Webová prezentace
Představte si kamenný obchod a sebe, jak procházíte okolo jeho výlohy. Některou minete, ani o ni pohledem nezavadíte. Jiná vás donutí se zastavit, zaujme vás, všimnete si celkové kompozice nebo vás může oslovit jeden konkrétní detail. V každém případě ve vás vyvolá určitý dojem. A do obchodu vstoupíte.
Internetové stránky jsou podobné výlohám. Úvodní strana prezentace je výkladní skříní, která se snaží upoutat vaši pozornost. Filozofie je tudíž velmi podobná, nebo dokonce stejná. Liší se snad pouze tím, že každá “internetová výloha” je určená konkrétní cílové skupině. A tu by měl majitel webových stránek znát dříve, než je začne sestavovat.
Web určený maminkám, které si chtějí popovídat o svých dětech, o tom, kde mají nejlepší oblečení nebo jaký si koupit kočárek, se bude lišit od webu, který bude nabízet například počítačovou techniku. Účelu se přizpůsobují nejen texty, ale samozřejmě i grafika.
Nejprve se přemýšlí, pak staví
Grafika může být nápaditá, přívětivá, pěkná, také úderná a vyzývavá, ale pokud budou mít stránky špatnou strukturu, tak ani nejlepší grafika web nezachrání. Představte si špatně navrženou kuchyň, kde bude chybně rozvrženo pracovní místo na mytí, čištění, krájení a vaření. Po pár dnech zjistíte, že v takové kuchyni nemůžete vařit. U webových stránek to funguje naprosto stejně. Bude-li špatně navržena jejich struktura a jednotlivé funkce, návštěvníci je nebudou používat.
Každý tvůrce webu se musí nejprve zamyslet, určit si priority a jasná pravidla. Dodavatelské firmy, které vytvářejí stránky na klíč, nejprve připravují se svým klientem vstupní analýzu. Někdy si ani sám zákazník neuvědomí, že existují informace, jež se nutně musejí zobrazit na úvodní stránce, protože lze předpokládat, že až 50 % lidí bude na úvodní stránce hledat právě tuto chybějící informaci. Jako příklad uveďme otevírací dobu knihovny – sami si můžete zkontrolovat, zda se tato informace vyskytuje na úvodní stránce vaší knihovny.
Nutná pravidla
Umístění navigace na úvodní stránce také podléhá určitým pravidlům. Pokud bude třeba v dolním pravém rohu, tak ji tam velká část lidí ani nenajde, protože na to nejsou zvyklí. Tištěný text čteme z horního levého rohu a právě tam by se měla navigace objevit. Na úvodní stránce by měly být zvýrazněny hlavní poskytované služby, ukázky posledních prací, nejnovější zboží apod. Jiné nároky bude mít obor technický, jiné kosmetický, turistický nebo již uvedená knihovna.
“Tvorbu stránek představují ze 70 % obecné poučky, avšak zbývajících 30 % znamenají znalosti oboru. Takové zkušenosti jsou pro nás vždy výhodou,” vysvětluje Lukáš Tyl, projekt koordinátor.
“Vše je nutné podřídit hledisku uživatele (návštěvníka) stránek. Nesmí se zapomenout na žádný prvek, který by byl omylem schovaný až na třetí stránce. Jakmile uživatel nenajde rychle informaci, kterou hledá, je za pět vteřin na jiném webu.”
V komerční sféře znamená takový přehmat příliš velké riziko.
Návrhy designu
Internetový marketing musí znát koordinátor projektu stejně jako grafik. Vždyť i barvy jsou marketingový nástroj. Tvorba kvalitní grafiky je výsadou především dodavatelských firem.
Samozřejmě, že se každému člověku líbí něco jiného, a proto má její příprava pro web svůj řád.
Někdy není jednoduché, aby se například zástupci jedné firmy, kterých se na tvorbě webové prezentace podílí třebas pět, shodli na finální podobě firemní prezentace. Než si vyberou design, může to trvat třeba i několik měsíců. Nejdůležitější je začít strukturou stránek a členěním jejich obsahu. Teprve poté by měla následovat příprava grafiky. Pokud by se měla změnit struktura poté, co už je grafika vytvořená, znamená to podle odborníků několikanásobně horší práci než změnit schéma stránek bez hotového designu.
Potřebná atmosféra
Design by měl respektovat požadavky na funkčnost webu. Pokud ta je dodržena, má grafik příležitost předvést své umění. Jako u výlohy kamenného obchodu je zapotřebí navodit správnou atmosféru. A to především na úvodní webové stránce. Může se použít jen jediná fotografie. Na ní uvidíte dívku s knihou v ruce stojící před regály plné publikací. Vstupujete do knihovny... Vnímáte ticho, klid, představujete si návštěvníky zabrané do čtení a prohlížení knížek...
Na úvodní stránce lze upoutat návštěvníkovu pozornost zajímavou animací. Kouřící šálek čaje vyvolá chuť na čaj a chuť prohlédnout si nabídku obchodu s čaji.
Na web hotelů, které u nás nabízejí ubytování, se může umístit vizuální ukázka toho, co je v Praze a v České republice zajímavé – Praha, památky, lázně nebo pivo. Návštěvník měnící se obrázky podvědomě vnímá, avšak zároveň si vybírá a prohlíží některý z nabízených hotelů, k němuž byl přiveden jednoduchou navigací.
Pěkný design, dobře udělaná flash nebo hezké flashové intro dokreslí atmosféru stránky, upoutá, ale návštěvníka webu neruší. Samozřejmě, že je velmi těžké vytvořit decentní flash. Jedná se o třešničku na dortu, která se velmi špatně umisťuje.
Kreativní koncepty
Náš svět je natolik zahlcen reklamou, že se hledají nové a nápadité formy, jak přilákat zákazníka, vzbudit jeho zvědavost a touhu nakupovat. Nejen současný trend vybízí, aby reklama nevypadala jako reklama.
Mezi kreativní koncepty můžeme zařadit například flashové hry. Jedna například simuluje řízení auta v opilosti a současně vás navede na službu firmy, jejíž řidič vás doveze vaším autem domů v případě vaší indispozice.
Další formou může být založení spousty webů okolo vašeho hlavního. Jejich atraktivní náplní se snažíte nalákat návštěvníky ke zhlédnutí svých dominantních stránek.
Populárními se staly soutěže. Cestovní agentura kupříkladu nabízí výherci, který zašle nejvíce fotografií z dovolené, wellness pobyt v lázních. V pravidlech soutěže se zasilatelé zavazují, že vyhlašovateli poskytují k užívání svá soukromá data, především adresu. A agentura tím získá několik tisíc potenciálních klientů, kterým začne pravidelně zasílat své katalogy.
Nové a kreativní koncepty mají budoucnost. Míří vítaným směrem – abychom si my všichni od reklamy trochu odpočinuli. Prezentace a propagace jak v médiích, tak na internetu ale zcela zmizet nemůže. Jejím smyslem však bude, aby návštěvníci na webových stánkách rádi zůstali a jejich zájem coby uživatele byl v souladu se zájmem poskytovatele informací.