Rozhovor s Jiřím Dobrým z Matematika.hrou.cz

17. 6. 2013 | Petr Michl
Druhý tým z letošní StarCube Show už naučil tisíce lidí procvičování matematiky zábavnější formou, teď se snaží změnit i způsob výuky učitelů.

Tým Matematika.hrou.cz jsem poznal v rámci jarního běhu StarCube Show. Do něj vstupoval s webovou stránkou s jednoduchými matematickými úlohami a téměř neexistující grafikou. Narozdíl od jiných podnikatelským záměrů ovšem tento už reálně vydělával peníze a nemusel vytvářet nějakou potřebu. Lidé si tuto službu již nacházeli sami. Za 3 měsíce trvání startupového akcelerátoru udělal tým mnoho pozitivních změn a nyní má našlápnuto k tomu, aby mohl spustit prémivou verzi produktu. I proto obdržel tým Matematika.hrou.cz druhé místo v rámci StarCube Show. Další informace o  směřování projektu nám poskytl jeho duchovní otec, Jiří Dobrý.

Co je matematika.hrou.cz?

Nejjednodušeji řešeno to je soubor super jednoduchých online her na procvičování matematiky a nástroj pro učitele pro zadávání a kontrolu těchto testů.

Jakou má tento projekt konkurenci?

Konkurence je poměrně početná. Existují nástroje pro učitele na vytváření různých online matematických hříček a vzdělávací weby na způsob známé Khan Academy. Naší hlavní komparativní výhodou je, že se uživatel snadno dostane k procvičování. Ty nejpoužívanější testy jsou na dva kliky. My se soustředíme na procvičování. Konkurenční projekty zahrnují výuku, testová část se někdy u nich také nachází, ale je poměrně složité se k ní dostat. Uživatelský zážitek je v tomto ohledu často pomalý a zdlouhavý.

Velká část výše zmíněných projektů je neziskového charakteru. Má Matematika.hrou.cz plány na monetizaci?

Matematika.hrou.cz už nyní zdroj příjmů má a to z reklamy na platformě Google AdSense. Vzhledem k  výskytu reklamy u většiny jednotlivých příkladů v rámci cvičení (kde tráví uživatelé nejvíce času) a faktu, že na portálu tráví denně v průměru 2 tisíce unikátních návštěvníků 8 minut, nejsou zmíněné příjmy zdaleka zanedbatelné, ale projekt by se měl rozvinout dále dle modelu freemium. Připravujeme nové jádro webu a funkcionality, které by učitelům měly umožnit kontrolu výsledků i vytváření testů. Tato verze bude samozřejmě bez reklamy.

Jak velký trh chcete oslovit a kdo je vaším potenciálním zákazníkem?

Z hlediska uživatelů jsou naší cílovou skupinou na trhu žáci základních škol, kterých je cca 1 milion v ČR, na Slovensku pak zhruba polovina tohoto počtu.  Zákazníkem je v tuto chvíli inzerent, ale v prémiové verzi to budou primárně školy. Placená verze jde jistě segmentovat nejen na školy, ale i na učitele, jež si to chtějí vyzkoušet ve svých dvou třídách, nebo na rodiče, co ji pořídí svým dětem. Tou nejpravděpodobnější variantou jsou ale licence pro školy.

Menší počet škol jsme oslovili a reakce nejsou zatím jednoznačně pozitivní, ale na druhou stranu jsme jim nemohli ukázat plně funkčnost prémiové verze. Tyto aspekty webu se nyní vytvářejí, do 2 měsíců chceme udělat další rozsáhlejší kolo oslovení již s ukázkou některých prémiových funkcionalit.

Tým Matematika.hrou.cz získal v rámci startupové soutěže StarCube Show 2. místo.


Jak přesně bude prémiová verze pomáhat učitelům při práci?

Nejklíčovější je přehled aktivity žáků v reálném čase. Již v současnosti někteří učitelé matematiky posadí děti do počítačové učebny a nechají je dělat testy na Matematika.hrou.cz. U její původní verze musí všechny neustále obcházet, aby měli přehled o jejich aktivitě a výsledcích. Cílem přehledu je šetření času, který se pak může věnovat procvičení problematických oblastí u jednotlivých žáků. Ty mohou být samozřejmě také díky přehledu identifikovány. V plánu je také vytvořit prostředí, v kterém půjde vytvářet testy.

Učitelé také můžou využívat interaktivní tabule. To je další prostor pro zlepšení, jelikož těmto zařízením je přizpůsobeno jen zhruba 10 % obsahu matematika.hrou.cz.

Interaktivní tabule je termín, který možná někteří nebudou znát. Co to je za zařízení a jak jsou rozšířené v českých školách?

Interaktivní tabule se vyskytují v posledních letech ve velkém množství základních škol. Snad bych se ani nebál říci, že s nimi disponuje jejich většina. Interaktivní tabule jsou elektronická zařízení, která fungují jako obří tablety na zdi nebo lépe řečeno dotykové projekční plátno. Penetrace je díky dotacím na úrovni základního školství skutečně významná, nicméně v některých případech nemusí být kvůli bojácnosti učitelského sboru naplno tyto „elektronické tabule" využívány. Právě programy typu Matematika.hrou.cz mohou být impulsem, aby se to změnilo.

Pojďme se dostat k úplným začátkům. Jak jste na nápad udělat web na procvičování matematiky pro základní školu přišel?

Zhruba před dvěma lety jsem skončil v jedné práci a rozhodl jsem se, že už nechci být zaměstnancem. Mým cílem bylo vybudovat si pasivní příjem a cestovat. Živil jsem se prodejem domén a masovým budováním webů bez doopravdového obsahu, které vydělávaly třeba jen pár stovek měsíčně nebo ročně na reklamě, ale ve větším počtu byl již příjem zajímavější.  Jednou jsem potřeboval vypočítat příklad typu 6 x 7 a použil jsem na něj kalkulačku. Řekl jsem si: „Tak takhle ne, Jiří. To už je degenerace." Vytvořil jsem si javascriptový prográmek pro generování příkladů na malou násobilku a zkoušel jsem si ji na ní. Byl jsem zvyklý dát na internet vše, co jsem udělal, a tak jsem to učinil i tenkrát. Do dvou týdnů lidé počítali 200 sérií testů denně, a tak jsem si řekl, že to rozšířím na další příklady z matematiky a budu se starat více o SEO. Dnes jsem „u matematiky" první při vyhledávání na Seznam.cz.

Kdy se ten šťastný objev odehrál a kdy jste si řekl, že má smysl se tomuto projektu věnovat naplno?

Prozření s násobilkou bylo zhruba před rokem a tři čtvrtě. V říjnu 2012 začal mít web zajímavou návštěvnost a příjem z reklamy. Do té doby jsem měl také svoje fotografické studio, ale již delší dobu mě podřizování se přáním klientům bralo radost z focení, takže jsem poté rozprodal vybavení a vrhl se na Matematika.hrou.cz naplno.

Proč jste se rozhodl jít do StarCube a v čem vám tento startupový akcelerátor pomohl?

Díky osobnímu doporučení. Tomáš Mačuga, který se účastnil minulého běhu StarCube s týmem BioTube, mně říkal, že tam musím jít také. Pak mně to radilo ještě několik dalších lidí, a tak jsem šel. Ve StarCube mě naučili přemýšlet o věcech jinak. Moje původní myšlenka byla, že si vytvořím pasivní příjem, abych nemusel pracovat. Ve StarCube jsem si potvrdil, že toho můžu  dosáhnout i se smysluplným projektem, jakým Matematika.hrou.cz je. Díky mentoringu ve startupovém akcelerátoru se mi to daří čím dál víc. Za dobu jeho trvání vzrostly příjmy více než dvojnásobně. Dá se říct, že dříve vyrostla Matematika.hrou.cz dvojnásobně za rok, a nyní se podařilo za tři měsíce.

Lze to přičíst tomu, že jsme optimalizovali rozhraní a začali jsme šířit povědomí o projektu mezi učiteli. Právě důraz na zpětnou vazbu od učitelů je velmi důležitý. Předtím jsem spoléhal na to, že mi feedback napíšou elektronicky, ale to se příliš neděje. Je třeba jít a ptát se.

Kdo všechno je nyní součástí týmu, který na projektu pracuje?

Primárně jsme dvojčlenným týmem, v kterém jsem já a Petra Janošková. Nyní se součástí Matematika.hrou.cz ale stal i IT specialista Tomáš Jílek,  který nyní předělává vnitřností webu, já pracuji na té viditelné části. Dříve jsem působil jako specialista na User Interface. Nepovažuji se za dobrého programátora nebo grafika, ale řekl bych, že dokážu navrhovat strukturu webů, tak aby byla co nejjednodušší k používání. Nejvyvinutější soft skills má z našeho týmu Petra. Proto je zodpovědná za získávání zpětné vazby od uživatelů a komunikaci se zástupci škol. Zároveň testuje design webu a je největším pojítkem se světem školství. Má vystudovanou Teorii interaktivních médií a zároveň studuje obor Lektorství francouzského jazyka na Pedagogické fakultě, což je vlastně pro náš projekt velmi dobrá kombinace.

Co plánujete s Matematika.hrou.cz do budoucna?

Nápadů je spousta, ale nejdříve je potřeba skutečně vyladit Matematika.hrou.cz a nabídnout ji školám. V dalších fázích není vyloučená ani postupná expanze na zahraniční trhy, přes 15 % návštěvnosti přichází nyní ze Slovenska, kde je na základních školách zhruba půl milionu dětí. Pro proniknutí do anglicky mluvících zemí již byla zakoupena doména JustPractise.com.


Ukázka z připravované verze webu pro výuku francoužštiny

Zároveň přemýšlíme i o rozšíření výukového záběru o češtinu, případně i francouzštinu a angličtinu. Principy, které nám fungují v rámci matematiky, bychom chtěli aplikovat i na další předměty. Vše chceme vytvářet s důrazem na jednoduchost a přístupnost co nejširšímu publiku uživatelů, včetně tabletů, chytrých mobilů a podobně.

Štítky dokumentu: Rozhovory Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?