Ing. Ivo Steiner: V oblasti automobilové navigace již nemusíme vysvětlovat, co to navigace je.
MJ: Garmin jako společnost má určitě velmi zajímavou historii. Můžete nám trochu přiblížit její vznik a prosazení na trhu?
Společnost Garmin vznikla v roce 1989, tedy právě v době, kdy původně vojenský polohový systém GPS byl uvolněn pro civilní využití. U zrodu značky Garmin stáli dva společníci GARy Burrell a MIN Kao, kteří měli předchozí zkušenosti z americké NASA a ze společností zabývajících se kosmickými technologiemi.
Firma Garmin patří mezi pionýry, kteří se zasloužili o přiblížení vojenské GPS technologie běžným lidem. Úspěch a prosazení Garminu na trhu je spojené s řadou unikátních produktů, které Garmin od založení do současnosti nabízel a nabízí. Přenosná automobilová navigace je dnes běžným spotřebním zbožím, které nabízí řada výrobců, ale podívejte se na sortiment značky Garmin a uvidíte další oblasti, jako je například outdoorová nebo fitness navigace, ve kterých Garmin nemá ve světovém měřítku konkurenci.
MJ: Mohl byste v současné době popsat pozici Garminu na evropském trhu s ohledem na konkurenci?
V celosvětovém měřítku je značka Garmin číslo 1 s podílem cca 36 % na trhu přenosných automobilových navigací. Na samotném evropském trhu je číslo 2 s tržním podílem přibližně 20 %. Tato čísla prezentují stav trhu přenosných automobilových navigací. V oblasti přenosných turistických, leteckých, námořních nebo fitness navigací je Garmin vedoucí značkou na světovém i samostatně na evropském trhu.
MJ: A jak by měla v ideálním případě vypadat budoucnost?
Samozřejmě se nabízí odpovědět, že ideálně by v budoucnu měl Garmin svůj podíl na jakémkoliv trhu zvyšovat. Ale mé soukromé přání je spíše udržet jméno a „punc“ značky. Garmin je známý jako specialista na navigace a jako značka, která vyrábí kvalitní a často jedinečné produkty. Mé přání je, aby zákazník, který si kupuje navigaci a z nějakého důvodu si vybere jinou značku, snil o tom, že si jednou pořídí Garmin.
MJ: Jakým způsobem je organizován marketing Garminu - má vlastní marketingové oddělení pro každý region nebo je činnost marketingu centralizovaná? Či využíváte služeb komunikačních agentur?
Značka Garmin prosazuje v oblasti marketingu celosvětovou jednotnou identitu založenou na tradici, kvalitě a produktech, které jsou navrženy tak, aby sloužily lidem při širokém spektru činností civilního života. Každý z dílčích trhů má ale v oblasti marketingové komunikace volnost přizpůsobit se specifikům a potřebám místních zákazníků.
MJ: Má pro rok 2010 Garmin naplánovanou nějakou zajímavou longitudiální kampaň, na kterou bychom se mohli těšit?
Společně s produkty (Garmin nüvifone, Garmin nüvi 1690), které se objevily na trhu v posledních týdnech, bude rok 2010 ve znamení tzv. „Connected devices“, tedy GPS navigací, které umožní komunikaci s okolím prostřednictvím integrované SIM karty. Taková automobilová navigace má poprvé on-line přístup k předpovědi počasí, cenám paliva, programu kin a divadel nebo může sledovat na svém displeji pozici jiných uživatelů podobných navigací.
MJ: Když se podíváme na marketing, za posledních pět let jste pravděpodobně ušli velký kus cesty - v současnosti je GPS dostupná pro každého. Jakým způsobem se tedy snažíte oslovit zákazníky dnes, kdy se portfolio cílových skupin rozšířilo?
V oblasti automobilové navigace již nemusíme vysvětlovat, co to navigace je a že skutečně funguje. Máme tak více prostoru hledat a nabízet funkce, které zákazníci ocení – například doživotní bezplatné aktualizace navigačních map.
V oblastech outdoorové nebo fitness navigace jsme oproti automobilové navigaci o několik let nazpět, jen jsme bohatší o zkušenosti z vývoje automobilových navigací. Pokud si jednoduše představíme automobilovou navigaci jako pohyblivou mapu, která řidiči usnadňuje cestu do cíle trasy, mluvíme o outdoorové navigaci jako o prostředku, který nás doprovodí zpět do přírody, poskytne nám nové zážitky a seznámí nás s novými místy a lidmi, které bychom jinak nepoznali. Fitness navigace fungují jako sparing partner pro trénink a jistě o nich ještě v budoucnu uslyšíme.
MJ: Dá se nějak vymezit cílová skupina, která má pro Garmin největší kupní sílu?
Za několik posledních let jsou to stále muži ve věku 35-60 let. Muži, kteří mají rádi technické hračky, od techniky vyžadují kvalitu, jednoduchost a za každou cenu nemusí mít mnohoúčelová zařízení.
MJ: V otázce technologických řešení - samostatná GPS už také není podmínkou. Jakým způsobem se Garmin zapojuje do implementací GPS do jiných přístrojů (telefonů, netbooků, fotoaparátů a pod.)?
To je zajímavá otázka! Víte, že Garmin jako první na světě vyrobil mobilní telefon, PDA, občanskou radiostanici nebo náramkový sporttester s vestavěným GPS přijímačem?
MJ: Jakým způsobem s prodeji zahýbala krize? Odborníci na jednu stranu varovali úbytek prodeje u automobilových navigací z důvodu stagnace automobilového průmyslu, na druhou stranu se o GPS začalo hovořit jako pomůcce pro levné trávení volného času a těm se v době krize spíše daří?
Ano, máte pravdu. Pokud se obecně v oblasti spotřební elektroniky hovoří o poklesu prodejů až ve výši cca 30 %, je v oblasti přenosných automobilových navigací cítit meziroční pokles prodejů o 10-15 %. Porovnáme-li ale prodeje outdoorových navigací, které se používají právě k trávení volného času v přírodě, dojdeme oproti loňskému roku k nárůstu obratu cca 60-70 %.
MJ: Nedávno ohlásil svůj vstup na pole navigací Google, který má silné eso v rukávu - bezplatné mapy. Jaká bude protiakce Garminu?
Nabízíme například bezplatnou aktualizaci map, která pro zákazníka znamená, že aktualizaci map po celou dobu životnosti navigace má zákazník zdarma. Naše služba „zdarma“ není podmíněna platbou za využívání služeb operátora. Zní to možná divně, ale chceme získat zákazníka tím, že za naše bezplatné služby se nemusí platit.
MJ: Když se podíváme do budoucnosti na evropský projekt Galileo - co o něm soudíte? Vytvoří skutečně síť rovnocennou s GPS? A je toto nějakým způsobem šance pro Garmin?
Pokud Galileo dojde ke zdárnému konci, bude to šance pro všechny výrobce navigací.
MJ: V poslední době je velký trend augmented reality. Hodlá se Garmin se svými zkušenostmi podílet na nějakém rozsáhlejším projektu (či se snad podílí) takového charakteru?
Společnost Garmin se zabývá především výrobou a vývojem GPS přijímačů a obslužného software. V oblasti datového obsahu Garmin ve většině případů využívá služeb externích dodavatelů. Oblast augmented reality může být šancí pro nově vznikající společnosti.
MJ: V otázce penetrace na jednotlivé světové trhy - kam se Garmin v budoucích letech vypraví?
Společnost Garmin nabízí své produkty ve většině zemí světa, s výjimkou zemí, ve kterých platí omezení vývozu amerických technologií. Z globálního pohledu jsou v budoucích letech v oblasti GPS navigací velice zajímavé trhy Ruska, Asie a Jižní Ameriky.
MJ: Díky za rozhovor.