Kia ve Skandinávii trollí Elona Muska. Korejské ústředí od toho dává ruce pryč
Zdroj: Kia Bil Norge / Instagram
Elon Musk miluje pozornost. Je to jen pár let, co jsme obdivovali jeho PR stunty. Třeba vyslání vozu Tesla do vesmíru. Od doby, kdy je zapojen do administrativy Donalda Trumpa, je ovšem v titulcích světových médií denně, a prodejům Tesly to nepomáhá. Jak jsme psali v pondělí, minimálně v Evropě je to přímo naopak. Z pozice „pozitivního blázna“, inovátora, se v očích mnoha lidí stal spíše hajlujícím bláznem a strůjcem destruktivního chaosu. Norská pobočka automobilky Kia se na to rozhodla upozornit reklamou, která si z nejbohatšího muže planety střílí.
Zveřejnila na Instagramu foto příspěvek s detailem zádě jejího elektrického vozu EV3 s nálepkou s nápisem:
„I BOUGHT
THIS AFTER
ELON WENT
CRAZY.“
Zdroj: Kia Bil Norge / Instagram
V překladu: „Koupil jsem si to poté, co se Elon zbláznil.“
Což je reakce na nálepky, které si nyní mohou řidiči Tesly pořídit online. Jsou také zamýšlené jako vysvětlující doplněk na auto a mezi nejpopulárnější patří ta deklarující, že si řidič Teslu pořídil „ještě předtím, než se Elon zbláznil“. Dodáváme ovšem, že se objevily poprvé už v roce 2023. Teď toto hodnocení mentálního stavu Muska ovšem pociťuje pravděpodobně více lidí.
Zdroj: Etsy
Špílec na účet Muska si Kia neodpustila ani ve Finsku. V tamním Deníku Helsinki Sanomat vyšla celostránková reklama na model EV4 s hlavním sloganem (ve volném překladu):
„Ach, tyhle Elonovy dny"
Zdroj: Reddit
Jde o jazykové hrátky ve finštině. Ustálené slovní spojení: „Voi näitä elo päiviä,“ znamená zhruba: „Ach, v jakých to žijeme časech.“ Slovo „elo“ („žít“) změnili kreativci na „Elon“.
Malým textem je pak dodáno:
„Pokud vás zajímá jízda v americkém elektromobilu, pak vás zveme do Helsinského výstaviště, kde můžete obdivovat auta nové éry.
Kia EV4 bude poprvé na světě představena široké veřejnosti na akci AUTO 25 & Mobility ve dnech 14.–16. 3. 2025."
Na místě budou také skvělé veletržní nabídky od Kia."
Vtípek na účet polarizující osoby má pochopitelně polarizující důsledky. Někteří mají z Muska legraci a berou marketéry z Kia jako polobohy real-time marketingu. Zejména na X se ale jeho zastánci šikují k obraně. Na příspěvek jednoho z nich, de facto neoficiálního mluvčího Tesly na X, Sawyera Merritta, zareagoval i sám Elon Musk.
Zdroj: X / @SawyerMerritt
Celý příběh poněkud kazí reakce ústředí automobilky v jihokorejském Soulu. Její tiskový mluvčí uvedl pro Fortune :
„Kia Corporation si je vědoma příspěvku Kia Norsko na sociálních sítích, který byl mezitím odstraněn. Jednalo se čistě o nezávislou lokální iniciativu, která nijak neodráží postoj Kia Europe ani Kia Corporation.“
K finskému šprýmu zatím reakce nedošla, norská Kia ale svůj příspěvek z Instagramu smazala.Na druhou stranu to chápeme. Jen s malou mírou nadsázky si dnes z někoho uděláte jako značka vtip a druhý den jsou na stát, ve kterém sídlíte, uvalena drtivá cla.
Jsme tak zvědaví, jestli zvedne rukavici někdo z automobilek Mazda nebo Honda. Slušelo by to té první. Více řidičů totiž kamuflovalo své Tesly právě jako Mazdu. Vtipné poukázání na tento fakt by bylo bezpochyby virální.
@molesrcool people all over the world are trying to hide their Teslas in plain sight, but why? #tesla #cybertruck #elonmusk ♬ Yacht Club - MusicBox
Kam dál?
Zdroj: Instagram / everyonehateselon_
„Negativní reklama je taky reklama." Akorát že vůbec.
Když vám to bude někdo tvrdit, odkažte ho na článek:
Musk a Zuckerberg ztrácejí přízeň veřejnosti. U Muska to má výrazný dopad i na prodeje vozů Tesla