Kentico Site of the Year 2017: inspirujte se od oceněných webových stránek — část č. 1
Letos proběhl v pořadí už devátý ročník soutěže Kentico Site of the Year, v níž se v bezmála dvaceti různých kategoriích volí ty nejlepší weby běžící na české platformě Kentico. Výherce z projektů přihlášených z nejrůznějších koutů světa vybírá veřejnost i odborná porota. Není pochyb o tom, že vytvoření funkčního a skutečně úspěšného webu, který plní svůj účel z pohledu návštěvníka i firmy, je komplexní a náročná věc. I přesto se pojďme zastavit u jednotlivých výherců a vypíchnout u nich nejzajímavější detaily, které se mohou stát inspirací i pro vaše webové stránky.
Baking Mad
(každý obsah potřebuje vhodnou formu)
Vítězem kategorie Best Consumer Goods Site a absolutním výhercem letošního ročníku Site of the Year se stal web Baking Mad (www.bakingmad.com) společnosti The Silver Spoon Company. Jak už z názvu webu vyplývá, je určený pro blázny do pečení. Návštěvníkům a pekařům s různou úrovní zkušeností přináší cenný obsah prostřednictvím opravdu bohaté nabídky receptů. Zároveň funguje jako e-shop, na kterém si mohou objednat různé sety a pomůcky pro pečení.
Samotný obsah Baking Mad by měl ale jen poloviční úspěch, pokud by se mu nedodala správná forma. Myslet se přitom muselo na různé typy uživatelů, rozdělené na persony především podle toho, jak pokročilí v pečení jsou.
Pro velké množství receptů bylo stěžejním úkolem připravit opravdu pokročilé vyhledávání a zároveň veškerý obsah správně otagovat, aby návštěvník věděl, jestli je pro něj vhodný, nebo ne.
S různými personami souvisí také rozdílný přístup k používání receptů. Pro ty, kteří preferují tištěnou podobu, bylo důležité, aby se každý recept dal jednoduše vytisknout v čitelné podobě a bez zbytečného balastu kolem.
Pro kuchaře, kteří si při vaření vypomáhají tabletem nebo chytrým telefonem, byl na web přidán tzv. „pečící mód“. Když se do něj přepnete, zobrazí se vám recept psaný velkým fontem a rozdělený do několika kroků, mezi kterými můžete jednoduše scrollovat.
Jednotlivé prvky webu naleznete také v následující prezentaci, kterou doporučujeme zvětšit do fullscreen módu.
Gowling WLG Careers
(kariérní stránka, která se jen netváří vypadat dobře, ale odpovídá na otázky)
A u person ještě chvíli zůstaneme. Výherce kategorie Best Customer Success se stal kariérní web společnosti Gowling WLG, www.gowlingwlgcareers.co.uk. Jedná se o velkou mezinárodní advokátní společnost, která vznikla fúzí firem Wragge Lawrence Graham & Co a Gowling. Nově vytvořená společnost se musela zaměřit na novou organizaci procesů i lidí – a to včetně náboru.
Z tohoto důvodu vznikl nový náborový web, navazující na původní web společnosti Gowling. Při jeho přípravě se s personami pracovalo opravdu pečlivě. Mezi dvě hlavní cílové skupiny, kterým je určen, patří profesionální advokáti hledající práci a studenti právnických fakult, respektive zájemci o stáž. Díky poctivé přípravě a průzkumu bylo jasně stanovené, jaké informace se na webu mají objevit, aby byly uspokojeny potřeby obou těchto skupin. Za dobře připravený a strukturovaný obsah mluví výsledky – návštěvnost se meziročně zvýšila o 105 %, vzrostla také doba strávená na webu (o 137 %) a především počet stránek shlédnutých během jedné návštěvy (4x).
Australský Červený kříž
(myslete i na správce obsahu)
Výherce kategorie Best Non-Governmental Organisation Site, australský Červený kříž, podporuje lokální komunity po celé Austrálii. V loňském roce se rozhodl dát svému šest let starému webu (www.redcross.org.au) nový kabát i engine. Protože se pro webové stránky připravuje velké množství obsahu (od příběhů z každodenní praxe, přes představení pracovníků až po podcasty a videa), podílí se na jeho přípravě i samotné správě velké množství lidí.
Hlavním úkolem bylo vytvořit pro ně takové prostředí, které jim umožní připravit blog posty v podobě, v jaké chtějí, a aby zároveň bylo zachováno správné zobrazení a web zůstal designově kompaktní. Při přípravě webu se proto nemyslelo jen na funkcionality pro návštěvníky, ale také pro zaměstnance Červeného kříže. Při výběru redakčního systému byste k tomu měli přistupovat obdobně.
ME Bank
(pokročilá responzivita webu je zásadní)
Výherce kategorie Best Financial Services Site byl nedávno označen za nejlepší digitální banku Austrálie. Už kvůli samotné podstatě digitálního bankovnictví je jasné, že web www.mebank.com.au spolu s internetovým bankovnictvím je pro společnost tohoto typu zcela zásadním. Úkolem nových webových stránek bylo především to, aby se v nich dobře pracovalo všem uživatelům, nezávisle na zařízení, které používají. Na pokročilou responzivitu webu byl proto kladen velký důraz. Výsledek? Jen za první měsíc po spuštění nových webových stránek celková návštěvnost z přirozeného vyhledávání vzrostla o 147 %. Spolu s ní se prodloužila i doba setrvání návštěvníků na webu, u mobilních zařízení o 4,6 %.
Přehled internetového bankovnictví najdete v následujícím videu.
K dalším ukázkám webů ze soutěže Kentico Site of the Year se vrátíme ještě v dalším díle.