Jak vytvořit nakažlivý virál - 3. díl

19. 5. 2011 | Barbora Novosadová
Videoklip s názvem "Mňam mňam Bobík" zhlédlo více než 11 milionů lidí. Marketingový úspěch je nepopiratelný, ale co vývoj dětského diváka?

Dnešní díl seriálu o úspěšných virálních videích nebude věnován klasické případové studii. Zaměříme se na české prostředí a na případ, který jistě vyvolává spoustu otázek. Článek bude spíše krátkým představením virálu a zamyšlením se nad jeho vlivem. Mnozí milovníci čísel tak možná budou zklamaní, ale věříme, že rozbor příčin úspěšnosti vybraného videa bude užitečný.

O jakém virálu je řeč?

Kreslené postavičky, zpěvná melodie a jednoduchý taneček

29. února 2008 byl uživatelem bobikarna nahrán na server YouTube spot s názvem „Mňam mňam Bobík“. Reklamní spot na smetanový mléčný výrobek Bobík se stal rázem videem, jehož skóre zhlédnutí se začalo navyšovat obrovskou rychlostí. Video je animované a vystupují v něm postavičky, které mohou děti najít na kelímku od mléčného výrobku Bobík – blonďatý chlapec, pes a ježek. Všichni tancují secvičený taneček na píseň, v niž se opakuje refrén začínající „Mňam, mňam Bobík“. Text písničky je veselý, melodie je zpěvná a velmi dobře zapamatovatelná, „taneční choreografie“ je velmi jednoduchá.

Všechny předpoklady pro šíření v cílové skupině jsou splněny

Video má tedy velmi dobrý předpoklad pro šíření ve své cílové skupině. Cílovou skupinou jsou v tomto případě děti (přibližně 3-12 let) a jejich rodiče (nejčastěji maminky). Děti ihned zaujme kreslený videoklip s jejich oblíbenými hrdiny, video je velmi živé, postavičky tancují, zpívají a skáčou. Právě díky jednoduchosti tanečku se jej mohou děti i samy naučit. Text je snadno zapamatovatelný s často se opakujícím refrénem, tudíž si jej děti po druhém či třetím poslechnutí mohou začít samy zpívat.

Komunikační kanály jsou rovněž vhodné pro cílovou skupinu - maminky na mateřské tráví určitý čas na internetu a menší děti ho s nimi chtějí objevovat. Reklama byla umístěna i na internetových stránkách www.bobik.cz, kam maminky často zavítají, aby zjistily, zda dávají svému dítěti to nejlepší a dozvěděly se informace o zdravé výživě, které lze na webových stránkách najít. Děti se na "Bobíkovy" stránky také rády podívají, protože tam na ně čeká spousta zábavných her. 

Video děti zabaví a rodiče jsou spokojeni

Rodiče často kvůli nedostatku času nebo inspirace uvítají jakékoli zaměstnání svých dětí. Klidně je tedy posadí před monitor a pomohou jim naučit se základní kroky tanečku. Jsou rádi, že se jejich dítě zabavilo, a možná už jim nedochází, že tráví svůj čas vyhrazený pro hraní napodobováním videa, které bylo vytvořeno za jasným komerčním účelem: prodat co nejvíce Bobíků. Je zarážející, že mnozí rodiče uveřejňovali online i videa svých dětí, které se snaží zpívat nebo tancovat "Mňam mňam Bobík", aniž by si uvědomovali, že napodobování komerčního videa děti příliš nerozvíjí. Text písně je navíc místy téměř nesmyslný, nerozšiřuje slovní zásobu dítěte a je v něm užit i anglicismus (smetanový dance).

Je však nepochybné, že z marketingového hlediska odvedla značka Bobík výbornou práci. Vytvořila video, které dodnes vidělo více než 11 milionů lidí. Na české poměry a s přihlédnutím k tomu, že se jedná o reklamu, je to opravdu neskutečný výsledek. Reakcí na videoklip se objevilo nespočet. Lidé uveřejňovali videa na serveru YouTube. Některá z nich uveřejňovali i rodiče dětí, které secvičily choreografii po vzoru animovaného blonďatého chlapce, psa a ježka. 

Třetím dílem končí 1. část seriálu o nakažlivých virálech. Na naší facebookové stránce můžete již ode dneška psát své návrhy na virály, k nimž by stálo za to vytvořit případové studie. Další díly inspirované vašimi nápady začneme uveřejňovat na konci června 2011.


 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?