Příznivý vítr nesoucí změny pro event management
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Přestože pořádání nejrůznějších eventů pro vnitřní i vnější veřejnost bezesporu utrpělo v loňském roce jednu z nejtěžších ran, dá se o roce 2009 hovořit jako o období, kdy se pojetí event managementu začalo radikálně měnit k lepšímu. Pro celé odvětví byly nastartovány kýžené procesy katarze, z nichž do několika let budeme čerpat i v naší kotlině.
Jednou z posledních věcí, kterou si firmy v roce 2009 dokázaly představit, bylo vyhazování peněz oknem v podobě nejrůznějších akcí. Hrubě seškrtané rozpočty často nenašly místo ani na natolik důležité věci, jako jsou motivační odměny nebo benefity pro zaměstnance. Brzy se ovšem začalo ukazovat, že eventy jako takové prostě není možné ignorovat.
Marketéři a PR manažeři tak začali řešit otázku – co dělat, když nejsme schopni zaplatit našim klientům event v úrovni, kterou jsme doposud drželi, ale zároveň si nemůžeme dovolit nezaplatit žádný?
Logickým výsledkem se tak nestaly úspory na stávajících konceptech (tzv. z hotelu do bufetu), ale vytvoření zcela nového přístupu k firemním eventům, jež opouští linii placené zábavy a přesouvá se k mnohem efektivnější a levnější sociální rovině.
Za změnou nestojí jen peníze
Jednou z věcí, kterou si je třeba uvědomit, je fakt, že změny, kterými obor v současné době prochází, rozhodně nejsou vyvolány pouze příchodem recese. Velký význam má také postupné odrůstání zaměstnanců „staré školy“ a to jak na vedoucích, tak podřízených pozicích.
"Změny, kterými obor v současné době prochází, jsou způsobeny také postupným odrůstáním zaměstnanců „staré školy“ a to jak na vedoucích, tak podřízených pozicích... |
Změnu, která díky tomu nastává, dobře popsala Cathy Wallace z britského portálu PRWeek. Ve svém článku, zabývajícím se britskou „corporate hospitality“ (v ČR se tento termín nepoužívá, v Británii má naopak „firemní pohostinnost“ s ohledem na národní povahu v rámci event managementu výsadní postavení).
„Na předkrizový vývoj v tomto ohledu pravděpodobně nenavážeme,“ píše Wallace. „Firmy stále více žádají méně formální a levnější nabídky. Není to však pouze kvůli úsporám, na vině je také změna celé společnosti na základě sociodemografického vývoje ve středním a vyšším managementu. Mladší generace si zkrátka příliš nepotrpí na formální setkání, probíhající při pojídání menu o třech chodech.“
Co tedy čeká českou scénu?
Přestože s podobně formálním přístupem jsme se v rámci konání eventů v České republice setkávali především u větších nadnárodních společností, je pravděpodobné, že podobný trend zasáhne i nás.
„V případě České republiky nepůjde ani tak o převratnou změnu – když si porovnám úroveň našich eventů středních firem se západním průměrem, vycházíme z toho velmi špatně. Ne že bychom neuměli udělat dobrý event, jen to nepovažujeme za důležité, o chuti investovat ani nemluvě,“ vysvětluje Jakub Podhorka z event managementové společnosti. „Pokud bych měl jednoduše popsat změnu, která u nás do roka nastane, pak bych řekl, že české firmy se přestanou stydět za nabízenou úroveň, zvedne se poptávka a tím postupně i kvalita služeb. Paradoxně budeme mít před západem maličko náskok – v tvorbě úsporných řešení mají Češi oproti zbytku světa navrch.“
"Pokud bychom ryze českou většinovou scénu hodnotili právě v rámci „corporate hospitality“, od roku 1989 by neměla na vysvědčení nikdy nic jiného, než pětku... |
Jinými slovy – pokud bychom ryze českou většinovou scénu (rozuměj bez globálních společností) hodnotili právě v rámci „corporate hospitality“, od roku 1989 by neměla na vysvědčení nikdy nic jiného, než pětku. Vtip tedy není v tom, že dojde k úsporám ve výdajích na de luxe provedení jednotlivých eventů (české eventy de luxe nikdy nebyly a kde nic není, ani čert nebere), ale spíše v zisku sebevědomí, které českým eventovým agenturám velmi často chybí (ostatně, jak byste se cítili vy, kdybyste museli chodit ve starých, záplatovaných šatech?). Pakliže se novou normou skutečně stanou neformální eventy, které nebudou založeny na lesku a luxusu nabízených služeb, ale naopak na nápadu, atmosféře a mezilidských vztazích, nebudou se mít eventové agentury za co stydět. A stejně tak jejich klienti, kteří je doposud nevyužívali právě kvůli tomu, že kvalita, na kterou byli schopni dosáhnout, je ve srovnání se světem tristní.
Změna nepřijde sama
Ovšem i v tomto případě je nutno říci, že trend u nás nezapustí kořeny sám. V rámci aplikování PR jsme si již zvykli na smutný fakt, že naše prostředí funguje (zjednodušeně řečeno) ve svou rovinách – tou, která jde s dobou a přináší západní know-how a tou, která se u nás sama konstituovala po roce 1989. Event management má vykročeno k tomu být na tom časem podobně.
Příklon k levným formám eventové komunikace rozhodně neznamená, že normou se stane eventová agentura, která neudělá nic jiného, než že vaši akci „vytelefonuje“.
„Rozhodně fandím vzniku eventových agentur, které budou full-service v pravém slova smyslu. Tedy že jejich práce nebude jen o zařizování potřebného, ale zejména o tvorbě kvalitního event konceptu s maximálním vhledem do dosavadní komunikace firmy a její filosofie,“ vysvětluje Podhorka. „Opravdovou kreativitu a kvalitu ovšem tuzemské společnosti nezačnou přinášet bez tlaku, který by na ně jejich klienti vyvíjeli. V případě, že klientovi za jeho peníze bude i nadále stačit kompilační služba typu – adrenalinový zážitek – oběd v restauraci – noc v hotelu, je veškerá snaha marná. Příznivý vítr nás v takovém případě mine a naše plachetnice se nepohne z místa…“