Sušenky Oreo oslavují homosexuály. V USA to vyvolalo kontroverzi

29. 6. 2012 | Petr Michl
Sušenky Oreo přišly do ČR nedávno, ale v USA jsou již 100 let. Nyní se zastaly 4 % menšiny. Je to u catch-all značky rozumné?

Nedávno jsme přinesli článek o tom, jak přistupují k sociálním médiím v McDonald's. Obecná rada pro společnosti vzbuzující velkou názorovou polaritu byla: „Pečlivě hledejte své skutečné fanoušky a nechte je mluvit, tak se zároveň nejpravděpodobněji vyhnete setkání s těmi, co vám nefandí.“ Sušenky Oreo jsou v trochu jiné pozici než nejznámější fast food řetězec. Nikdo u nich nepředpokládá, že jsou extrémně zdravé a ani jim to nezazlívá. Nemají být jídlem pro celou rodinu, jen občasným oslazením života. Přesto v USA vstoupila společnost Kraft Foods při jejich propagaci na tenký led sama od sebe.

 

V pondělí tento týden na své facebookové stránce zveřejnila fotografii sušenky s duhovou náplní doplněnou o texty „Proudly support love!“ a „June 25/Pride.“ Jednalo se o jasné vyjádření podpory gay komunitě a pochodu za práva homosexuálů, Gay Pride, jenž se uskutečnil 23. a 24. června. Říkáte si, co je na tom špatného? Z morálního hlediska je to jistě chvályhodné. U komunikace značky, která se chce líbit všem, je to ovšem velmi netradiční. Reklamy na „catch-all“ produkty jsou totiž esencí středního proudu a tak trochu i ducha doby. Málokdy z tohoto segmentu vyjde reklama, která by bořila pravidla. Reklamní plakáty z padesátých let plné kouřících lidí, šovinismu a postavení žen jako uklízeček a kuchařek nám dnes přijdou úsměvné pro svoji absurditu. Tenkrát ovšem vyjadřovaly stav, který byl normou.

V dnešní době myšlenkového liberalismu, kdy je podpora sexuálním i jiným minoritám minimálně součástí jakési politické korektnosti, není vyjádření podpory gay komunitě zase tak velký hrdinský čin. Ostatně zmíněná fotografie si vysloužila více než 200 tisíc „lajků" a 63 tisíc nasdílení, 33 tisíc komentářů už ovšem vyjadřovalo oba póly emocí. Mezi odmítavými postoji naleznete komentáře: „Tohle není správné.“ „Odteď nenávidím Oreo.“ „Tohle je absolutně nechutné. Díky vašemu pokusu o normalizaci chování homosexuálů jste přišli o zákazníka.“
Pozitivní odezva převažovala a vzniklá kontroverze dala sušenkám velký mediální prostor. Mluvčí Kraft Foods Basil Maglaris to komentoval pro televizní společnost ABC News: „Kraft Foods je společnost s hrdou tradicí oslavování rozdílnosti a inkluzivity. Považujeme reklamu OREO za zábavné vyjádření našich hodnot.“ „Duhová reklama“ byla jednou z řady, Oreo spojuje reklamy se zaznamenání hodnými událostmi, které se staly v posledních 100 letech – Oreo je totiž na trhu právě jedno století. Mezi ně patří třeba vynález hračky jo-jo, začátek prohibice alkoholu v USA nebo premiéra Sněhurky a sedmi trpaslíků. Další ukázky naleznete pod článkem.

Na otázku, zdali společnost Kraft Foods přeci jenom na americkém trhu plném prudernosti nepřestřelila, si její vedení odpovědělo samo. Ač se na její Facebook stránce stále objevují příspěvky děkující za reklamu na podporu homosexuálů, tu už tam nenajdete. Pravděpodobně tedy byla stažena. Ač byla vlastně přijata kladně, menšinová vyjádření homofobů pořád stačila k tomu, aby se Oreo sušenky vzdaly podpory společenských trendů. Mezi jejich konzumenty totiž patří homosexuálové, stejně jako spořádané rodinky, jež v neděli nikdy nevynechají návštěvu kostela. Obě skupiny je mohou jíst po celých sto let, první o tom ale donedávna nemluvila v souvislosti se svojí sexuální orientací a je méně početná.


Rok 1912: Sněhurka a sedm trpaslíků na Broadway

1928: vynález hračky jo-jo

Rok 2004: průzkum planety Saturn


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: