť, vyvolává překvapení, nejistotu a rozpaky nad tím, zdali je toto způsob komunikace, kterým by se měla státní instituce prezentovat," vysvětloval Kukal s tím, že to vše ale především vyvolalo zájem.
Zdroj: prezentace Petra Kukala
A to včetně zájmu médií, který se ukázal jako jeden z hlavních hybatelů počtu followerů. „Vždy, když jsme měli mediální výstup, tak se nám skokově navýšil počet followerů, někdy třeba o tisícovku," vysvětloval.
Petr Kukal měl po první vlně mediálního zájmu strach, že tím poškodí svého zaměstnavatele. „Naštěstí se reakce měnily a spousta lidí se začala ptát, kdo ty tweety píše. Najednou přestalo být důležité, co v nich je, a lidi se začali ptát, kdo je ten magor, kterého na to ministerstvo najalo."
Redaktorka z Marketing & Media ho prý ve svém článku poučila, že, pokud má ten Twitter dělat dobře, musí se ze svých tweetů úplně ztratit. Na čas to dokonce dělal. Přestal používat ich formu a důsledně přešel na plurál, pasivní konstrukce, tak jako kdyby tweetovala sterilní státní instituce.
Nevydrželo mu to tak dlouho, sám totiž poznal, že osobnost správce účtu se vždycky nějak projeví. „Já jsem profesí učitel češtiny a literatury. Výročí, která se na Twitteru objevují, jsou tak skoro vždy literární. Téměř se tam neobjevuje upoutávka na nějakou architekturu nebo hudbu. Je to zkrátka riziko toho, že za instituci mluví konkrétní člověk." A právě poznání toho, že je odraz jeho osobnosti ve tweetech ministerstva v pořádku, ho vrátil na původní kolej. Do značné míry můžeme říci, že díky tomuto uvědomění také vystoupil na konferenci PR v digitální éře a představil publiku typologii vlastních tweetů s tím, jak s nimi pracuje. Právě tomu je také věnován zbytek tohoto textu.
Tweety s aktuálním kontextem
Nejvíce funguje to, co aktuálně rezonuje společností. Velké odezvy se například dostalo tweetu vzpomínajícímu na spisovatele Antona Pavloviče Čechova a jeho dílo Višňový sad s naznačením jeho děje slovy: „Postavy přihlížejí zkáze domova, a tváří se, jako by se Nic nedělo."
Před 112 lety zemřel A. P. Čechov, autor slavného dramatu Višňový sad: Postavy přihlížejí zkáze domova, a tváří se, jako by se Nic nedělo.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 15. července 2016
Velká odezva byla způsobena jeho vydáním den po teroristickém útoku ve francouzském letovisku v létě tohoto roku. „Den po útoku v Nice tomuto tweetu všichni rozuměli, dnes mu nerozumí nikdo a, kdybych si to nepamatoval, nerozuměl bych mu ani já," vysvětloval Kukal.
Aktualita na webu Ministerstva kultury z 14. června zvala na festival v Náprstkově muzeu věnovaný Číně. Tak silnou odezvu způsobil odkaz na bojové umění a fotografie čínských vítačů při tehdy nekolik měsíců staré návštěvě čínského prezidenta, kteří fyzicky napadali na pražských ulicích lidi s tibetskými vlajkami.
Hudba, tanec, bojové umění. V neděli 19. 6. máme další možnost poznat blíže čínskou kulturu.https://t.co/WE67FXbSnf pic.twitter.com/OachRkFTn2
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 15. června 2016
Následující tweet připomínající popravu 27 zástupců české šlechy 21. června 1621 na Staroměstském náměstí v Praze měl úspěch především, protože se kryl také s prohrou české fotbalové reprezentace na letošním mistrovství Evropy ve fotbale (konkrétně se jednalo o zápas s Tureckem, který skončil 0:2 v náš neprospěch).
Dnes jsme si připomněli popravu českých pánů.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 21. června 2016
Tweety odkazující na společenskou realitu
Nevýhoda ryze aktuálních tweetů je zřejmá. Za pár měsíců je už těžké vzpomenout si, co je na nich tak výjimečného. Některá témata ale ve společnosti rezonují dlouhodoběji. Dokazuje to například tweet vzpomínající ilustrátora Zdeňka Buriana.
Před 35 lety zemřel ilustrátor Zdeněk Burian, jeden z prvních, kteří nám postupně představili neandrtálskou kulturu. pic.twitter.com/yZB0oUfcf9
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 1. července 2016
„Vždy, když se ve společnosti ozve, že třeba úroveň politické debaty upadá, toto rezonuje. Není to nutně vázané na nějaké konkrétní datum, je to spíše zachycení společenské nálady," vysvětloval úspěch tweetu Kukal.
Podobně zdařilou litanií nad aktuálními poměry je i připodobnění anonymních internetových diskuzí ke stolici českého jazyka.
15. 5. 1792 byla na Karlově univerzitě zřízena stolice českého jazyka. Šlo o katedru bohemistiky; masové anonymní diskuse vznikly až později
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 15. května 2016
V některých případech není potřeba žádný politický podtext, ale stačí jen naznačení běžné praxe. Zde toho, že si lidé dávají v Praze na Václavském náměstí sraz tzv. pod koněm.
2. 6. 1922 zemřel význačný sochař J. V. Myslbek, jehož dílo znají všichni mimopražští, kteří si v Praze dávají sraz. pic.twitter.com/khLrP4hxvx
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 2. června 2016
Při připomínání umělců může fungovat i slovní hříčka odkazující na samotné dílo.
Před 77 lety zemřel Alfons Mucha, mimořádný malíř evropské secese. Další osud jeho díla by vydal na celou epopej. pic.twitter.com/uL8MGRzSM9
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 14. července 2016
Využívání slovní nebo situační komiky
V arzenálu schopností Petra Kukala figuruje na předních místech jeho schopnost využít slovní nebo situační komiky. Jedním z příkladů je tento tweet.
Minulý týden zněla v Brně čeština.https://t.co/Qq1rl0Futt pic.twitter.com/dWAI8Dy9y4
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 20. července 2016
Odkazuje na pořádání bohemistického semináře v Brně. „Toto samozřejmě vyvolává jisté napětí mezi Brňáky a zbytkem republiky. Je to takové lehce nekorektní, ale je to pořád na té hraně, kdy mohu říct, že jsem tím nic nechtěl říct, jen informovat o tom, že tam proběhl bohemistický seminář."
Další tweet pak sice láká na výstavu Retro! v Příbrami, činí tak ale odkazem na píseň Medvídek skupiny Lucie, která zpívá o medvídkovi, který má v bříšku zašité drogy.
Na Bogotu rovnou zapomeňte, tenhle je z Příbrami. V Nové budově NM začíná výstava Retro!https://t.co/dBl2tPPruB pic.twitter.com/G3nxT21e7u
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 16. června 2016
Valentina Těreškovová by za tento tweet Petra Kukala asi nepochválila. Opak se však pravděpodobně dá říct o followerovi, který v komentáři pobaveně zvolal: „Hergot.. Ta má ale díru..."
Dnes si připomínáme let první ženy do vesmíru. Byla jí Valentina Těreškovová. Odstartovala 16. 6. 1963. Na Měsíci je po ní pojmenován kráter
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 16. června 2016
Při slovních hrátkách je dovoleno hrát si i s šerpou.
Před 63 lety dosáhli první lidé vrcholu nejvyšší hory světa. Byli to Tenzing Norgay a Edmund Hillary, který za to dostal od královny šerpu.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 29. května 2016
Upoutávka na zajímavou akci může být klidně postavena na vtipu o zácpě, respektive o staveništi. Pochopitelně o tom na D1.
První prázdninový den můžete strávit na staveništi. A nemusí to být nutně D1.https://t.co/7KOMPeVm11 pic.twitter.com/7MepWDFRjV
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 23. června 2016
Provokace
Provokování v sociálních médiích je osvědčenou taktikou. Pro reprezentanta externí komunikace ministerstva České republiky může být ovšem tento způsob poněkud ošidný. Petr Kukal ho přesto rád využívá. Dovolil si například opřít se i do mluvčího prezidenta ČR.
Dle PL J. Ovčáček vytáhl na ministra Hermana obrázek, ze kterého vám nebude dobře. Ani po detailní analýze profilu není jasné, o který jde.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 19. května 2016
Hradní spory zatáhl Petr Kukal i do tweetu o hokeji. Nutno dodat, že Hrad dopadl ve smyšlené anketě lépe než zmiňovaný zápas...
Také my držíme palce našim chlapcům v právě probíhajícím čtvrtfinálovém zápase MS v hokeji! pic.twitter.com/rNzHqVElzv
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 19. května 2016
A do třetice střelba na Hrad, tentokrát bez virózy i nečekaných zvratů.
Výstava korunovačních klenotů na Hradě přes veliký zájem návštěvníků dnes dle plánu skončila. Žádný zvrat nenastal.https://t.co/OVPsHB0QST
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 29. května 2016
A nyní bez komentáře, pardon: bez Mlynáře.
19. 7. 1449 zemřel Kašpar Šlik, kancléř císaře Zikmunda. I následující panovníci pak svěřili úřad kancléře Kašparovi pic.twitter.com/dXhZxiqId3
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 19. července 2016
Věděli jste, že je Uherské Hradiště známé svými vykopávkami? Člověk si to nejlépe uvědomí u podobných nástěnek.
Daniel Herman dnes v Uh. Hradišti jedná o muzeu obětí totalitního režimu. Město je známé také množstvím vykopávek. pic.twitter.com/HKViH2aa1l
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 27. května 2016
„Nejnebezpečnější je chůze po hraně, když vědomě ohmatávám prostor čiré provokace," uvedl Kukal následující tweet, který v jedné z variant výkladu nazývá Pražský Hrad druhou zoologickou zahradou.
Nejnavštěvovanějším místem Prahy je Hrad, druhá zoo.https://t.co/4trqMhHcER pic.twitter.com/njDw1xmTDZ
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 3. května 2016
Vždy si říkám, zdali budu schopen říct, když se na mě někdo obrátí: „Já ale vůbec nevím, o čem mluvíte. Prostě jsem informoval o tom, že nejnavštěvovanějším místem je Pražský hrad a druhým ZOO." Vždy mám radost z tweetů typu: „Vy, vůbec neumíte česky. Víte vy, co jste napsal?"" dodal Petr Kukal s tím, že si z nich dělá printscreeny jako alibi, které ukáže, že někteří lidé to pochopili a ještě mu říkají, jak to hloupě vyjádřil.
Dojetí a poetizace
Petr Kukal je ve svém volném čase básníkem. Někdy se ale jeho básnické střevo projeví i při vykonávání profese, za kterou dostává zaplaceno. Vkusně a poeticky tak připomněl například úmrtí Františka Hrubína.
křídlovka na pohřbu ať mi zahraje sólo
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 1. března 2016
neříkám hned neříkám za měsíc
neříkám za 10 ani za 20 let
a pak ji za mnou hoďte do hrobu
† 1.3.1971
Ze stejného dřeva je vydlabána i tato vzpomínka.
Na scénu dnes vyšla kmotřička Smrt.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 8. července 2016
A velký loutkář a scénograf Pavel Kalfus jí podal ruku.https://t.co/d0fJSIzun9 pic.twitter.com/c9a0yajxlD
Dojímat se nad výročími spojenými s hrdiny národa nemáme moc v povaze. Petr Kukal ale dokáže na malém prostoru vyvolat i podobné pocity. „Zde jsem u výročí zabití účastníků atentátů na Heidricha napsal jejich data narození a den úmrtí. Lidé si tak mohli sami spočítat, jak byli mladí. Myslím, že to tak vyzní mnohem více, než kdybych jen napsal, že tu máme další výročí," vysvětlil svůj přístup.
J. Gabčík * 1912
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 18. června 2016
J. Kubiš * 1913
J. Valčík * 1914
A. Opálka * 1915
J. Bublík * 1920
J. Hrubý * 1915
J. Švarc * 1914
† 18. 6. 1942
Vzpomeňme
Sílu má ovšem i emotivní připomínka tradičních biografů.
Víte, že "biograf" znamená záznam života? Možná nám to multiplexy připomínají nějak míň. Rozdrobí ho jako popcorn. pic.twitter.com/US3u26cwWi
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 24. března 2016
Petr Kukal se vyznal z toho, že má rád poezii krátkou a údernou. Dokazuje to i tweet, který vystihuje Gottwaldův odkaz poslední větou bez potřeby použití jakéhokoliv slovesa.
Před 68 lety byl prezidentem Československé republiky zvolen Klement Gottwald. Vyučený truhlář. Almary, stoly. Rakve.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 14. června 2016
Jiný pohled na věc
Některé tweety obzvláštní jiný pohled na věc. Je Smetanova Prodaná nevěsta národní zlato, na které se nešahá? Petr Kukal si dovolil tuto interpretaci.
2. 3. 1824 se narodil B. Smetana, který formou komické opery umělecky ztvárnil lidovou praxi obchodování se ženami. pic.twitter.com/eukyfbw3Uk
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 2. března 2016
Jaroslav Vrchlický byl tak plodným autorem, že vás počet jeho děl při hodinách češtiny s dost velkou pravděpodobností strašil. Tento tweet vás alespoň utěší tím, že jeho věčné vysedávání nad tvorbou pro něj mělo také jisté negativní důsledky.
17. 2.1853 se narodil J. Vrchlický. 8 let podváděný, 2 ze 3 dětí nebyly jeho.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 17. února 2016
Za trochu lásky šel bych světa kraj... pic.twitter.com/MSbK3jZPB7
Úplně jiný pohled na věc můžeme mít třeba i u věrozvěstů Cyrila a Metoděje. V tomto případě je samozřejmě největší úspěch svázaný i s aktuální událostí a po mnoho dnů v roce mediálním tématem číslo jedna: uprchlickou krizí.
Přišli odněkud z Řecka, zaváděli tu své náboženství, zákony a kulturu! C&M - r. 863.https://t.co/BYphkazqxv pic.twitter.com/804EpzLjLB
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 5. července 2016
Literární a kulturní aluze
Petr Kukal jako někdejší učitel české literatury ví, že zájem žáků vyvolá tím, že je nechá chvíli přemýšlet. Tím, že něco jen naznačí a spoléhá se na znalosti svého publika. Činil tak při připomenutí úmrtí herce Oldřicha Nového.
Před 33 lety jsme všichni na okamžik zavřeli oči...
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 15. března 2016
(Oldřich Nový, † 15. 3. 1983) pic.twitter.com/UEJ8Hf8NL7
Tento tweet pak přišel zajímavý především těm, co ví, že Jan Amos Komenský napsal knihu Labyrint světa a ráj srdce.
Jsou situace, kdy se vám svět přirozeně změní v labyrint. Uherskobrodští srdečně zvou.https://t.co/z1lS1PSuhC pic.twitter.com/ehP1fTsDDa
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 6. června 2016
V některých případech vyžaduje tweet znalosti psychologie. Freudovských přeřeknutím se nazývá situace, kdy chcete něco říct, ale způsob, kterým to učiníte, odkryje to, na co skutečně myslíte. Starý psychologický vtip zní: „Freudovské přeřeknutí je, když myslíte jednu věc a místo toho se vyspíte s vlastní matkou." Kauzalita tak u tohoto tweetu vlastně kulhá, ale přesto byl velmi populární.
Před 160 lety se narodil S. Freud, otec psychoanalýzy. Známé je např. freudovské uřeknutí, jež často způsobuje matky pic.twitter.com/bmsZYgi0xs
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 6. května 2016
Přístup možné dvojí interpretace uplatnil u tweetu připomínajícího vydání knihy Alchymista napsané Vladimírem Vančurou.
Před 125 lety se narodil autor Alchymisty. V tomto případě šlo o literaturu.
— Ministerstvo kultury (@MinKultury) 23. června 2016
Vladislav Vančura, * 23. 6. 1891 pic.twitter.com/lVpkZcz4kL
Narážka mířila pochopitelně na brazilského spisovatele Paula Coelha, který také napsal román Alchymista. Tento autor je značně polarizující figurou. Někteří ho milují a považují ho za studnici životní moudrosti, jiní v něm vidí, slovy Petra Kukala: konkjukturálního kýčaře. „Po tomto tweetu dokonce došla na ministerstvo žádost o mé propuštění. Prý od nějakého překladatele. Vůbec netuším, koho tak mohl překládat," přiblížil pobavenému publiku ironicky Kukal.
Ten také během svého vystoupení uvedl:
„Lidi na tom účtu baví platforma. Já si to uvědomuji. Vím, že nejsem nijak výjimečný tweetař. Mám to, co jiní nemají, a to je napětí mezi neformálností konkrétního tweetu a formálností instituce, na jejímž účtu to běží."
S pasáží podceňující vlastní mimořádnost bychom si dovolili nesouhlasit. Petr Kukal je výjimečný. Přejeme si, aby byl ležatou osmičkou. Spravoval by pak twitterový účet Ministerstva kultury navždy.