Reklama & národní kultura
Reklama nezapře původ odkud pochází - je odrazem kultury příslušné země. Pokud připravujeme reklamu v jiné zemi je nutné mít toto na paměti a přizpůsobit se mentalitě a charakteristickému stylu příslušné země. Dnes většinou tuto reklamu připravují mezinárodní týmy pracující ve významných agenturách.
Konkrétní příklady:
Americký styl
Nelze opomenout, že kořeny současné reklamy jsou především v USA. Americká reklama je vidět skoro všude. Tento styl reklamy odráží asertivitu americké kultury s charakteristickým přímým přístupem a zdůrazňováním soutěživosti.Televizní reklama je často založena na verbálním projevu.Používá se argumentace, vyprávění příběhu. Typickým rysem je přehánění a silné argumenty.Velmi často jsou použity Celebrity, které vystupují jako uživatelé produktu, nebo jako důvěryhodný zdroj, který přesvědčuje cílovou skupinu.
Německý styl
Je možné jej charakterizovat potřebou jasné a pevné struktury. Objevuje se zde silná informační orientace reklamního sdělení, komunikace je přímá plná údajů a faktů.
Často se používá forma poučování a přímé demonstrace používání výrobků. Kvalita a technologie jsou velmi důležité faktory současně s historii a tradicí.
Typický slogan je např. „vyšší kvalita za stejnou cenu“ než stejná kvalita za málo peněz.
Italský styl
Italové jsou známí svoji láskou ke špičkovému designu a technologii. Jsou zastánci velkoleposti, velkých myšlenek a někdy s náchylností teatrálního chování.Proto také v italské reklamě převládá drama a příběh.Velkou roli zde hraje rodina a děti. Produkt je často prezentován jako součást umění.
Španělský styl
Je méně přímý, často jsou využívány vizuální metafory s důrazem na umění a design. Pro španělský život je typické přátelství a starostlivost. Španělé cítí potřebu nových, inovativních věcí, ale na druhou stranu je pro ně důležitá stabilita. Tato země je proti jiným západoevropským kulturám kulturou spíše kolektivistickou. Sounáležitost se skupinou přináší stabilitu a identitu jedince. Španělská reklama je rovněž plná snů a ideálů s prvky kreativity. Úspěch není založen a na tvrdé práci jako například v německé kultuře, ale na náhodné shodě okolností. To se projevuje velmi v užití slov kouzelný, tajemný…
Francouzský styl
To co činí francouzskou kulturu unikátní, je spojení vysokého respektu k autoritě a individualismu. Tento fakt se odráží i v potřebách zákazníků, chtějí dělat věci svým způsobem se záměrem odlišovat se. Bizarnost, fantazie a snaha o efekt jsou typické prvky reklamy.
Reklama se zaměřuje na techniku, dovednosti ukazující nové myšlenky a výhody z nich plynoucí. Oblíbené jsou prvky krásy, smyslnosti, znázornění krásných žen jako metafory pro krásu a estetiku, image a styl.
Zpátky z dlouhého reklamního putování, mentalita národů je velmi rozmanitá a proto pozor
pokud vaše reklamní aktivity povedou za hranice ČR. Co může našince pobavit, cizince zase urazit a odradit od koupě výrobku.