WebTop100 podcast: s Honzou Nedvědem z Inizia o budování kontroverzního byznysu, který ostatní marketéři nesnášejí

30. 3. 2022 | Michal Mládek, Petr Michl

 

Honza Nedvěd je bezesporu jednou z nejviditelnějších a zároveň nejrozporuplnějších osobností současného českého digitálu.

Agenturu Inizio (INIZIO Internet Media s.r.o.) založil krátce po dosažení plnoletosti v roce 2004 v Českých Budějovicích, kde ostatně zůstává její sídlo dodnes. Za klíčový moment své kariéry považuje rozhodnutí o tom, že s Iniziem nepůjdou cestou klasické agentury spravující klientské účty, ale kapacity využívat i pro své vlastní projekty. V průběhu času jich vzniklo zajímavé množství a za ty nejúspěšnější považuje Honza třeba fapi.cz, notifikuj.cz, Collabim, nebo třeba Konverzky a Inizio akademii, které známe ze všudypřítomných reklam.

Kontroverzní komunikace „Honzy z Inizia” je samozřejmě důležitým tématem povídání.

Jsem introvert, rozhodně jsem neměl potřebu někde takhle exhibovat. Ale když jsem to jednou zkusil, zjistil jsem, že se naše marketingové aktivity stávají desetkrát ziskovějšími. Komfortní zóna tak musí jít stranou,” říká v rozhovoru Honza k tématu a dodává:

Nejsem sociopat. Samozřejmě mě trápí, že jsem vnímán jako hadí obchodník. Ale kdyby to jen trochu vypadalo, že ty produkty, které prostřednictvím těch invazivních reklamních kampaní prodáváme, nepřinášely lidem to, co od toho očekávají a nejsou s nimi spokojeni, potom takové reklamy nejedu.”

V rozhovoru se mimo jiné dozvíte:

    • proč je pro Inizio klíčové budovat své vlastní projekty a nebýt jen dodavatelskou agenturou

    • jak se buduje digitální agentura v Českých Budějovicích

    • proč se s reklamami na Inizio produkty setkáváme na každém rohu a jak fungují

    • jaké benefity a limitace přináší Iniziu Honzova vybudovaná image

    • jak se Honza srovnává s feedbackem od komunity online marketérů

    • jaké jsou vztahy mezi agenturními aktivitami Inizia a vlastními službami

    • proč se v komunikaci často uchylují ke clickbaitům.

 

Přejeme vám příjemný poslech.

 

Rozhovor si můžete také najít na Spotify, stažení do mobilu pro poslech na cesty umožňují Google Podcasts nebo Apple Podcasts.

Proč marketéři nenávidí Honzu z Inizia?


Zdroj: Inizio

Důvodem, proč se objevil Jan Nedvěd v podcastu WebTop100, není rozhodně glorifikace či legitimování jeho taktik. Aby to tak nevyznělo, přidáváme i pohled šéfredaktora Marketing Journalu, Petra Michla, na to, proč „Honza z Inizia“ tolik profesionálů z oboru štve.

Jan Nedvěd dráždí velkou část lidí z české marketingové komunity. Proč? Protože na ně neustále útočí z reklam, zejména na Facebooku a YouTube, a tváří se přitom, že on má šém na skvělé kampaně, zatímco ostatní agentury nebo freelanceři hrají druhou ligu.

Mnohdy si nevidí do pusy a prostě jen prvoplánově šokuje. Ohání se knihou o tom, že vydělat první miliardu je to nejtěžší, dle posledních veřejně dostupných hospodářských výsledků (2019) ale dosáhla INIZIO Internet Media s.r.o. obratu 33 milionů korun. To vůbec není málo, navíc v posledních pandemických letech přejících online info produktům to mohlo být třeba 2x tolik. Miliarda to ale pořád není.

Honzu z Inizia můžete vidět v jeho reklamách v desítkách podob (v šortkách, v saku, s podivnými proprietami…), obvykle ovšem se sdělením o nekvalitní práci všech ostatních z oboru a někdy i s tím, že vy se o marketing raději nepokoušejte, protože to bude (bez jeho pomoci) pořádná blamáž. I proto je Jan Nedvěd enfant terrible českého internetového marketingu.

Profesionálové nemůžou pochopit, proč se jim zobrazuje neustále pro ně pochybná postava. Kdyby byl tak dobrý, tak zkusí nějaké pokročilejší cílení, ne? Místo toho se zdá, že jsou jeho reklamy shazovány kobercovým náletem na všechny, co mohou mít zájem o marketing, a frekvenci jejich zobrazování snad nikdo neřeší.

Z pohledu kritiků jde navíc o podezřelou formu podnikání i proto, že ta část byznysu, kterou Inizio propaguje ve svých reklamách není o tradičním byznysu agentur, které si u klientů svou užitečnost musí obhájit dlouhodobou prací. Inizio má řadu aktivit, ale ty masivně tlačené reklamami jsou primárně vzdělávací program INIZIO Academy a produkt Konverzky.cz, vzor pro landing pages kampaní, který by měl vést prokliky z reklam ke konverzím, a to v lepším poměru než obvykle zvládají klasické firemní webové stránky. Tedy jde buď o infoprodukt nebo o softwarovou službu, kdy marketingovou činnost ve výsledku dělá klient sám a INIZIO mu spíše automatizovaně asistuje.

Velkou práci v exploraci toho, co se stane, když na reklamu od Inizia zareagujete, udělal marketér Adam Pýcha ze společnosti Knihy Dobrovský. Ten si objednal za 99 Kč knihu První miliarda je nejtěžší plnou marketingových rad a přihlásil se k odebírání newsletterů. Za 3 týdny od toho okamžiku obdržel 31 mailů a 3x cílenou SMS. Pod jeho příspěvkem na LinkedIn sdílí podobnou zkušenost HR profesionálka Zuzana Hrušová. Mimo výše zmíněného jí přišel dokonce i fyzický dopis poštou.

Maily s neuvěřitelnou kadencí ovšem chodí i půl roku od objednání knihy. Tón komunikace je přitom útočný, plný posledních nabídek a promarněných příležitostí, které se ovšem opakují zas a znovu.

Adam Pýcha se později přihlásil na webinář Jak napsat reklamu, která Vás bude živit příštích 10 let?  a referoval o jeho průběhu. Ve velké zkratce šlo o několik užitečných rad a poté pořádnou nálož manipulace o tom, jak jsou všichni drazí, špatní, nekompetentní, ostatně sám Nedvěd se údajně spálil a utratil statisíce za zbytečnou práci externích copywriterů. Pointou toho všeho je, že si vše napíšete s radami Inizia sami a lépe, i kdybyste třeba „měli na škole trojky ze slohu“ jako údajně Jan Nedvěd.


Zdroj: Webinář Jak napsat reklamu, která Vás bude živit příštích 10 let?. repro Adam Pýcha

Když se podíváte na reference na Konverzky.cz, pocházejí například od rodinného železářství nebo specialisty na čínskou medicínu. Zkrátka od subjektů, co si obvykle nenajímají klasické digitální agentury. Dost možná jde o cílovou skupinu, co nemá výrazné znalosti v oboru a ty od Inizio jí mohou pomoci.

Způsob, jakým jsou ke koupi produktů Inizia lidé uvrtáváni, ovšem natahuje etické hranice a připomíná prodej předražených hrnců či „zázračných vysavačů“ důchodcům — akorát jde tentokrát o marketingové služby. Sleva po vyjmenování všech benefitů je v tomto případě také neuvěřitelná. Tady se prostě šetří desítky tisíc a k bonusům navíc dostanete i další superbonusy.

Jan Nedvěd v podcastu zmiňuje částečně i podobné taktiky. „První miliarda je nejtěžší“ v názvu knihy mu přijde moc, ale on za to nemůže, takový titul mu vyšel jako nejlepší možnost v AB testu. Nedělá mu dobře, že je vysmívanou figurou, ale „marketing dělaný na ksicht“ funguje řádově lépe. Vlastně za nic nemůže, je otrokem konverzních poměrů, co ho řídí. V podcastu vystupuje jako kompetentní a inteligentní člověk, jenž se rozhodl obsloužit určitou část trhu, a prostě to jen dělá s pomocí taktik, na které nemají ostatní odvahu.

Jenomže forma podnikání i marketingu nemusí být podřízena pouze konverzním poměrům. Někdy to není jen o odvaze, ale také o tom, jestli máte na určitý způsob prodeje žaludek. Prodejci předražených hrnců a vysavačů si kdysi přišli na pěkné peníze, to samé jde říct o Vokáčích Čmolících a dalších jemu podobných info-podnikatelích. Přesto za jejich působením zůstává jistá pachuť. A skoro se vsadím, že ta tu zůstane i poté, až vyschnou opulentní mediální rozpočty na propagaci reklam s „Honzou z Inizia“.

 

Štítky dokumentu: Podcast

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: