Chystá se placený digitální deník inspirovaný slovenským Denníkem N

26. 6. 2018 | Petr Michl
Pomyslný novinářský hlídací pes demokracie dostane ostřejší zuby. Na podzim v Česku zahájí svou činnost obdoba slovenského Denníku N. Ve vedení média bude Ján Simkanič, post šefredaktora zastane Pavel Tomášek, který tuto funkci plnil na Aktuálně.cz, s ním přijde i elitní komentátor Jan Moláček.



Před třemi lety vznikl na Slovensku Denník N. Založila ho část bývalé redakce deníku SME poté, co do něj vstoupila finanční skupina Penta. Dosavadní provoz ukázal, že se dokáže uchytit i placené zpravodajské médium. Nový český deník by chtěl kráčet v jeho šlépějích.

Denník N má téměř 30 tisíc předplatitelů, česká verze deníku, který ještě nemá oficiální jméno, doufá, že na sebe začne během několika let vydělávat. Od slovenského média hodlá převzít i systém digitálního předplatného. Nejedná se ovšem o jeho odnož. Denník N je uveden jako partnerské médium, do českého projektu ovšem vloží své peníze lokální investoři. Mezi ně patří podnikatelé a filantropové Jaroslav a Silke Horákovi (Albatros Media), Martin Vohánka (W.A.G. payment solutions) a Libor Winkler (RSJ), kteří podporují Nadační fond nezávislé žurnalistiky. 

Primární forma bude digitální, papírová přijde, pokud o ni bude zájem. Přes digitální podstatu deníku má být jeho hlavním obsahem stále psané slovo, nikoliv video. 


Myšlenka na to, že takovýto typ média v Česku chybí nicméně přišla ze Slovenska. „Na začátku tohoto roku dal Tomáš Bella (šéf webu Denník N, pozn. red) status na Facebook, ve kterém nadhodil myšlenku vydávání Denníku N v Česku. Toho se chytil Josef Šlerka, který stojí v čele českého Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.  Na české straně se našli investoři, které nápad zaujal, a postupně byly započaty přípravy," uvedl v rozhovoru pro Denník N, Ján Simkanič, který bude ředitelem nového vydavatelství s tím, že spuštění deníku se plánuje na podzim, pravděpodobně na říjen. Zatím se můžete jen přihlásit k newsletteru pro odběr novinek.

Ján Simkanič byl dlouhých 18 let výkonným ředitelem společnosti a vydavatelství Internet Info a jeho odchod byl oznámen teprve včera. Šéfredaktorem nového média pak má být Pavel Tomášek, který naposledy zastával pozici šéfredaktora Aktuálně.cz. Za ním se vydá i jeden z nejlepších českých komentátorů Jan Moláček, jenž svůj přestup dnes ohlásil na Facebooku. Připomněl přitom, že před 5 lety 26. června převzal Andrej Babiš Mafru.

Ján Simkanič ve výše zmíněném rozhovoru přiznává, že vznik nového média je odpovědí na pošlapávání demokratických hodnot, které prý nyní zažíváme. Jeho politické názory jsou veřejně známé i díky jeho osobnímu blogu Simindr (například jeho poslední článek nese titul „Vážení spoluobčané jsme znovu ve sračkách a znovu až po uši!"). Nový deník by nicméně neměl být médiem aktivistickým. Právě po převzetí Mafry Andrejem Babišem se mnoho redaktorů rozuteklo a třeba se i podílelo na založení nových médií jako Reportér nebo Echo24. Nenastala ovšem situace jako na Slovensku, kde na 40 redaktorů silného zpravodajského média odešlo a začalo pracovat znovu a lépe na jeho nezávislé a poctivé verzi. Na českém trhu to bude mít nový projekt o to těžší, protože Češi se dosud za zpravodajský obsah platit příliš nenaučili. Dle Simkaniče by jim stačilo k uživení 20-30 tisíc předplatitelů. Budeme držet palce.

Štítky dokumentu: Media Relations

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: