Lze na Twitteru dělat marketing?
Ilustrační obrázek, zdroj: archiv |
Ano, zcela určitě. Příkladem může být i úspěch společnosti Dell, která jenom díky svému slevovému kanálu na Twitteru vydělala 3 miliony dolarů. A nemusí jít jenom o peníze, cílem může být i budování značky, monitoring médií nebo funkce helpdesku. S Twitterem se prostě vyplatí začínat, přečtěte si praktické návody a příklady úspěšného použití.
Čím na Twitteru zaujmout?
Vyplatí se ale vynakládat úsilí do budování komerčního kanálu na Twitteru všem společnostem? Ovšem, že ne, je potřeba se zamyslet na cílovou skupinou. Na Twitteru se obecně daří médiím a dalším poskytovatelům informací, obchodníkům s technologickými produkty. Je potřeba popřemýšlet, zda vaše cílová skupina je vůbec na internetu a ještě konkrétněji na Twitteru. Zajímají-li vás mladí lidé s oblibou v technologických novinkách, je Twitter vhodným místem, kde je oslovit. Ale pozor, o když se vám zdá, že na Twitteru je každý, není to zdaleka pravda. Českých uživatelů Twitteru je několik tisíc, ti zahraniční se počítají v milionech.
Aby byl kanál na Twitteru úspěšný, rozhodně nestačí pouze posílat odběratelům linky na tiskové zprávy. Je potřeba komunikovat, odpovídat, a hlavně nabídnout uživatelům Twitteru něco, co jinde nedostanou. Jde hlavně o slevy a prodejní akce, které na Twitteru obvykle vzbudí větší zájem než kdekoliv jinde. A co víc, sdělení o slevě se velmi dobře šíří dál a dál. Neoslovíte tedy pouze omezený počet uživatelů na Twitteru, tedy ty, kteří vás sledují, ale potenciálně (pokud bude sdělení zajímavé) i mnoho dalších. Tady můžeme vidět ukázkovou výhodu sociálních sítí – sdílení zajímavého obsahu mezi přátele. Je ale nutné, aby sleva stála za to, a také se vyplatí sdělení dobře „otextovat“, na Twitteru se totiž dobře šíří vtipná sdělení.
Průřez úspěšnými komerčními profily
Způsob, jak komunikovat s uživateli Twitteru, musí být přizpůsoben cílům zřízený komerčního účtu na Twitteru. Předpokládejme, že chcete prodávat. Tedy promovat zajímavé nabídky, upoyorňovat na slevy, výprodeje, novinky na skladě. Pro úspěšnost kanálu na Twitteru je klíčový počet „followerů“, tedy těch, kteří novinky odebírají. Doporučuje se pečlivě budovat fanouškovskou základnu. Jak? Odpovídat na dotazy, sledovat aktivní uživatele Twitteru, kteří mají o vaše produkty zájem, komunikovat s nimi. Důležité je i časté posílání novinek, jejich rozmanitost, připomínání končící akce a podobně.
Lze vůbec na Twitteru něco vydělat? Ano. Příkladem může být například společnost Dell, která díky svému outletovému kanálu na Twitteru vydělala 3 miliony dolarů. Společnost Dell se jinak potýká se ztrátami, ale speciální slevy na Twitteru fungují. Dell posílá na Twitter sdělení o tom, že na určitý model je sleva 30 % a přidá odkaz na slevový kupon. Z několika tisíc „followerů“ se během pár měsíců stalo více než 700 000 „followerů“, kteří kanál sledují a těší se na další slevy, které jinde na internetu nebo v kamenném obchodě nedostanou. Společnost Dell používá množství účtů na Twitteru, všechny si je můžete prohlédnout na adrese http://www.dell.com/Twitter.
Zajímavé nabídky posílá odběratelům svého kanálu i společnost JetBlue, nabízející letenky a podobné služby. Cesta exkluzivních slev a akcí je pravděpodobně cestou nejjistější. Ne vždycky ale musí být motivací zřízení účtu na Twitteru prodej a zisk. Obvykle je to hlavně možnost číření firemních zpráv mezi další lidi, které například není možné zasáhnout jinak. Některé společnost chtějí znát názor zákazníka, zajímá je feedback na jejich produkty od veřejnosti. Další společnosti dokonce prostřednictvím Twitteru poskytují svým zákazníků rady a servis.
Pokud se podíváme na české komerční profily na Twitteru, jde téměř výhradně o společnosti, které mají k technologiím a internetu blízko (registrátoři domén, mobilní operátoři, reklamní agentury, poradenské firmy, výrobci příslušenství). Počty „followerů“ se u českých komerčních účtů pohybují ve stovkách, což je ostatně o počet „followerů“, který mají i ty nejúspěšnější osobní účty. Co se týče kvantity, tak se místní společnosti samozřejmě nemohou rovnat společnostem ze světa, ale některé české pobočky nebo firmy využívají Twitter správně (tedy kromě exkluzivních slev). Komunikují se svými „followery“, upozorňují na zajímavé akce, monitorují zmíňky o jejich značce a píší si s těmi, kteří značku zmínili. Takto si tvoří základnu věrných, ke kterým se postupně přidávají jejich známí.
Například český kanál Vodafonu je obsluhován velmi svižně, na odpověď se nemusí dlouze čekat a i jednotlivé posty mají smysl. Například oznamují novinky v e-shopu a poskytují na požádání dodatečné informace. Hostingová společnost Active24 je na Twitteru také velmi aktivní, upozorňuje na nové balíčky služeb a dokonce vyhlašuje tipovací soutěže. Obsluha účtu reaguje na dotazy a podněty, dá se říci, že jde o jakousi jednoduchou help line.
Závěrem několik praktických rad a upozornění. Nesnažte se profil aktualizovat za každou cenu. Není potřeba, aby se na účtu objevovalo 20 zpráv denně. Vysový počet aktualit „followery“ spíše odradí a váš účet je přestane bavit. Zkuste občas napsat i něco zajímavého ze života společnosti, něco o sobě, co zdánlivě nesouvisí s obchodem a marketingem. Dostanete se tak s vašimi příznivci do užšího kontaktu. Samotné nabídky by měly být konkrétní a zajímavé. Nemá smysl posílat za den desítky tiskových zpráv či odkazů na články. Jedna společnost díky častému zahlcování Twitteru přišla o několik desítek „followerů“.
Jednotlivé posty by měly být různorodé, deset nabídek slev za sebou nezaujme tolik. Je dobré slevy proložit aktualitou o novém produktu nebo třeba zprávou s odkazem na fotogalerii z firemních sportovních her. Co se týče účtu samotného, je dobré ho personalizovat. A to nejen vložit odkaz na web a „bio“, ale třeba i změnit pozadí, na kterém by nemělo chybět logo společnosti a základní údaje. A když už jste na Twitteru, sledujte účty, které vás zajímají – dodavatele, partnery, příznivce. Uděláte jim radost i touto maličkostí...