Z 0 na 1939 za 3 sekundy: falešná reklama na Teslu si v Londýně střílí z Elona Muska

28. 2. 2025 | Petr Michl
Elon Musk je v očích mnohých tím, kdo nyní skutečně řídí Spojené státy. Reakcí řady z nich je, že nechtějí řídit jeho Tesly. Implicitně k tomu vyzývá i spoof reklama na automobilku z Londýna.

Elon Musk je nejbohatším mužem světa a má zástupy obdivovatelů. Výrazně se ale rozšiřuje i počet těch, co ho nemůžou vystát. Jeho renomé upadá od koupě Twitteru, kdy odhaluje své názory někdy až s kadencí 60+ tweetů (x-ek) za den, a zejména po jeho vtělení do role architekta zeštíhlování státu v administrativě Donalda Trumpa. Entrée do této role si Musk doslova odmával zdviženou pravačkou po jeho inauguraci, čímž u řady lidí povzbudil podezření v to, že je obdivovatelem
fašizujících tendencí.

Právě na to naráží ve spoof reklamě v Londýně aktivistická skupina Everyone Hates Elone. Vybrala si na ni autobusovou zastávku Pollard Row, na které věnovala CLV panel falešné inzerci na Teslu přejmenovanou na „Swasticar“. Musk pak z vozu mává pravicí tzv. „na Turka“. Jaký je hlavní benefit tohoto auta?  Goes From 0 to 1939 in 3 Seconds, v překladu: „Jde z 0 na 1939 za 3 vteřiny.“

Slogan využívá obvyklý zápis akcelerace vozu, přičemž 1939 symbolizuje rok počátku druhé světové války. Může také jít o odkaz na antisemitské projevy Muska, které se již v minulosti vyskytly v jeho chování na Twitteru/X. Nebo třeba na způsob silového převzetí amerického státního aparátu, který symbolizuje. Z evropského pohledu pak k „nahnědlému vidění“ Muska přispívá i jeho podpora německé krajně pravicové strany AfD, která se stala v nedávných německých volbách druhou nejsilnější stranou. Bratříčkování Donalda Trumpa s diktátorem Putinem pak aluze na rok 1939 přináší také, ale přiznejme si, že to skutečně není Muskova agenda. Údajná hrozba vypnutím jeho satelitní služby Starlink na ukrajinským územím, když Ukrajinci nepřijmou nevýhodnou podobu smlouvy s USA

Není reklama jen šikanou jednotlivce bez opory v nezvratitelných faktech o tom, jestli Musk skutečně má něco s fašismem společného? Částečně ano.

Na druhou stranu Musk není žádným utlačovaným chudáčkem. Je nejbohatším mužem světa, kterému se jeho investice cca 277 milionů dolarů do kampaně Donalda Trumpa více než královsky vrátila v zhodnocení akcií jeho společností — na vrcholu zbohatl až o 613 miliard dolarů. Nyní má k finanční moci i obří střet zájmů a do značné míry nekontrolovanou moc nad tím, jak mění americký státní aparát.  K tomu evidentně i značný vliv na amerického prezidenta jako nejsilnějšího aktéra globální geopolitiky. Nemluvě o dosahu, který může dát svým myšlenkám na X. To, že na X na něj platí jiná pravidla algoritmu dosahu než pro jiné uživatele, je jasné dlouho. Nyní se ukazuje, že jeho láska ke svobodě slova má své limity, když jde o korekci jeho lží či chyb. Právě když se začali na X více ukazovat v Community Notes, naznačil, že je „spraví“.

Tedy ve zkratce: jestli by někdo měl strpět vyšší míru parodie či osobních výpadů hodnotících jeho chování, je to právě Elon Musk. Jeden CLV panel aktivistické skupiny je jen kapkou oproti oceánu možností veřejného zviditelnění, které má Musk. To, jak daná reklama rezonuje, nicméně naznačuje, že odráží pocit z Muska u velkého množství lidí. Je implicitní výzvou k bojkotu aut, které jsou s ním spojeny (ač má v Tesle jen 13% podíl, pozn. red.).

Zároveň je jakýmsi majákem pro daný sentiment vyslovující extrémní polohu toho, k čemu může potenciálně nekontrolované chování miliardáře přispět. A to se v době, kdy se například ztěžuje přístup kritických médií do Bílého domu, může hodit. 

Štítky dokumentu: Virální marketing

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: