Sociální média jsou měřitelným nástrojem!
Včera odpoledne proběhl v kině Atlas již 6. seminář z cyklu Social Marketers Seminars, jichž je Marketing Journal nově hrdým mediálním partnerem. Celé odpoledne bylo věnované tématu měření sociálních médií.
Jednotliví řečníci dokázali, že sociální sítě jsou měřitelným médiem a že výsledky marketingových kampaní na sociálních médiích je možné vyhodnocovat pomocí mnoha metrik.
Pavel Hacker: „Na Google+ toho moc dělat nejde.“
Seminář zahájil Pavel Hacker palbou „podivných“ slov jako clickjaking či repackiging a krátce pohovořil i o případech krádeže virtuální reality.
Dále zmínil, že „YouTube zdaleka nevydělává tolik, kolik by si Google představoval. A proto před nedávnem představil celou řadu tematických kanálů, čímž chce do budoucna dosáhnout kontinuálního vysílání.“
Pavel Hacker si povzdychl nad možnostmi nově otevřených firemních profilů na sociální síti Google+. Na příkladu společnosti Jameson, která na novou možnost velmi pružně zareagovala, předvedl, že „na Google+ toho moc dělat nejde“.
Martin Petrášek: „Využíváme-li k monitoringu pouze jeden software, přicházíme o desítky procent informací.“
Druhým řečníkem byl Martin Petrášek, zakladatel a ředitel české společnosti eMerite. Během svého vystoupení hovořil o monitoringu internetových diskuzí a o vyhodnocování jejich obsahu.
Zdůraznil, že monitoring diskuzí na specializovaných serverech, které se váží k produktu či oblasti zájmu klienta, je často mnohem smysluplnější, než monitoring Facebooku či Twitteru. Dále uvedl, že k tomu, aby bylo dosaženo optimálních výsledků, je třeba k monitoringu využívat tři různé softwary.
K čemu mohou firmy využívat monitoring sociálních médií?
1) k ochraně dobré pověsti
2) k péči o zákazníky
3) k získání zpětné vazby
4) k vytipování potenciálních zákazníků, tržních příležitostí a opinion leaderů, s nimiž mohou spolupracovat
5) k budování komunit svých zákazníků
Josef Šlerka: „Profily na Facebooku updatujeme, když jsme v práci. Když jsou na nich lidi, tak na ně kašleme.“
Josef Šlerka, vedoucí Katedry Studií nových médií na FF UK v Praze a šéf vývoje Ataxo Social Insider hovořil o monitoringu sociálních médií a analytice. Několikrát zopakoval, že analýza není pouze mechanické přenesení dat do grafů, nýbrž zacházení s daty jako se zdrojem signálů.
Tyto signály by měly brát firmy vážně a snažit se je co nejvíce dešifrovat a vyvodit z nich důsledky pro své počínání. Přidanou hodnotou společností, které nabízejí monitoring sociálních médií, by podle Šlerky mělo být rozklíčování výsledků jednotlivých měření a jejich následná interpretace klientovi. Podotkl, že i dobrá vizualizace dat může být jejich interpretací.
Z výsledků výzkumu Česko na sociálních sítích, který provedl tým společnosti H1, a z nějž Josef Šlerka krátce představil výsledky týkající se českého Facebooku, vyplynuly zajímavé skutečnosti. Kupříkladu vrchol uživatelských postů je mezi 18. a 22. hodinou večerní, což koresponduje s prime timem televizních stanic.
Firemní profily na Facebooku jsou však updatovány především v pracovní době, kdy návštěvnost není vysoká. Josef Šlerka zjištění shrnul následovně: „Profily na Facebooku updatujeme, když jsme v práci. Když jsou na nich lidi, tak na ně kašleme.“
Alena Oswaldová: „I na Twitteru se dá dělat něco, co má výsledky!“
Posledním řečníkem byla Alena Oswaldová ze společnosti Telefonica. Představila kampaň mobilního operátora 02 s názvem Smartphone borec. Kampaň probíhala na Twitteru pod hashtagem „uzvimproc“ a jejím hlavním cílem bylo propagovat smartphony a internet v mobilu. Sedm „borců“ získalo smartphony, které půjčovali svým kamarádům.
Účastníci mohli telefony používat zadarmo pod jedinou podmínkou: měli se podělit na Twitteru se svými zkušenostmi s jejich používáním. Do kampaně bylo zapojeno celkem 16 000 uživatelů Twitteru, kteří tvoří 25% české komunity Twitteru. Kampaň byla nejen úspěšná, ale především výborně měřitelná. To dokládá i nová kampaň s názvem Tablet borec.
Poslední setkání Social Marketers Seminars proběhne v prosinci a Marketing Journal bude opět při tom. Doufáme, že se potkáme.