Jak na reklamu na Facebooku v době krize

28. 5. 2020 | Karolína Holíková
Pandemie koronaviru oslabila řadu tradičních reklamních kanálů. O to víc však narůstá význam reklamy na sociálních sítích.


Zdroj: Pixabay

Když se objevila pandemie korononaviru, pocítili to snad všichni. Firmy (nejen) v České republice, u kterých je to možné, zavedly u svých zaměstnanců práci z domu, takzvaný home office. Ostatní zavedly zvláštní opatření ve snaze ochránit své zaměstnance před nákazou. Zároveň bylo pro spoustu z nich nutné snížit náklady, aby toto složité období firma přežila.

Jako jeden z možných škrtů považují některé firmy i výdaje na marketing. V březnu prováděl Influencer Marketing Hub výzkum mezi více než 230 značkami a 69 % z nich očekávalo snížení rozpočtů na reklamu. Když se na to ale podíváme z logického hlediska, firmy, kterým přináší zisk zejména marketing, by tímto mohly přijít o veškerou produkci a zákazníky. Uživatelé se v online prostředí pohybují nyní daleko více, zvyšuje se tak i možnost oslovení vaší cílové skupiny na sociálních sítích.

Online příležitost

Omezení pohybu přineslo zrušení akcí a jejich přesunutí do virtuálního světa. Kamenné obchody byly zavřené nebo výrazně omezené a firmy, které mají tyto kapacity, na to rychle zareagovaly přetransformováním svého businessu do onlinu, jak jen to jde – nové eshopy vznikají dvojnásobně rychleji a jiné podniky zase nabízejí rozvozy (restaurace, květinářství), slevy či dopravu a vrácení zboží zdarma.

Nový reklamní prostor

Lidé se obrací na sociální sítě pro informace i pro pobavení. Chtějí zůstat v kontaktu se svými přáteli, vidět, co je nového nebo se pochlubit vlastním chlebem či domácím cvičením.

Zároveň kvůli tomu, že uživatelé teď tráví více času doma,tím pádem také online, vzniká tak další volný reklamní prostor na sociálních sítích, protože lidé častěji otevřou Facebook, Instagram atd. Jsou online i v jiné časy, než doposud a s vhodným cílením se může nabídka produktu snáze setkat se svou poptávkou.

Značky chtějí pochopitelně být stále vidět, ale právě teď, více než kdy předtím, je důležité být na stejné vlně se zákazníky a pružně reagovat na změny okolností. Máte rozestavěné v restauraci stoly tak, aby to odpovídalo, stávajícím nařízením? Dejte vědět zákazníkům, že jste na ně připraveni.

Naslouchejte a jednejte

Co byste tedy měli mít na paměti, když spouštíte/optimalizujete reklamu na sociálních sítích? Zde je několik tipů, které by měly být samozřejmostí pro každého PPC performance specialistu:

    • aktivně přizpůsobovat sdělení
    • číst komentáře a reagovat na ně, pokud je to možné
    • dát uživatelům vědět, že jste v tom s nimi
    • citlivě volit výběr textu
    • cílit pouze na relevantní uživatele s rozumnou frekvencí (nikdo nechce vidět stejnou reklamu 10x denně)
    • neupozorňovat na problematické oblasti a raději nabízet uživatelům, čím jim můžete pomoci nebo udělat radost

Jak se vyvíjela pandemie pro české e-shopy s módou

Módní vyhledavač Glami zveřejnil stav situace pro e-shopy s módou v průběhu března. Ty zaznamenaly totiž poklesy v tržbách a největší propad nastal v týdnu, kdy vláda omezila volný pohyb osob. Je to pochopitelné, lidé se zalekli nové situace a móda šla na chvíli stranou. Pokles nastal napříč všemi kategoriemi zboží, kromě šál a šátků. Nicméně od té doby, právě i proto, že obchodní centra byla uzavřena, se stav tržeb opět zlepšil a dokonce předčil tržby ze začátku března.


Zdroj: Fashion Research  

Dále Glami rozeslal dotazník na začátku dubna, průzkumu se zúčastnilo více než 150 e-shopů prodávajících na českém trhu a jednoznačně vyplynulo, že se e-shopům snížily prodeje i návštěvnost na webu. Část z nich také měla problémy s logistikou a dopravou.


Zdroj: Fashion Research 

V důsledku výše zmíněných události snížilo 54 % e-shopů své náklady na marketing. Naopak 30 % e-shopů začalo hledat nové marketingové kanály.

 

Propagace za dobrými účely

Prioritou číslo jedna je samozřejmě zdraví obyvatel. Nicméně je třeba připomenout, že vládní opatření se ekonomicky dotknou mnohem více lidí než těch, kteří se potýkají přímo s nemocí. Současně je zajímavé pozorovat, jak rychle se organizace, marketéři a značky s aktuální situací vypořádali. V České republice se strhla velká vlna solidarity, byly založeny mnohé sbírky na lékaře a ošetřovatele, hasiče, policii, šily se roušky…


Zdroj: hithit.cz

Objevilo se mnoho výzev ve smyslu „podpoř svého tvůrce” / svou značku, kdy lidé nakupovali zboží od oblíbených značek, aby krizi přežily. Koronavirus rozhodně ovlivnil svět a zůstává otázkou, jak bude vypadat, až to odezní, až se vrátíme „k normálu”. Jak se přizpůsobí značky? Jak zareagují marketéři? Jak bude vypadat reklama?

Závěrem

Současná pandemie koronaviru nás naučila, co všechno je možné přesunout do online prostředí počínaje od webinářů a livestreamů přes lekce cvičení a firemní meeting, vysokoškolskou přednášku až po online lékařskou prohlídku. Ne vždy je to stoprocentní náhrada, ale firmy, které zareagovaly a přizpůsobily se těmto novým podmínkám, mají výhodu do budoucna. Je možné, že si na to uživatelé zvyknou a některé služby budou vyžadovat i po skončení krize. Reklama na sociálních sítích je proto dobrým pomocníkem, abyste vynikli mezi tou spoustou (nejen) nových konkurentů a oslovili vaši cílovou skupinu.

Zdroje: newsfeed, emarketer, influencermarektinghub, match2one, shoptet, fashion research

 

 
Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: