Firemní PR

26. 3. 2009 | Panešová Klára
Aby byla firma vidět, nestačí jí pouze dobře odvádět svou práci. Informační revoluce a nové způsoby komunikace bohužel zapříčinily, že původní zdělení "word of mouth" ztratila na své bezprostřednosti.
59% manažerů očekává v roce 2020 stejný nebo vyšší rozpočet na PR. 1
  • Jakou strategii zvolit pro vaši značku?
  • Jak vyhodnocovat efektivitu PR?
  • Jak dosáhnout nejlepších výsledků?
  • Jak prosazovat obsah do médií?
Nezůstávejte pozadu!
Zanechte nám kontakt, obratem se s vámi spojíme.
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
1 1 zdroj: PR Klub 5/2020

Illustrační foto
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Aby byla firma vidět, nestačí jí pouze dobře odvádět svou práci. Informační revoluce a nové způsoby komunikace bohužel zapříčinily, že původní sdělení "word of mouth" ztratila na své bezprostřednosti. Dnes nám přijde naprosto normální, že jsme informováni především prostřednictvím médií, jejihž komunikační záběr bude vždy chtě nechtě omezený.
Jakým způsobem tedy zařídit, aby bylo naše konání po zásluze vidět?

Kvalita firemního PR se často přirovnává ke stromu, rostoucím v deštném pralese. Čím kvalitnější je PR, tím výše se nachází jeho koruna a daří se jí prodírat jednotlivými pralesními patry. I z tohoto přirovnání je tedy jasné, že jednotlivé subjekty nemají od počátku rovné podmínky a tudíž je budování firemního PR vždy záležitostí tvorby modelu pro konkrétní případy.

Pravda, v našich končinách se ještě stále setkáváme s podceňováním úlohy public relations na jakékoli úrovni, přesto i zde už se začíná hovořit o plně proaktivním PR, tedy tzv. explozivním. Jmenujme si tedy základní charakteristiky.

Explozivní PR

Úplným základem pro jeho aplikaci je pochopitelně vypracovaná PR strategie. Jedná se především o definování toho, kam, kdy a jak (popřípadě za jakou cenu) se chceme dostat. Pro explozivní PR nás pak bude zajímat zejména hodnocení z nezaujatého externího pohledu.

Media relations

(Samostatný článek o Media relaitons )

Jako vždy je pochopitelně potřeba v první fázi podchytit komunikační kanály. Z filozofie proaktivního přístupu vyplývá, že nejdůležitější není kvantita získaných výstupů, ale jejich kvalita. Akcentovat by se tedy měly prvky navazování úzkých vztahů s novináři (pochopitelně v etických mezích), odborná teoretická spolupráce na tématech, v nichž je naše společnost zainteresována a pod.
Klasické tiskové zprávy a tiskové konference tak logicky budou hrát spíše druhé housle.

Community relations a CSR

(Samostatný článek o Community relations )

(Samostatný článek o Corporate social responsibility )

Formy PR řazené vždy spíše do "zadních řad", které však v pojetí explozivního PR nabírají na důležitosti. Právě o CR a CSR se v současné době hovoří jako o "cestách rychlého úspěchu". Je však nutné dodat, že se spíš jedná o strategii "risk je zisk", kterou si mohou dovolit pouze firmy, které si jsou jisté svou stabilitou. Možnosti se vyplatí zkonzultovat se svým PR týmem.

Ostatní formy

Pochopitelně nesmíme zanedbat ani ostatní formy, které nám pomohou vybudovat a udržet kvalitní firemní PR. Jedná se o:

Implozivní PR

"...z filozofie proaktivního přístupu vyplývá, že nejdůležitější není kvantita získaných výstupů, ale jejich kvalita....

Trošku nepřesný výraz se vždyl pro interní public relations, které pochopitelně také nesmíme zanedbat. Příměr k implozi - tedy opaku exploze - nabádá k práci s "tvrdým jádrem" firmy, tedy bez zbytečných berliček a vratkých konstrukcí.
"Strom vyroste pouze tak vysoko, jak dobré bude mít kořeny," prohlásil kdysi Iks Griseus. Nezbývá než dát za pravdu. Špatně vybudované interní PR může zničit dobře vybudované externí, podobně jako se vyvrací smrkové porosty při větrných poryvech.
Čemu se tedy "směrem dovnitř" věnovat?

Interní komunikace

Jak jsme již psali v samostatném článku, tvoří interní komunikace určitou páteří firmy, spojující vedení se všemi důležitými součástmi. Věrni implozivní strategii bychom se měli držet jednoduchých bodů - přímosti, stručnosti, efektivitě, rozhodnosti. V tomto duchu pracujte i s nástroji interní komunikace .

Co dále nezanedbat?

Media training - naučte své zaměstnance používat mediální kanály. Nepodléhejte dojmu, že mediální trénink se hodí pouze pro osoby, které přichází s médii do přímého kontaktu, tedy tiskové mluvčí, členy managementu a podobně. Nezapomínejte, že médiem je i internet a vaše společnost je reprezentována každým emailem, který kterýkoli z jejích zaměstnanců pošle.
Krizová komunikace - jsou situace, které neovlivníte, což ovšem neznamená, že se jim nemůžete věnovat v rámci prevence. Doporučujeme přečíst si články ze sekce Krizová komunikace  - je v nich řečeno vše podstatné.

Produktové PR

Jednotlivé firmy jsou pochopitelně kolikrát více reprezentovány svými výrobky než svou vlastní činností. Produktovému PR se věnujeme v samostatném materiálu - zde .
I zde se vyplatí použít proaktivní přístup a zaměření se na budování hodnot customer satisfaction, customer loyalty, získávání zákaznické odezvy a její následné evaluace.

Závěr

Firemní PR je nezbytnou součastí budování pozice společnosti na trhu. Ať už zvolíme jeho klasické nebo progresivní formy, vždy bychom měli mít jasný plán, kterým bychom se měli řídit od začátku do samého konce. Žádoucí je pochopitelně závěrečné vyhodnocení, které zhodnotíme při dalším plánování.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?