Webová prezentace a internetové vyhledávače
- Jak dosáhnout lepšího výkonu?
- Jak lépe zacílit zákazníky?
- Jak zvýšit konverzi?
- Jak využít levnější ceny reklamy?
Moderní technologie jak již bylo mnohokrát řečeno jsou hudbou současnosti i budoucnosti.
Internet je již běžným nástrojem. Je tedy logické, že se tento trend projevuje v oblasti marketingu a reklamních nosičů.Přestavme si jednotlivé druhy a formy reklamy na internetu:
- domovská stránka
- bannerová reklama
- e-mailový marketing
- sponzoring, využívání internetových médii a aliance.
- internetový vyhledavač
Jak by mohlo vypadat optimální využití vyhledavače pro internetový marketing firmy ?
Jistě často kladená otázka marketérů. Tady je ideální odpověď.
- použít všechny dotazy, které souvisí s vaši firmou a produkty
- nastavit firemní stránky společnosti na přední pozice výsledků vyhledávání
- na základě vyhledavače tedy návštěvník kliká a stává se z něj zákazník
- tento si během návštěvy objednává vaše produkty popř. zasílá poptávku na služby kontaktuje vás
Nyní jsme si ukázaly ideální stav, je však 100% nejlepšího to pravé a přináší positivní reakci u zákazníků?
Jednotlivé pojmy
Vyhledávače je možné rozdělit podle způsobu uchování a prezentace dat na katalogy, indexéry a hybridní.
Katalogy
slouží k zařazení stránek do stromu tématických kategorii. Během registrace do vyhledávačů katalogového typu vkládáte název a URL vaší stránky, její popisku a kategorie, do kterých si přejete být zařazeni. Zadané údaje kontroluje před zařazením pracovník firmy, která katalog provozuje. České katalogové vyhledávače jsou např. Atlas, Caramba, Centrum a Seznam. A ze světa např. Dmoz.
Indexéry
Nboli fulltextové vyhledávače řadí stránky do své databáze podle toho, jaká slova se na nich vyskytují. Při vyhledávání zadáváme hledané klíčové slovo nebo klíčovou frázi charakterizující obsah stránky. Výsledkem je seznam stránek seřazených podle míry relevance k našemu dotazu. O relevanci té které stránky rozhoduje počítačový program, vyhledávače indexovacího typu jsou tedy plně automatizované. Registrace do takového vyhledávače se skládá jen z vložení URL titulní stránky vašeho webu. Většinou však není ani toto potřeba, protože vyhledávač o vašich stránkách již ví díky odkazům z okolního internetu. České fulltextové vyhledávače jsou např. Jyxo a Morfeo. Ze světa pak Google, Msn a Yahoo.
Hybridní neboli smíšené vyhledávače
Spjují principy obou typů výše popsaných vyhledávačů. V současné době je většina vyhledávačů hybridních. V konkrétních příkladech v předchozích odstavcích, kde vyhledávače jednoznačně rozděluji na katalogy a indexéry, se dopouštím jisté nepřesnosti. Rozdělení vyhledávačů není ostré, některé z nich jsou prostě spíše katalogy, jiné spíše indexéry.
Personalizované vyhledávání
Oborníci jej považují za budoucnost vyhledávačů. Nejen, že bude úplně zrušen rozdíl mezi katalogy a indexéry, ale vyhledávače budou respektovat i osobní preference každého svého uživatele.
Internetová komunikace - model push a model pull
Kdysi provozovatelé využívali k propagaci svých stránek bannerovou reklamu. Ideálem každého zpravodajského serveru bylo prodávat reklamní plochy. Cílem každého firemního serveru byla maximální návštěvnost z bannerových kampaní Ale teď? Na co bannery? Návštěvnící příjdou z vyhledávače. Tam si sami určí, co je zajímá. A řeknou si to tehdy, až na to budou mít čas.
Doby hromadného rozesílání e-mailů ustupují dnešní individuální a kdykoli přístupné interakci prostřednictvím vyhledávače.
Push model
Vnucování reklamy prostřednictvím bannerů a hromadných e-mailů. Reklama bývá na téma, které uživatele zrovna nezajímá, nemá na něj čas.
Pull model
Lidé sami hledají informace, když mají potřebu je získat, náladu, chuť i čas. Sami v políčku vyhledávače specifikují, co je zrovna zajímá, co si přejí koupit, atd.
Jaké mají vyhledávače obchodní cíle?
Jako u každého jiného businessu, také u vyhledávačů je klient - uživatel vyhledávače - na prvním místě. Musí vždy nalézt přesně to, co hledal. Vždyť konkurenční vyhledávače jsou jen jeden klik vedle.
Jak se dostat na první místo vyhledávače
Každá firma od svých stránek očekává, aby efektivně přispívaly k plnění obchodních cílů tak, že:
- jsou součástí marketingového mixu
- působí jako prostředek komunikace a public relations
- fungují jako obchodní a prodejní kanál
- budují a posilují obchodní značku
K tomu, aby tak fungovaly, musí mít stránky dostatečnou návštěvnost. Vzhledem k tomu, že většina návštěvnosti na současném internetu přichází z vyhledávačů, každý se snaží dostat se na první místo vyhledávače.
Aby se však stránky dostaly na první místo ve vyhledávačích, musí co nejlépe odpovídat jeho obchodním cílům - uživatel musí na své dotazy vždy dostat co nejrelevantnější výsledky. Ohodnotí-li vyhledávač vaše stránky jako nejlepší, které na daný dotaz zná, odmění je prvním místem.
Optimalizace pro vyhledávače, marketing ve vyhledávačích, internetový marketing
Optimalizace pro vyhledávače, anglicky search engine optimization, zkratka SEO se zabývá získáváním nejlepších pozic ve vyhledávačích.
Optimalizace pro vyhledávače je hlavním odvětvím oboru zvaného marketing ve vyhledávačích, někdy také marketing založený na vyhledávačích nebo vyhledávačový marketing, anglicky search engine marketing, zkratka SEM.
A abychom hierarchii pojmů uzavřeli, řekneme, že marketing ve vyhledávačích je jednou z hlavních součástí oboru zvaného internetový marketing, neboli online marketing, také web marketing, e-marketing, anglicky internet marketing.
Rozjeďme diskuzi
Tento článek jsem pojal jako úvod k seriálu na téma SEO, SEM, internetový marketing a s tím související otázky. Milí čtenáři, neváhejte se v diskuzi pod článkem zeptat na to, co vás zajímá. Podle vašich dotazů přizpůsobím další pokračování.
Kniha Internetový marketing s podtitulem Praktické rady, tipy, návody a postupy pro využití internetu v Marketingu, která vyšla ve vydavatelství Computer Pres od zkušeného autora Jiřího Hlavenky, může čtenářům usnadnit orientaci ve světě Internetu. V dnešní době už asi nikdo nepochybuje, že internet, který vstoupil do světa businessu relativně nedávno, si za krátkou dobu vytvořil takovou pozici, že se bez něj téměř žádná firma neobejde.
A právě tato kniha vysvětluje možnost použití internetu pro obchodní a podnikatelské využití jako marketingového média, s jehož pomocí firma získá, osloví stávající i budoucí zákazníky a dále s nimi pracuje.
Bannery
Co to je banner, jaké má účinky, servery v Čechách, kam a jak lze zadávat inzerci, reklamní systémy a účinnost reklamy.
Uvádíme desatero bannerové tvorby:
- Většina uživatelů internetu jsou začátečníci – myslete na to
- První dvě vteřiny jsou rozhodující
- Nezapomeňte na základní triky
- Kreativita? Nebude doceněna
- Čím menší, tím lepší
- Grafika zachytí oko, text ruku
- Nezapomeňte na alternativní text (ALT)
- Neobvyklý banner = úspěšný banner
- Nemůžete mít všechno najednou
- Testujte můžete-li
Ve čtvrté kapitole autor popisuje, jak mají vypadat webové stránky, aby byly úspěšné. Jak se mají stránky optimalizovat pro vyhledávače, práce s klíčovými slovy.
E-mailový marketing je tématem páté kapitoly. Vyžádané a nevyžádané e-maily. Jak naplánovat a provést e-mailovou kampaň.
Závěrečná šestá kapitola se zabývá aliancemi a internetovým public relation, tiskovými zprávami a tiskovými konferencemi.
Publikace má ještě jednu specialitu - je doplněna desítkami výsledků nejrůznějších tržních a marketingových průzkumů a prognóz týkajících se nakupování, spotřebitelského chování, marketingu a různých jiných metod využívání Internetu. Autor sám tyto průzkumy v praxi často používá jako jeden z dalších nutných a užitečných pohledů na problematiku Internetu, které mu velmi pomáhají v porozumění toho, „co se na Internetu děje“, a věří, že to bude podobně poučné i pro čtenáře knihy.
Kniha od Jiřího Hlavenky je praktická pro všechny, kteří se ve své marketingové práci zabývají internetem, popřípadě mají na starost firemní web.
Hodnotící kritéria a zaměření webových stránek
Jako hodnotící kritéria byly zvoleny následující vlastnosti webových stránek:
- efektnost grafického ztvárnění
- rychlost načítání i na pomalých počítačích
- rozsah zveřejňovaných informací
- praktická využitelnost zveřejňovaných informací
- vzájemná propojenost s ostatními podobně zaměřenými stránkami
- pravidelnost zveřejňovaní novinek
- přehlednost a účelnost stránek
- jednotnost grafické úpravy všech stránek
- grafické ztvárnění musí jít s dobou, být moderní
- používání internetových animací - Flash apod.
Zvolený seznam postihuje technickou realizaci webových stránek, ale také uživatelskou přítulnost stránek. Atributy nepostihují rychlost vyhledání informací, kterou by bylo nutné sledovat a srovnávat již mezi konkrétními zástupci webových stránek.
Pro ověření, zda internetoví uživatelé vnímají rozdílně různě zaměřené webové stránky, byly dotazovány čtyři základní skupiny webových stránek
Shrnutí závěrů a doporučení
Největší důraz je kladen na informační obsah (jak z hlediska aktuálnosti, tak z hlediska relevance) a celkovou přehlednost stránek. U různě zaměřených stránek můžeme sledovat mírné změny v preferencích jednotlivých atributů. Zcela mimo zájem návštěvníků z hlediska celkového hodnocení stojí webové animace. Pro tvůrce webových projektů se obecně krystalizuje následující schéma priorit při tvorbě webového projektu:
- zajistit dostatečný a relevantní informační obsah nejlépe v kontinuální formě
- zajistit odkazy na podobně zaměřené stránky staticky či formou výměnných odkazů
- při grafickém návrhu upřednostňovat rychlost načítání před "bombastickým" designem
- webové animace na oživení zařadit až na konec, přičemž nesmí ovlivnit rychlost a účelnost používání stránek