Slevové servery jako marketingový nástroj
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
V roce 2008 se ve Spojených státech amerických objevil fenomén Groupon. Online místo, kde bylo lidem umožněno hromadné nakupování s velkými slevami. O dva roky později se tento byznys rozjíždí i u nás. V dubnu 2010 startuje Slevomat, jen dvě hodiny po něm Vykupto. Během krátké doby se do role pokračovatelů postavila další stovka více či méně kvalitních serverů. Všechny v podstatě nabízejí totéž. Neobvykle vysokou slevu.
České slevomaty
Slevových serverů nebo také serverů hromadného nakupování je podle posledních informací něco přes 170. V provozu je pak více než 100 slevových agregátorů – tedy internetových stránek, které na jednom místě shromažďují slevy nabízené jednotlivými portály. Pětka největších co se počtu nakupujících a obratu týká, obsahuje známé značky Slevomat, Zapakatel, Vykupto, Hyperslevy a Bonybony. Skoro každá společnost podnikající v online prostředí má nebo chystá svůj vlastní slevový server. Zákazníci slevy milují, nejvíce táhnou restaurace a kosmetické služby, slevy hodně nad 50 % nejsou výjimkou. Zákazníci jsou spokojení, mohou ušetřit významné částky a inzerenti na slevových serverech také září spokojeností. Mohou totiž využívat efektivní marketingový nástroj, který jim zaručí příliv návštěvníků do jejich provozoven. A o to jde malým a středním podnikatelům především.
Má využívání slevových serverů pro firmy nějaké opodstatnění? „Důležité je chápat slevu jako marketingovou akci, která má zvýšit povědomí o inzerentovi. Když se akce dobře nastaví, což zavedené servery umí, tak si inzerent vydělá hned při první návštěvě pomocí upsellu,“ říká Tomáš Bátrla, zakladatel Vykupto „Reálná sleva se pak může pohybovat okolo 25%,“ dodává Bátrla. Jako příklad může posloužit vysoká sleva na tatarák nebo steak, který ale zákazník rád zapije několika pivy za plnou cenu. Nastavení podmínek je velmi často hra s čísly a dá se předpovídat, jaký přínos účast na hromadném nakupování bude mít.
Reklama bez rizika?
Obchodní systém je do určité míry spravedlivý. Firmy získají hodnotnou reklamu bez rizika - inzerenti neplatí žádné peníze dopředu. Mají šanci ukázat své služby novým zákazníkům a motivovat je je k dalším návštěvám. To je ostatně důvod, proč nemají slevové servery o inzerenty nouzi, jde o velmi efektivní marketingový nástroj s více přínosy. Kampaň na slevovém serveru si navíc mohou dovolit i drobní podnikatelé, kteří naráz mohou oslovit širokou masu lidí.
S tím jak přibývalo slevových serverů jako hub po dešti, ukázaly se i stinné stránky. Popularita hromadného nakupování přilákala i nepoctivé hráče. Jak poznat nedůvěryhodný server? Určitě se vyplatí zapátrat na Facebooku. Stránky a skupiny pochybných serverů obsahují i desítky tisíc členů, ale nikdo nijak nereaguje na příspěvky členů. To může být jedna z indicií, že tady je něco špatně. Dále diskuze obsahující mnoho negativních komentářů a negativní reference na internetu taky o kvalitě serveru vypovídají své. Pro zákazníky je důležitá důvěryhodnost projektu, kterému zaplatí za inzerovanou službu nebo produkt. Největší slevové servery bojují za dobré jméno tohoto podnikání, chystají oborovou asociaci a jde jim o to, aby jednotliví konkurenti hráli poctivou hru. Za pochybení jednoho serveru totiž poté zaplatí celý segment. „Slevomaty“ jsou velmi mediálně sledovanou oblastí a za relativně krátkou dobu jejich existence je veřejné mínění stále na pochybách.
Budoucnost hromadného nakupování
Jaká je budoucnost hromadného nakupování? „Budoucnost vidím v lepším cílení nabídek, jak už z hlediska polohy, tak i z hlediska nabízených produktů. Specializace na některé vertikály má také svou budoucnost. Například nabídky z oblasti cestování jsou u nás velmi oblíbené. V zahraničí fungují servery, které nabízejí slevy třeba jen z oblasti cestování, restaurací nebo software,“ říká Tomáš Bátrla.
Měří si klienti nějak úspěšnost slevových akcí? „Našim inzerentům se akce určitě vyplatí. Mnoho našich dřívějších inzerentů mělo s akcí na Vykupto vynikající zkušenost a chce s námi akci znovu opakovat. Je však nutné o akci přemýšlet jako o marketingu a ne jako o obchodním kanálu. Jsme schopni velmi efektivně a měřitelně dostat zákazníka k inzerentovi. Pak už je ale vše v rukou inzerenta, který se zákazníkovi musí věnovat s maximální péčí. Odměnou mu za to bude spokojený zákazník, který u něj prožil vynikající zážitek, rád se svěří svým přátelům a vrátí zpět. Přesnou efektivitu jsme začali měřit teprve nedávno,“ říká Tomáš Bátrla.
Slevové servery vznikají dál, chystají je malí podnikatelé i velké firmy. Tento způsob propagace výrobků a služeb se Čechům zalíbil. Slevy jsou velkým lákadlem, výhodných nákupů často využívají i ti návštěvníci internetu, kteří si předtím nikdy nic online nekoupili. Říká se, že zákazníci slevových serverů mají nadprůměrné příjmy, přesto nepohrdnou slevou. Není to jenom o šetření peněž, ale i o poznávání nových výrobků a služeb, testování restaurací a kosmetických salonů. Inzerenti spoléhají hlavně na to, že své návštěvníky nadchnou hned při první návštěvě se slevovým kuponem a že potom budou chodit dál a platit běžné ceny. Pokud se inzerent rozhodne, že do slevové akce půjde, měl by vyvinout maximální snahu k tomu, aby byl jeho servis perfektní. Získá pak spokojené zákazníky, kteří se zmíní svým známým o tom, kde byl se službami spokojen. Pokud něco neklapne, šíří se negativná reakce účastníků kauzy bleskovou rychlostí a může dost poškodit jméno firmy. Je bezpodmínečně nutné, aby inzerent plně dostál svých závazků, které zákazníkům slíbil.