Jak to tedy je? Showrooming versus webrooming
Digitalizovaný svět, kdy má většina zákazníků přístup k internetu a valná část z nich díky chytrým telefonům dokonce i za pochodu, přináší změny v nákupním chování. Takzvaný showrooming popisuje jev, kdy si lidé nejdříve prohlédnou zboží fyzicky v obchodě, ale v něm nekoupí a místo toho se rozhodnou pro často nejlevnější nabídku na internetu. Webrooming je opakem. Lidé nejprve udělají průzkum o produktu online a poté si ho jdou fyzicky zakoupit do obchodu. To, který z těchto jevů převládá, může být vlastně rozřešením sporu, zdali internet kamenným obchodům škodí, nebo jim ve výsledku nabízí novou příležitost prezentace a možnost nalákat zákazníky nejen z ulice.
Mobilní internet čím dál častěji napomáhá ve výběru obchodu, kam zákazník půjde. Zdroj: www.youtube.com
Částečnou odpověď dává výzkum zpráva Merchant Warehouse, britské společnosti zaměřené na platební řešení spotřebitelů. Dle ní není internet zlem s velkým 69 % lidí se smartphony v daném výzkumném vzorku s věkovým rozpětím 18-36 let využilo webrooming, zatímco jen polovina již provedla showrooming. Ve staší věkové kategorii 37-48 let jsou údaje velice podobné, webrooming 71 % vs. showrooming 53 %.
Zmíněný výzkum nenapoví, kolik jednotlivé jevy přináší kamenným obchodům, respektive e-shopům, peněz. V komentáři jedné z posledních studií Forrester Research se nicméně nabídla odhad viceprezidentka zmíněné analytické společnosti, Sucharita Mulpuru. Dle ní v roce 2017 bude webrooming stimulovat prodeje v hodnotě 1,8 bilionu dolarů, přičemž v roce 2012 tak měly činit u nákupů za 1,2 bilionu. Odhady všech e-commerce prodejů pro rok 2017 přitom mluví o 370 miliardách dolarů.
Nehledě na to Mulupuru přiznává: "Showrroming představuje riziko a větší problém maloobchodníky." Dle zprávy Warehouse Merchant vyhledává na smartphonech nejlepší cenu produktů 36 % jejich uživatelů. To nutí retailery k reakci. Například americké řetězce Sears či Best Buy vytvořily aplikace, které dovolí porovnat návštěvníkům jejich obchodů cenu zboží s konkurencí. Pokud zákazníci najdou zboží jinde levněji, cena bude dorovnána.
Toto je samozřejmě strategie pouze pro velké hráče, kteří se chtějí pozicovat do role nejlevnějšího na trhu. Mnoho lidí si za zboží z kamenného obchodu ve srovnání s internetem rádi připlatí. Například pro lepší servis a pro pocit jednoduchého navrácení zboží pro případ, kdy by s ním bylo něco v nepořádku. Především u luxusnějšího zboží pak hraje často významnou roli i zákaznický prožitek při nákupu.
Jaká poučení tato zjištění nabízejí? To, že internet a především pak dostupnost mobilního internetu změnily pravidla hry. Stalo se tak v neprospěch kamenných obchodů? Do zřetelné míry ano. Pokud si ale kamenné obchody uvědomí důležitost multikanálového přístupu a své přítomnosti online, může pro ně internet znamenat větší příležitost k úspěchu.
Tip redakce: Showrooming je neodmyslitelně spojený s používáním chytrých telefonů. Jejich počet roste i v Česku dynamickým způsobem - zjistětě více v článku Počet uživatelů mobilního internetu v ČR se v roce 2013 zvýšil o polovinu.
Zdroje: AdWeek, Blog Forrester