To nejzásadnější z internetových trendů pro rok 2018 dle Mary Meeker
Zdroj: Recode / YouTube
Asi neexistuje více očekávaný přehled digitálních trendů než ten, co každoročně prezentuje Mary Meeker. Její komplexní souhrn dává ucelený obraz o tom, kam se svět jedniček a nul posunul ze spotřebitelského hlediska v minulém roce, a které trendy z toho vyplývají pro rok letošní.
Její prezentace o 294 slidech skýtá mnoho dat a postřehů. Ty hlavní z nich můžete očekávat v tomto článku.
Počet uživatelů internetu
„Jakmile v něčem dosáhnete 50procentní penetrace trhu, nebude růst už zdaleka tak prudký," podotkla Mary Meeker a myslela přitom na počet internetových uživatelů. Online je totiž nyní 3,6 miliardy lidí. Co to znamená? Mimo jiné tvrdší boj o nové uživatele, zejména pak u mobilních aplikací, protože naše telefony jich pojmou jen určité množství a zase tolik je neobměňujeme.
Používání mobilních zařízení
Pro prodej smartphonů začíná platit na rozvinutých trzích to samé, co pro penetraci internetového připojení: má je už skoro každý a těžko je budete prodávat v tempu minulých let. Alespoň dle amerických dat jsme ale na svých mobilních zařízeních čím dál závislejší. Americká dospělá populace trávila loni online na mobilu 5,9 hodin denně, předloni to bylo o 20 minut méně.
Mobilní reklamy
Peníze investované do mobilních reklam neodpovídají tomu, o kolik více se lidé obrací k mobilním zařízením na úkor desktopu. Dle Meeker tento rozdíl vytváří příležitost investovat 7 miliard dolarů do mobilní reklamy.
Kryptoměny
Nafouknutá bublina, nebo ne — kryptoměny jedou. Od ledna 2017 se placení nějakou z měn na krypto bázi zečtyřnásobilo.
Hlas
Hlasová technologie je na velkém vzestupu díky tomu, že v angličtině můžeme mluvit o 95% přesnosti při rozpoznání lidského hlasu. 10 milionů kusů chytrého reproduktoru Amazon Echo bylo prodáno do ledna 2017, na konci roku se jednalo už o třicet milionů kusů.
Počet denních uživatelů
Když dokážete lidem na vaši digitální službu vytvořit návyk, dokázali jste něco velkého a pravděpodobně to dokážete také pořádně zpeněžit. Přesně to se daří Facebooku.
Investice do technologií
Jsou to, co je bráno jako cesta, kterou se ubírat. 6 největších investorů ve vědu a výzkum jsou technologické společnosti.
E-commerce versus kamenné obchody
Linie mezi e-commerce a kamennými obchody se nadále smazává. V USA je nyní 13 % celkového retailu reprezentováno tím digitálním. Dle Mary Meeker se otevírá velká příležitost pro mobilní aplikace, které online nákupy ještě zjednoduší.
Amazon
Tento údaj o dominanci Amazonu v USA vás možná zaskočí: víc lidí začíná hledání produktu na něm než na internetových vyhledávačích. Nadějí pro další platformy je to, že inspirace ke koupi stejně velmi často přichází z YouTube nebo Facebooku.
Služby na bázi předplatného
Zaregistrujete se, zadáte číslo své karty, a dostanete poté nejen přístup ke službě, ale každý měsíc také fakturu, jejíž výše je automaticky strhnuta z vašeho účtu. Čím dál víc lidí je s tímto modelem smířeno. Netflix navýšil loni meziročně počet svých předplatitelů o 25 %, The New York Times o 43 % a Spotify o 48 %.
Vzdělání
Nové pracovní požadavky čím dál častěji vedou k učení se nových věcí z YouTube a nepřeberné řady online kurzů. E-learning je tu a jeho role jen poroste. Z amerického pohledu, kde je klasické univerzitní vzdělání velmi drahá záležitost, nabízí navíc příležitost k získání pokročilých vědomostí bez toho, abyste začali pracovní život s velkým finančním dluhem.
Freelancing
Díky internetu a moderním technologiím žijeme ve zlaté době práce z domova a freelancingu. Počet lidí na volné noze rostl v USA 3x rychleji než celková pracovní síla.
Doprava
Lidé kupují méně aut a ta zakoupená si nechávají delší dobu. Počet sdílených cest se loni zdvojnásobil.
Korporace
I práce ve velkých korporátních mološích získává přívětivější uživatelské rozhraní. Děkovat za to lze především službám jako Dropbox nebo Slack.
Čína
Alibaba je čím dál silnější a expanduje i mimo svou zem. Amazon zatím vede v obratu, nikoliv v objemu zboží, co je přes něj obchodováno.
Soukromí
O ochraně soukromých informací jsme nejenom díky GDPR slyšeli v posledních měsících mnoho. Mary Meeker nabídla jiný, východní pohled na tuto oblast. V Číně není zdaleka tak ochranitelský a lidé dávají svá data výměnou za produktová zlepšení mnohem ochotněji než například uživatelé američtí. I proto má Čína v žebříčku top 20 internetových společností více zástupců, kteří navíc mocně investují do umělé inteligence.
S využíváním uživatelských dat je spojen zvláštní paradox: pomáhají k dělání lepších a levnějších produktů a služeb.
Online služby, co jsou na nich založené, dokážou obvykle zabavit návštěvníky na delší dobu a mají vyšší vnímanou hodnotu. Regulátoři na druhé straně chtějí zajistit, aby data nebyla používána nesprávně a neumí to dělat jinak než s pomocí pravidel a restrikcí.
K tomu Marry Meeker říká, že je potřeba předcházet nezamýšleným konsekvencím. Je ale nezodpovědné ve jménu ochrany zastavit vývoj a inovace.
Imigrace
I na toto ožehavé téma došlo. Dle Meeker je přísun nových mozků kriticky důležitý pro silnou ekonomiku. Dle ní bylo 56 % top amerických společností založeno imigranty první či druhé generace.
Níže neleznete záznam z vystoupení Marry Meeker na konferenci portálu Recode.
Ano, všechna data sdělila kadencí kulometu. Kompletní prezentaci si můžete v klidu slide po slidu projít níže:
Zdroje: Techcrunch, Recode, Prezentace Marry Meeker / Slideshare