Rozhovor s Heinrichem Homolou: V každém generálním řediteli je malý brand manažer

14. 4. 2015 | Adam Koldinský

Čech s německým pasem Heinrich Homola byl po revoluci mezi úzkou skupinou těch, co měli náskok. V jeho případě tomu tak bylo díky jeho zkušenostem z Německa, kde byl brand manažerem v Procter & Gamble. V Československu a posléze Česku pak zastával vysoké funkce právě v P&G a v řadě společností, primárně těch prodávajících rychlobrátkové zboží.  Jako generální ředitel českého potravinového gigantu - Vitana a.s. byl odpovědný za spotřebitelské obchodní celky v České a Slovenské republice. Sedm let pracoval jako generalní ředitel Coty Inc. (globální značka kosmetiky, např. Adidas, Lancaster atd.) v různých zemích a spouštěl Coty v České republice na počátku devadesátých let. Po letech ve vedení velkých korporací začal nabízet coachingové služby. Zároveň si chtěl vyzkoušet vlastní byznys, a založil proto baletní školu, kterou po roce zavřel. Místo toho přijal výzvu vést v Praze loni vzniklé muzeum voskových figurín Museé Grévin.

Tento čtvrtek 16. června bude na VŠE přednášet o systematickém marketingu. V rámci partnerství s Marketing clubem Vysoké školy ekonomické v Praze, který tuto akcí pořádá, vám přinášíme rozhovor, který se tohoto tématu dotýká.

 

Když se dnes jako etablovaný kouč podíváte zpětně na svoje začátky jako brand manager, myslíte si, že se zde dá nalézt určitá paralela? Vyžadují lidé podobnou péči jako značky?

Určitě! Kandidát je jako brand sám o sobě. Musíme si klást stejné otázky: Jaký je náš koncept? Co je naše přidaná hodnota? Co je naše odpověď na zákazníkovu otázky „What’s in it for me? Co je benefitem, který nabízíme? V čem se stavíme do role řešitele? Jak zacházíme s vlastní inovací?

 

Do jaké míry jste mohl jako generální ředitel (ať už Vitany nebo COTY) držet kontrolu nad brand managementem? Byla to pro Vás už pouze jedna z mnoha povinností nebo byli vaši brand manažeři „pod drobnohledem”?

S nadsázkou se dá říct, že v každém generálním řediteli je malý brand manažer, zcela jistě pokud pochází z marketingu. Vaše začátky nikdy nezapomenete. Tudíž je občas těžké se těm, kteří mají zodpovědnost za brand management, do toho moc neplést. Znamená to ale taky, že pokud jste lepší než váš marketingový ředitel, máte problém, protože on/ona má problém. Moje filozofie ve funkci generálního ředitele je, že vaši ředitelé musí umět jejich obory lépe než vy.

 

Působil jste na vrcholových pozicích u nás, v Německu, v Holandsku i v Polsku, setkal jste se mezi těmito zeměmi se zásadním rozdílem v pohledu zákazníků na značku?

Ne. Základní otázkou spotřebitelů na každém trhu je: „What’s in for me?”. V tom jsou všechny trhy stejné. Ovšem na západě zákazníci spíše vyžadují kvalitu a jsou méně ochotní v tomto hledisku dělat kompromisy. Ať už u zboží nebo služeb, ať už u B2C nebo B2B.

 

K Vaší současné pozici v Museé Grévin: Jak se Vám zatím daří etablovat tuto zahraniční značku na českém trhu?

Podařilo se. Moje mise je splněna. V těchto dnech má Grevin 100 000 návštěvníků necelý rok po otevření. Tím se dostal mezi „Top Ten” pražských atrakcí.

 

Reagují turisté navštěvující Českou republiku již na značku Museé Grévin automaticky sami, jelikož ji znají ze zahraničí?

Naprosto nereagují, pokud tedy nejsou Francouzi nebo z Montrealu, kde už Grevin znají. Pro všechny ostatní je Grevin stejně neznámý jako pro české návštěvníky.

 

Po otevření Museé Grévin se spustila masivní kampaň s názvem Neuvěřitelná setkání”, která se dočkala i ocenění Zlatá pecka. Přinesla i očekávané výsledky?

Určitě měla svůj podíl na úspěchu Grevinu, především z hlediska budování povědmí o značce. Z výzkumu, ale také víme, že nebyla schopná vysvětlit o čem Grevin vlastně je. Nicméně zafungovala dobře stran vytvoření zvědavosti.

U posuzování reklamy se ale vždy musí vzít v potaz viditelnost v médiích. Úspěch komunikace není pouze závislý na tom, jak kreativně jsme schopní komunikovat naši „message“, jde také o to, jak často jste vidět a kde.

 

Vaše přednáška bude o systemickém marketingu, bude takový druh marketing vést někdy v budoucnu i Museé Grévin? Je pro takovou společnost vhodným typem marketingu?

V zásadě ano, nicméně o strategii Grevinu se rozhoduje v Paříži.

 

Můžeme očekávat další zajímavé kampaně v rámci marketingu Museé Grévin? Nebo byla „Neuvěřitelná setkání” pouze jednorázová záležitost, která měla zvýšit povědomí o značce?  

Už to sice není na mě, ale určitě ano! Grevin určitě nepřestane komunikovat!


Zdroj: www.havasworldwide.cz

Na Vašich stránkách je zvýrazněna věta: The difference that makes the difference!" (Odlišnost, která tvoří rozdíl). Je podle vás dnes systemický marketing u nejsilnějších hráčů na trhu již standardem, nebo je to stále odlišnost, která tvoří rozdíl?

To je velmi dobrá otázka! Myslím si, že většina subjektů se na svůj marketing nedívá ze systematického pohledu. Pramálo to dělá správně, přitom částečně nevědomky. Většina tu bohužel promarňuje šance. V tom je právě kouzlo systematického marketingu, že vám otevře oči, že vám ukáže novou perspektivu, jak získat více zákazníků.

 

Poté, co jste se rozhodl věnovat se naplno koučinku, jste si prošel i krátkou podnikatelskou fází, která, neuspěla. Odradil Vás tento pokus od dalšího podnikání nebo se nebojíte znovu pustit do dalšího podnikání?

Od ničeho mě neodradil, ale naučil mě spoustu věcí! Něco o podnikání, něco o mě samotném. Zda jsem spíše „corporate guy“ nebo rozený podnikatel, co mě na práci opravdu baví, co umím opravdu dobře a na co si musím dávat pozor. Dnes se na svůj podnikatelský výlet koukám jako na nejdražší trénink mého života. Tudíž mám vůči sobě povinnost ho zúročit, jak nejlépe umím.

 

Jste také aktivní v boji proti korupci, vedla Vás k této iniciativě nějaká osobní zkušenost? Jaký máte názor na korupční situaci v ČR, domníváte se, že se změnila během Vašeho působení v ČR situace výrazně tím, či oním směrem? 

Nejsem expert na otázku boje s korupcí, bojovníků s korupcí už je hodně. Při založení PBK jsme chtěli postupovat systematicky. Šlo nám o to, jestli se v Čechách podaří, aby se spojila a zvedla svůj hlas většina těch podnikatelů, kteří dělají byznys bez korupce. Pevně věřím, že je to většina, která akorát není slyšet. Bohužel tomu tak stále je a tato většina není vyzvedávána jako vzor pro ostatní. Mediálně je zkrátka zajímavější psát a ukazovat na ty, kteří se nechali někde nachytat při korupci, než pouze chválit někoho, kdo měl úspěch bez ní.


Heinricha Homolu si už tento týden můžete poslechnout i naživo. Tento čtvrtek 16. 4. se bude konat jeho přednáška o systematickém marketingu na VŠE v místnosti NB B.

Akce tamního Marketing Clubu probíhá od 19:45. Není nutná registrace a vstupné je zdarma. Podívejte se na více podrobností na Facebook události akce ZDE.

Štítky dokumentu: Budování značky Rozhovory

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?