Jannis Samaras z Kofoly na Retail Summitu: Marketingový obraz by se neměl lišit od toho, co reálně děláme

18. 2. 2020 | Eva Dragulová
Pro společnost Kofola je udržitelnost tématem číslo 1. Snaží se minimalizovat biologický odpad a najít pro něj znovu využití. CEO Kofoly Jannis Samaras také inovuje marketingovou strategii — na místo smyšlených příběhů chce jít cestou autenticity s maximální snahu využívat lokální suroviny.

Jannis Samaras

 Společnost Kofola se v rámci svého byznysu snaží o maximální udržitelnost. Jannis Samaras, který se při promýšlení cirkulární strategie inspiroval firmou DM, představil na letošním Retail Summitu kroky, které v Kofole pro udržitelnost podnikají. Rozhodli se, že na to „půjdou od lesa“, jak trefně Jannis Samaras podotkl. V Kofole totiž začali včelařit, sám Samaras se tomuto koníčku věnuje už 5 let, takže nějaké know-how má. Zpočátku měl trochu obavy, že se role včelaře nebude slučovat s rolí ředitele společnosti, ale nakonec si to všechno sedlo a propojilo s novou filozofií celé společnosti.

Kde se vzala idea udržitelnosti v Kofole?

Když měla Kofola padesátileté výročí, tak vzpomínali na výrobní postupy z minulosti. Dříve se všechny byliny dovezly do Galeny (společnost zaměřující se na výrobu tinktur a léčiv), kde se vyextrahovaly, vytáhly se z nich účinné látky a teprve pak se namíchal slavný sirup Kofo, který je hlavní přísadou oblíbeného nápoje.

Když Jannis Samaras firmu Kofola kupoval, byl celý výrobní proces industrializovaný. Vymizel z něj element autentičnosti a „síla bylin“. V Kofole se s tím však odmítli smířit a rozhodli se vrátit zpět ke kořenům – ke starému a poctivému způsobu výroby bylinných extraktů. 

prezentace
Z prezentace Jannise Samarase na Retail Summitu 2020. Zdroj: Kofola

Už žádný marketingový bullshit

Začali se učit, jak extrahovat byliny. Samaras se svěřil, že to bylo náročné období, že museli překonávat různá úskalí. Když konečně zvládli tento první a zásadní krok, museli najít ty „správné“ byliny. Každá má jinou chuť, jinou účinnou látku a uspokojit spotřebitele není snadné. V té chvíli na scénu přichází společnost Leros, firma se šedesátiletou tradicí a velkou zkušeností s výrobou bylinných produktů. Kofola začala v Lerosu vyrábět jako vedlejší zboží čaje. Proč? Aby měli kvalitní byliny do Kofoly a Rajce. 

„Už to není marketingový bullshit. Lidi, co vidíte na fotce, jsou reální. Jsou to naši sběrači.“

Kofola založila výkupny bylin a sběrači jim nosí sušené rostliny (pampelišky), z kterých pak dále vyrábí čaje nebo třeba novou příchuť Rajce. „Vysbíráme nějakých 150 tun z našich sběren, celkem zpracujeme přes 300, skoro 400 tun bylin,“ vypráví Samaras. Jedna kolegyně z Lerosu, která má právě výkupny na starosti, je zasvětila do toho, jak byliny pěstovat. Proto Kofola v Rajecké dolině zkusila vypěstovat první vzorky pro jejich značku Rajec. Šlo především o podporu autenticity produktu. Na té právě založili celou reklamní strategii. Důraz na „vlastní bylinky“ a autentický příběh a reálné lidi právě dělá Kofolu Kofolou. Nakonec jim první kampaň nevyšla úplně podle představ, na začátek totiž zvolili kontroverzní heřmánek, který spotřebitelům úplně nesedl. Avšak strategie a další směřování Kofoly bylo určeno.

Zážitkový marketing pro každého

V Kofole vzali ideu udržitelnosti zcela vážně. Pěstování a sbírání bylin se účastnili sami zaměstnanci, pro něž to spíše než práce byl zážitkový marketing, fotkami ze sběru se chlubili na všech sociálních platformách. Považovali to za srdcový zážitek.

„Naše filozofie autenticity nás dovedla k tomu, že ten marketingový obrázek, který představujeme konzumentovi, by se neměl vůbec lišit od toho, co reálně děláme.“ 

Štítky dokumentu: Budování značky E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články: