Instagram má 150 milionů uživatelů. Pro příští rok slibuje reklamy
Instagram odtajnil nová čísla. Nyní má 150 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Pro připomenutí: v červnu dosáhl u té samé metriky hodnoty 130 milionů a v únoru poprvé překročil hranici 100 milionů. Jeho uživatelská základna tak nadále roste utěšeným tempem. V dubnu tohoto roku se téměř polovina uživatelů mobilní aplikace rekrutovala od lidí používající telefon s Androidem. Aplikace pro OS Android přitom byla uvedena v loňském dubnu, předtím byla zaměřena výlučně na majitele iPhonů. V ten samý měsíc byl Android koupen Facebookem, od té doby se počet jeho měsíčních aktivních uživatelů navýšil o zhruba 128 milionů.
Opusťme však statistické okénko a pojďme se bavit o penězích. Akvizice vizuálního sociálního média stála Facebook téměř miliardu dolarů (velký díl z této částky byl v opcích na akcie Facebooku, takže nyní se k výše vyřčené částce blíží) a mnozí se podivovali nad tím, kde se v tomto obchodu skrývá nějaká forma monetizace. Instagram je totiž dosud bez reklam a nachází se ve fázi, v které byl dříve i sám Facebook – charakterizujme jí slovy: „Je to hezké, používá to spousta lidí, ale nevydělává". Tyto časy se nejspíš brzo změní. Provozní ředitelka Instagramu Emily White sdělila deníku Wall Street Journal, že příští rok již reklama bude uvedena. Zároveň ale podotkla, že jsou zatím poněkud váhaví u možnosti propojovat obrázky přímo na stránky značek.
To naznačuje, že první reklamní formáty by mohly pravděpodobně být spojené s propagací obsahu značek přímo na Instagramu. A zájemců by nemuselo být málo. Spoustě značek se totiž na Instagramu daří. Podle Nitogram50 má z 10 nejúspěšnějších profilů z řad značek 9 více než 1 milion followerů. Zajímavý je i nedávný výzkum společnosti L2 Think Tank, který říká, že zapojení fanoušků na Instagramu je až 18 krát vyšší než u Facebooku a 48 krát větší než u Twitteru.
10 nejlépe hodnocených profilů na Instagramu dle Nitogram50
Pro propagování příspěvků je už částečně vytvořena infrastruktura. V květnu byla přidána možnost přidávat k videím označení uživatelů i značek. Právě „obrandované" uživatelské fotografie by pak mohly značky propagovat.
V červnu zavedl Instagram možnost pořizovat i 25vteřinová videa, čímž značně zbrzdil růst video aplikace Twiteru, Vine. Nedlouho poté, na začátku srpna, povolil nahrávat na Instagram i videa vytvořená mimo aplikaci. To lze vnímat především jako vstřícný krok k značkám. Ne každá je v sociálních médiích zběhlá jako níže zmíněný Nike. Mnohé natáčení oficiálních videí přes telefon vnímaly jako nezávislou tvorbu příliš odlišnou od tradičního procesu, kdy se dává podoba videa dohromady s pomocí reklamní agentury u storyboardu. Ve stávající situaci mohou již využít třeba i svá díla v klasické formě reklamních online videí, pre-rollů s 15 vteřinovou stopáží.
Nike umí využívat i jednoduchá videa. Třeba k ilustraci, že modely bot „second skin" se oblékají jako ponožka
Jedinou brzdou byla dosud obava, že by uživatelé Instagramu nával reklam nepřijali. Toto sociální médium je v mnohém vnímáno jako „čisté" a populární u mladých právě díky své jednoduchosti a vizuální atraktivitě. Masivní obliba některých značek nicméně naznačuje, že podpora jejich příspěvků je variantou, která žádné online nepokoje nevzbudí. Lze očekávat, že minimálně tento reklamní formát bude příští rok uveden. Bylo by však bláhové domnívat se, že to skončí pouze u něj.
Zdroje: online.wsj.com, tehcrunch.com, http://instagram.com/nike#, blog.instagram.com