Jak na firemní blogování?
- Jakou strategii zvolit pro vaši značku?
- Jak vyhodnocovat efektivitu PR?
- Jak dosáhnout nejlepších výsledků?
- Jak prosazovat obsah do médií?
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Doba, kdy byly blogy považovány za velkou konkurenci klasickým médiím, je pryč, což ale neznamená, že firmám jsou firemní blogy k ničemu. Jejich provozování má mnoho důvodů, a to nejenom těch, které se dají zařadit do škatulky PR. Svůj význam má blog i z hlediska SEO strategie.
Společnost HubSpot připravila s pomocí svých partnerů materiál “Blogging for Business”, jde o návod a doporučené postupy týkající se firemního blogování. Kromě prezentace je po registraci k dispozici i komentované video. Na blogování se lidé z HubSpotu dívají nejenom jako na způsob, jak šířit dobré jméno firmy a informace o ní, ale také hodnotí kladně přínos blogu pro firemní SEO strategii. Blogování totiž přináší na firemní stránky více obsahu, více stránek a hlavně klíčových slov. Je tedy třeba psát o tom, čím se firma zabývá. Ale jak často? Kde na to vzít čas? A kdo by měl blog psát?
Jasně stanovené cíle
Stejně tak jako u ostatních marketingových aktivit je potřeba stanovit si cíl, a to nejlépe na každý měsíc. Stanovení cíle (a může jít klidně prostý počet článků souvisejících s nějakým produktem či službou) má zamezit tomu, aby blog neumřel. Pokud chybějí témata, doporučuje se sledovat relevantní zdroje či klíčová slova pomocí RSS čtečky – autor zápisků na blogu má pak dost inspirace. Někdy může stačit krátký článek s citací externího zdroje a stručným komentářem, samozřejmě je dobré dodržovat oborovou souvislost. Ten, kdo má blog nastarosti, totiž dříve nebo později zjistí, že mu chybějí témata a inspirace. Právě proto se doporučuje sledování relevantního zpravodajství – vždy se dá navázat na nějakou novinku z oboru. Blog by měl být zajímavý i pro širokou veřejnost, a té většinou nestačí, když na firemním blogu najde pouze několik suchých tiskových zpráv. Čtenáře potěší, když zjistí, že se na blogu dozví i nějaké ty zajímavosti. A navíc působí firma jako společnost, jejíž zaměstnanci se zajímají o vše nové.
Jedno z doporučení od HubSpotu dokonce tvrdí, že by na firemním blogu měl být o každém klíčovém slově zvláštní článek. Je to věcí názoru, ale rozhodně není dobrým nápadem psát zápisky jenom kvůli tomu, aby byl spokojen člověk, který má ve firmě nastarosti SEO. Samotné vyvážení požadavků všech oddělení, které mohou do firemního blogování mluvit, je velké umění. Posuďte sami – své zájmy na blogu mohou hájit oddělení marketingu, PR, obchodu, SEO a také určitě vedení firmy.
Být aktivní a v obraze
Blogování je disciplína, která může ovlivnit pozici firemního webu ve vyhledávačích, pomáhá firmě etablovat se v sociálních sítích. Blog a přítomnost firmy v sociálních sítích se pěkně doplňují, uživatelé sociálních sítí lépe stráví odkaz na firemní blog než na firemní stránku jako takovou. Kdo chce mít firemní blog, ten by se měl zajímat o ostatní blogy, samozřejmě i firemní. Není to nic těžkého, stačí se přihlásit k odběru RSS kanálů z ostatních podobných blogů. A to nejenom firemních, ale i soukromých blogů odborníků z oboru. Důležité je, aby firemní blog také umožňoval čtenářům odebírat novinky pomocí RSS – čtenáři se mohou k článku dostat později aniž by v poslední době navštívili blog, ze kterého novinka pochází.
Vyplatí se nezapomínat na komentáře. Tedy odpovídat na komentáře nejenom na vlastním firemním blogu, ale také komentovat na ostatních blozích. Komentovat na jiném firemním blogu či blogu nějakého nadšence znamená nachat tam svojí stopu (což je například link na vlastní blog). Komentáře znamenají interakci se čtenáři, získávání zpětné vazby a dalších důležitých informací. Odborníci doporučují vystupovat pod pravým jménem, což znamená plus k budování blogerské značky v komunitě. Jen ať všichni vědí, kdo jste a kde pracujete. S vystupováním v diskuzích samozřejmě souvisí korektní jednání a komunikace na úrovni. Nemusíte se bát jít do konfliktu, ale je potřeba argumentovat logicky a pravdivě. Kde jinde šířit slávu firemního blogu, než mezi ostatními blogery, že? Pokud se vrátíme na začátek, tak když už nikdo jiný, tak stopy na blozích a v diskuzích ocení člověk, který má nastarosti SEO. Rozhodně by to ale nemělo skončit tak, že budete komentovat a komentovat jenom kvůli tomu, aby se někde objevil link na firemní blog. Všechny zápisy na blogu a i komentáře kdekoliv by měly mít smysl, a to hlavně obsahový. Jinak řečeno, pokud byste chtěli komentovat jenom kvůli tomu, aby se v komentářích objevil link, tak na to raději zapoměňte. Blogy a komentáře se zatím nepíší kvůli “strojům”, ale kvůli lidem.
Kde a kdy blogovat?
Na co myslet při zakládání blogu? Projekt by měl být spuštěn na firemní doméně (například firma.cz/blog nebo blog.firma.cz), důležité je zpřístupnit čtenářům odběr novinek přes RSS nebo e-mailový newsletter. Jak již bylo řečeno, ne každý čtenář chodí na blog pravidelně – proto se vyplatí upozornit ho na nový obsah automaticky. Samozřejmostí by mělo být napojení na profily v sociálních sítích, nový zápis na blogu se určitě hodí i na stránku na Facebooku. Neustálá analýza návštěvnosti blogu pomůže jeho úspěšnosti – nechte si automaticky reportovat nové odběratele newsletterů a RSS kanálu, stejně tak se vyplatí sledovat, odkud čtenáři na blog přicházejí a co je nejvíc zajímá. Obsah je pak možné přizpůsobit potřebám a zájmům čtenářů. Kdy by se mělo s firemním blogováním začít? Experti tvrdí, že před tím, než máte produkt, firemní stránky, vlastně cokoliv. Tato definice je možná trochu zcestná, ale má demonstrovat fakt, že není na co čekat. Existují ale i případy, kdy byl blog na světě dříve, než vznikla firma jako taková.
Jak často blogovat? Pokud chcete blogovat hlavně kvůli SEO optimalizaci, není frekvence zase tolik důležitá. Budete-li blogovat protože máte co říci, doporučuje se nový zápisek nejméně jednou týdně. Pokud chcete zveřejnit nějakou tiskovou zprávu na blogu, není dobré vyrukovat na čtenáře s původním materiálem, který vychází ze sekce tiskových zpráv na webu. Je potřeba sdělení přeformulovat do řeči čtenářů blogu, suchou tiskovou zprávu neocení.
Pokud se z firemního blogu stane úspěšný projekt, velmi často se doporučuje pochlubit se s dosaženými úspěchy a poskytnou čtenářům a příznivcům návod k tomu, jak podobné médium provozovat. A to se týká prakticky všech oborů. Prezentovat blog jako úspěšnou část firemní komunikace pomůže informaci o jeho existenci distribuovat mezi publikum, které ho doposud neznalo.