10 nejlepších reklam roku 2013

20. 12. 2013 | Irena Šovčíková
Přišel čas se obrátit za uplynulým rokem a shrnout si, které reklamy letos zabodovaly.

S koncem roku kromě spousty večírků a oslav přichází taky čas se ohlédnout. Za vším, co se za uplynulý rok přihodilo a stalo. Třeba za nejlepšími reklamami tohoto roku. Letos se nám urodila hodně skvělých reklam, tak se pohodlně usaďte a užijte si TOP 10 reklam roku 2013 podle Marketing Journalu.

Nokia - The Recital

Nokia je ve své podstatě otloukánek věku chytrých telefonů. Někdejší top výrobce mobilních telefonů se nedokázal přetransformovat dostatečně rychle, aby zaujal první pozici i v peletonu smartphonů. V jeho čele se přetahují Apple a Samsung, Nokia je (s trochou optimismu) tím třetím vzadu. A rčení: „Když se dva perou, třetí se směje," začal finský výrobce tento rok uplatňovat i ve svých reklamách. Po spotu „Wedding", kde skončí ve rvačce majitelé Samsungu a Applu tak trochu z ideologických důvodů, následovala reklama "The Recital" se stejnými herci ze školní besídky, kde je důvodem pro vzájemný boj snaha o nejlepší pozici pro focení ratolestí na pódiu. Dva šťastní majitelé modelu Nokia 1020 se do fyzické likvidace zapojovat nemusí. Telefon s fotoaparátem s rekordními 41 megapixely vyfotí vše i ze zadní řady.

Southern Comfort - Whatever's Comfortable

Je jedno jak vypadáte, nebo co si o vás myslí lidé okolo. Klidně můžete plešaťět nebo mít pivní bříško. Když se cítíte pohodlně, je všechno v pořádku. Reklama propagující likér Southern Comfort z produkce firmy Wieden + Kennedy tohle přesně ukazuje. Pupkáč v letech se ve slipových plavkách prochází po pláží a je mu úplně jedno, co na to jeho okolí. Je mu fajn a to je hlavní, na čem záleží. A pokud jste čekali, kdy přijde nějaký zásadní zvrat nebo vtip - žádný jste nepřehlédli. Někdy k úspěchu stačí jen jednoduchá myšlenka a kvalitní provedení. Kampaň Whetever's Comofrtable je toho přesnou ukázkou. Mimochodem, podle AdRant přinesla tato kampaň likérce 6 % nárůst v prodeji. Vypadá to, že na nic si nehrát se vážně vyplatí.

 

Dove - Real Beauty Sketches

O kráse a našem vnímání sebe sama je i další, velmi, velmi úspěšná reklama letošního roku. Tentokrát je ale zaměřená spíše na ženy a hlavní roli v ní hrají emoce. Ženy postupně usedají do křesla a popisují samy sebe, jaké mají vlasy, bradu nebo pihy. V další části mají za úkol popsat osobu, se kterou se chvíli před natáčením seznámily. Co ale neví, je že za plentou sedí malíř, který na základě jejich popisu kreslí podobizny. A výsledek? Každá žena se popsala ošklivější, než když ji popisoval někdo jiný. Video končí větou „Jste krásnější, než si myslíte". Téma, se kterým se dokáže ztotožnit většina žen, společně s perfektním provedením přineslo firmě Dove ocenění nejvíce virální reklamy všech dob a přes 114 milionů shlédnutí.


Volvo Trucks - The Epic Split

Dalším mistrným, virálním kouskem tohoto roku je reklama, kterou jste na sociálních sítích skoro určitě neminuli. Ať už v jejím originálním provedení s Jean-Claudem Van Dammem, nebo v jedné z mnoha parodií - například s naším prezidentem Zemanem. V každém případě s tím nejepičtějším rozštěpem všech dob. Za zvuku Who Can Say (Enya) předvádí belgický herec rozštěp mezi dvěma jedoucími náklaďáky Volvo. Cílem tohoto kousku bylo ukázat stabilitu a preciznost řízení tahačů Volvo. Něco, co by normálně zaujalo jen pár zasvěcených, se díky perfektní produkci a nápadu stalo nejsledovanější automobilovou reklamou a virálním hitem roku.


Chipotle - The Scarecrow

Žijeme ve světe prefabrikátů, fast-foodů a uměle vylepšených potravin. Až děsivý spot firmy Chipotle (řetězec restaurací prodávající tacos a burrito - pozn. redakce) ukazuje krátký, animovaný příběh strašáka, kterému se tento svět nelíbí. Raději vypěstuje všechny suroviny sám a prodává poctivé jídlo - tak, jako řetězec Chipotle. Perfektně graficky zpracovaná reklama propagující mobilní hru získala ale kromě ovací a pochval i negativní reakce (nejen) za hraní na emoce.

 

John Lewis - The Bear & The Hare

U animovaných videí ještě na chvíli zůstaneme. Další velmi oblíbenou reklamou tohoto roku se stal krátký příběh o vánočním veselení a přátelství mezi zvířaty. Spot jako vystřižený z Disneyho filmů ukazuje medvěda, který se na zimu ukládá ke spánku a jeho kamráda, králíčka, který mu na Vánoce nadělí budík a samotné prožití Vánoc.
Poselství reklamy tak říká, že bychom měli nadělit svým blízkým Vánoce, na které nikdy nezapomenou. Třeba dárkem z obchodního řetězce John Lewis. Jaký měla tato reklama vliv na celkový prodej nevíme - ale všechny předměty spojené s příběhem medvěda a králíčka (ať už plyšové hračky, nebo budíky) byly vyprodané už v listopadu.


Adobe - Click, Baby, Click

Víte, co se děje ve vašem marketingovém oddělení? A vědí, jak správně vyhodnotit výsledky? Protože pokud ne, mohlo by se vám stát, že začnete zbytečně produkovat více a více zboží, zatímco na vaši reklamu kliká jen malé dítě. Naštěstí s tím dokáží nástroje Adobe výrazně pomoct. Vtipný nápad, který cílí na marketéry a podnikatele, získal na YouTube na reklamu pro B2B segment nevídané bezmála 2 miliony shlédnutí.


Poo Pouri

O některých tématech se jednodušše těžko hovoří. A pokud chcete být vtipní, musíte si dávat pozor na tenkou hranici mezi vtipem a trapným humorem. Obzvláště pokud máte produkt, jako je PooPouri. Ti propagaci svého zápach eliminujícího spreje zvládli s grácii a vtipem. Sličná dívka s britským přízvukem vysvětluje, jak se vyhnout nepříjemným situacím, které nastávají, když vykonáte velkou potřebu někde na veřejném místě - třeba v práci nebo na večírku. Britský styl a humor vytvořil z této reklamy mistrovskou ukázku toho, že i trochu trapné záležitosti lze propagovat. A zasloužil si za to přes 21 milionů shlédnutí na Youtube.


TrueMove H - Giving is the best communication

Od humoru zpátky k emocím. A silným emocím. Ty udělaly reklamu thajské telekomunikační společnosti TrueMove H virálním hitem. Video, které dohnalo miliony uživatelů skoro k slzám, ukazuje příběh malého chlapce, kterému pomůže náhodný prodejce polévky. A nezůstane bez odměny. No podívejte se sami.

TrueMove H totiž věří, že komunikace je to nejlepší. A nejlepší formou komunikace je podle nich dar. Bez přímé odměny. Jejich cílem je stále vyvíjet nové možnosti komunikace pro Thajsko. A tím zlepšit kvalitu života jeho obyvatel. Krása.


GoPro - Fireman saves cat

"Buďte hrdinou", to je poselství reklamy na GoPro kamery. V té můžete vidět jak hasič, Cory Kalanick, zachraňuje malé koťátko ze zakouřeného domu. A celé to natáčí s kamerou GoPro připevněnou na helmě. Navíc se nejedná o nahranou akci, ale reálný zásah. Koťátka jednoduše fungují. Na YouTube má tento spot necelých 20 milionů shlédnutí a řadí se tak mezi další virální reklamy roku 2013.

 

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?