Tabletům se daří, letos mají tvořit 15 % prodejů počítačů
Jak se daří prodejcům s jednotlivými operačními systémy? Stále vítězí Apple, přestože byly představeny nové tablety s Androidem. Playbook od RIM (výrobce Blackberry) se nesetkal s velkým zájmem.
Britský The Guardian přinesl výsledky zajímavého výzkumu společnosti IDC. Z celkových prodejů počítačů za rok 2011 mají tvořit přibližně 15 % prodeje tablety. Toto číslo vypadá zajímavě a tak trochu vysvětluje neutuchající touhu výrobců vrhat na trh neustále nové modely. Meziroční nárůst podílu prodaných tabletů se dal očekávat a i když jednotliví výrobci zaznamenávají výkyvy zájmu o své produkty, celkově trh tabletů konstantně roste.
Rok 2011 byl rokem iPadu 2
Jestliže byl loňský rok rokem tabletů, tak o roce letošním to můžeme s klidem prohlásit také. Apple bodoval se svým iPadem 2 a jeho prodeje neohrozily ani nové tablety s Androidem. Výrobce Backberry prodal 700 000 Playbooků a nestal se významnějším soupeřem leaderů na trhu. Analytici zvedli předpověď prodaných tabletů o 17 % z 53,3 milionů na 62,5 milionů. Podle IDC se naopak nedočkáme výrazného nárůstu počtu prodaných osobních počítačů, čekají méně než 3 %. Celkem má být za rok 2011 prodáno 357 milionů osobních počítačů. Tyto odhady se nemusí příliš lišit od skutečnosti, kterou poznáme v prvních měsících příštího roku.
Předpověď tvrdí, že co se týče počtu kusů, budou tablety tvořit necelou pětinu. Některé další zdroje dokonce odhadují, že v roce 2012 bude prodáno více tabletů než notebooků. Opravdu nás čeká během jednoho roku tak obrovský skok? Možné to je. Od prvního představení tabletu (Microsoft v roce 1999) se toho mnoho změnilo. Neúspěchy pomalu ale jistě vystřídaly úspěchy. Tablety už dávno nejsou považovány za hračky pro pár pomatených technomilů, ale stávají se plnohodnotným pracovním nástrojem, už nejde pouze o zábavu.
Tablety útočí
V roce 2010 bylo prodáno 18 milionů tabletů, které tvořily 5 % prodaných počítačů. Právě toto srovnání je nejvíce ilustrativní a dokazuje, jak vážný je útok tabletů na starší konkurenty. Pokud jsme před rokem jenom kroutili hlavou nad tím, proč všichni představují nové a nové tablety, letos už víme proč. Pro zajímavost – v roce 2010 měl Apple 83 % trhu tabletů. Podíl Applu bude klesat, za letošní rok má činit něco pod 70 %. Při nárůstu absolutních čísel to výrobce iPadu nemusí tolik mrzet. Apple totiž není zvyklý vykazovat tak ohromné podíly na trhu (alespoň v případě osobních počítačů) a i nadále můžeme považovat jeho pozici za více než výjimečnou. Pozici Applu vysvětluje podrobnější tisková zpráva IDC, nabízející přehled prodejů za první pololetí letošního roku. Dominance Applu na trhu tabletů začíná trochu připomínat trh MP3 přehrávačů. I tam byl Apple na trhu od počátků a rychle si zabral významný podíl na trhu.
Trochu jinak je to na trhu s chytrými telefony, tam vítězí Android s 40 % globálního trhu. Symbian je vytlačován, protože uživatelé přecházející ze „starých a hloupých“ telefonů na telefony chytré a často volí Android.
Proč Playbook od RIM neuspěl?
Mezi tablety je hodně sledovaný i Playbook, kterého se prý za duben a květen letošního roku prodalo 500 000 kusů, v létě šly ovšem prodeje dramaticky dolů. Trh byl nejspíše nasycen, většina skalních příznivců Blackberry si asi tablet pořídila krátce pro jeho uvedení a další potenciální zákazníci se neobjevili. Blackberry vykazuje na trhu tabletů podíl okolo 5 %, ovšem jenom v exponovaném jarním období, krátce po uvedení. Nyní jeho prodeje dosahují velmi malých čísel. Zajímavé je, že mezi prvním a druhým kvartálem tohoto roku poklesl podíl tabletů s Androidem, a to z 34 % na 26,8 %. V absolutních číslech rostl trh tabletů neuvěřitelně rychle, ze 7,2 milionů prodaných kusů za první čtvrtletí na 16,6 milionů kusů za čtvrtletí druhé. Android se dostal z 2,45 milionu kusů na 3,46 milionu kusů. Prodeje Applu stouply ze 4,73 milionů na 9,3 milionů, tedy iPadů se prodalo v dalším čtvrtletí jednou tolik. Podíl Androidu bude dále klesat. Trh ovlivnil i kolotoč okolo TouchPadu od HP, který byl v jednu chvíli pro rozhodnutí zrušení výroby vyprodáván za směšnou částku. Ozvali se ti, kteří ho koupili draho a dostali doplacený rozdíl. Nicméně TouchPadů se prý do konce roku prodá „jenom“ milion, což není až tak významné číslo. Jak to bude dál se systémem WebOS (na kterém běžel TouchPad) se zatím nikdo neodvažuje odhadovat. Možná někdo koupí licenci, možná už příští rok definitivně zmizí z trhu.
Může někdo ohrozit Apple?
Apple bude prý před Androidem ve vedení o zdrcujících 40 procentních bodů, nicméně koncem roku se může stát, že iPady budou tvořit jenom polovinu prodaných tabletů. Výrobci totiž plánují na trh uvést nové tablety (pomalu ale jistě se blíží Vánoce), které mohou ukrojit něco z podílu Applu.
Trhem může zahýbat i chystaný sedmipalcový tablet od Amazonu. Má být cenově dostupný, tím pádem i zajímavý pro spotřebitele. Analytici ho ale hodlají započítávat mezi čtečky elektronických knih, takže se jeho prodeje v číslech ukazujících boj na trhu tabletů neprojeví. Trh může čekat i další novinky na pomezí čteček a tabletů, v ceně okolo 100 dolarů.
Na trhu se čtečkami jasně vítězí Amazon
Závěrem neuškodí krátce nahlédnout na samotnou situaci na trhu čteček elektronických knih. I tam je poměrně jasný leader – Amazon má se čtečkou Kindle za druhou čtvrtinu tohoto roku více než 50 % trhu. Prodalo se 2,7 milionů čteček Kindle. Druhým hráčem na trhu je Barnes & Noble s více než 20 % podílem. Celkem se ve druhém čtvrtletí prodalo 5,4 milionů čteček.