V britské vánoční kampani Tesca se objevila muslimská rodina. Vyvolalo to vlnu nenávisti

15. 11. 2017 | Milada Zemanová
Vánoce by měly být svátkem klidu a míru. Tuto atmosféru chtěl šířit obchodní řetězec, místo toho se však dočkal kritiky a odsuzování. Někteří totiž tvrdí, že Vánoce nejsou pro všechny. Obzvláště ne pro muslimy, Sikhy a další lidi, kteří prý nemají právo Vánoce slavit.



Vánoční kampaně již naplňují televizní obrazovky a internet. Tesco v té letošní chtělo ukázat, že je obchodem pro všechny. Bez ohledu na to, jestli krocana grilujete, pečete, pojídáte ho rukama či příborem. Ať už máte velkou rodinu, malou, ať jste mladý, starý, vysoký, malý, bílý, černý, gay, nosíte hidžáb nebo jste například Sikh. S hashtagem #EveryonesWelcome (každý je vítán, pozn. redakce) chtěl řetězec dát najevo svou otevřenost.

Možná vám na této reklamě nepřijde nic zvláštního. Nicméně v Británii se v reakci na ni začaly objevovat silně negativní a v některých případech i rasistické a nenávistné komentáře. Jejich autoři se holedbají, jak v Tescu přestanou nakupovat, obviňují Tesco, že nadržuje muslimům, nesnáší křesťany, zve ISIS do země a z mnoha dalších věcí. A tyto negativní komentáře se objevují napříč sociálními sítěmi, kde se kampaň Tesca objevila, například na YouTube a Twitteru. Některé komentáře si můžete přečíst níže.

Zajímavá je argumentace lidí, kteří odsuzují muslimy proto, že slaví tak křesťanský svátek, jakým jsou právě Vánoce. Zapomínají ovšem na to, že Vánoce byly historicky původě pohanským svátkem a navíc tento den slaví spousta ateistů a lidí nejrůznějších vyznání, protože je to den, kdy chtějí být šťastní a užít si slavnostní atmosféru. Nicméně i přesto je uvedená reklama očividně důvod k velkému rozhořčení.

Další video patřící k této kampani se věnovalo otázce, jak lidé připravují krocana. A odpověď, že zákaznice krocana nepřipravuje vůbec, opět vyvolala pobouření.

Naštěstí se objevily i názory, které se postavily těm negativním. Například tento, který se podivuje nad tím, že v roce 2017 může někomu vadit, že muslimové slaví Vánoce.

Jiné tweety pak úspěšně vyvracely názor, že Tesco chce zrušit Vánoce. Ano, přesně proto prodává přeci Tesco několik stovek produktů s adjektivem vánoční a halí výzdobu do slavnostní červené a bílé už od října.


Samotný obchodní řetězec v reakci na odsuzující zpětnou vazbu uvedl: „V Tescu je během Vánoc každý vítán a my jsme hrdí, že můžeme oslavit rozmanité způsoby, jakými se lidé setkávají během tohoto slavnostního období.”

Zdroje: The Guardian, Newnownext, Forum24

Kam dál?

Obdobná situace nastala tento rok i v českém prostředí. Konkrétně, když obchodní řetězec Lidl ve svém letáku prezentoval černošského modela. Lidl celou komunikaci velmi důstojně ustál a aféra navíc inspirovala řadu tvůrců a značek k reakcím s hashtagem #Lidlgate.

Štítky dokumentu: Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: