Kreativní využití dat: Snobská hořčice i pravá povaha fotbalových fandů
Data můžete vnímat jako nudné shluky čísel, nebo z nich vytáhnout to nejzajímavější – někdy vám i statistiky mohou pomoci ve zviditelnění značky. Teď tu nemluvíme o tom, že výzkum čehokoliv má mnohem větší šanci na zveřejnění v médiích, pokud budou jeho výstupy zpracovány v pohledné infografice. Data lze využít ještě mnohem kreativněji. Příkladům značek, kterým se to podařilo, věnujeme tento článek.
Snobská hořčice Poupon si fanoušky vybírá
Většina značek na Facebooku se snaží získat fanoušky mnoha různými způsoby. Ty, co přijdou sami, ovšem vítají takřka bez rozdílu s otevřenou náručí. Výjimkou potvrzující pravidlo je prémiová hořčice Poupon. Ta se své snobství rozhodla chránit i na největší sociální síti. Pomoci ji k tomu měla Facebook aplikace, která prohlížela profily uživatelů a rozhodovala o tom, zdali jsou pocty být fanouškém stránky hodni. Kladné body byly přidělovány například za studium na jedné z univerzit z takzvané Břečťanové ligy (8 univerzit nacházejících se na východním pobřeží USA, mezi nimi jsou např. Harvard, Princeton, Yale nebo Columbia University – pozn. red.) nebo za statusy odkazující na umění a divadlo. Body byly naopak odčítány za špatnou gramatiku v příspěvcích.
Kontrast oproti obvyklému scénáři, kdy se aplikace snaží překotně fanoušky na stránky značek přilákat, samozřejmě přinesl hořčici zaslouženou mediální pozornost. Okázalé snobství může být evidentně v malé míře osvěžující. S danou kampaní to nemá již nic společného, ale podstatu snobství hořčice Poupon nedokážeme vyjádřit lépe než s její reklamou, která má v sobě více britského stylu a povýšenosti elit než několik dílů s agentem Jamesem Bondem dohromady.
Do hlavy i srdce fotbalových fandů
Sponzoring velkých sportovních svátků může být ožehavá věc a mnoho stávajících i potenciálních sponzorů se ptá, jestli to vůbec stojí za to. Nike se svou kampaní Find Your Greatness v době Olympijských her v Londýně ostatně vypálil „oficiálně olympijskému" Adidasu rybník tak dokonale, že je tato otázka ještě neodbytnější než kdykoliv předtím. Sharp při posledním fotbalovém Euru si nicméně přízeň fanoušků fotbalu pojistil svým upřímným zájmem. Zbudoval stránku www.sharpfanlabs.com, kde už před turnajem získával data od fanoušků všech týmů a postupně se jich dotazoval i v průběhu šampionátu. Každý den pak vypouštěl zajímavá data typu: „Irští fanoušci jsou ti nejoddanější. Většina by se jich vzala alkoholu na celý rok, pokud by jejich tým vyhrál Euro 2012. Fanoušci České republiky pociťovali přes postup do čtvrtfinále turnaje druhou nejmenší hrdost na svůj tým hned po Angličanech.
Sharp díky svému dosud celosvětově největšímu výzkumu fotbalových fanoušků získal respekt i od nich samotných. Vyjádřil totiž o ně upřímný zájem a dokázal jim dávkovat poutavé informace v průběhu celého turnaje.
100 ztracených telefonů a tisíce zajímavých dat
Holandský Vodafone vytvořil aplikaci pro ochranu telefonů při ztrátě či odcizení, Mobile Protect. Jak ale lidem ukázat, že takovou aplikaci potřebují? Pro její propagaci rozmístil na území státu rovnou stovku mobilních telefonů a pozoroval jejich osudy. Skrze aplikaci mohl sledovat jejich lokaci, pohyb, to, jestli s nimi někdo telefonuje nebo se připojuje na internet. U stovky telefonů agregoval data, a mohl tak ukázat, co se děje s telefony hodiny poté, co se ztratí. Došlo se k zajímavým závěrům, třeba k těm, že nejpoctivěji se lidé snažili navrátit telefon jeho majiteli v Amsterdamu. Telefony byly ukradeny v 34 % případů, 7 % z nich poškodila voda a 62 % se vybila baterie.
Data byla aktualizována v reálném čase a návštěvníci webu mohli sledovat průběh příběhu ztraceného telefonu u všech přístrojů i zpětně. Vodafone tak dokázal přilákat zájem stávajících zákazníků o problematiku a předvést jim, proč je dobré umět telefon přes aplikaci najít nebo alespoň smazat na dálku osobní data.
Zdroje: www.google.com/think/, www.sharpfanlabs.com, www.adage.com, www.time.com